اجتماعی

کمبود بیش از ۱۰۰۰ تخت سوختگی در کشور/پوشش بیمه‌ای ضعیف درمان سوختگی

رئیس انجمن مددکاری بیماران التهابی با اشاره به اینکه وضعیت پیشگیری و درمان التهاب در کشور نامناسب است، در عین حال از بیمه ضعیف درمان های التهابی انتقاد کرد.

دکتر محمد جواد فاطمی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با توجه به شعار امسال روز حمایت از بیماران آتش نشانی “التهاب در کودکان: غفلت مادام العمر از درد و رنج” گفت: چالش ها و مشکلات التهاب را باید به سه بخش تقسیم کرد. پیشگیری از مشکل این است که قوانین کافی نداریم و همچنین با وجود تجهیزات استاندارد مشکل داریم. از طرفی مردم در این زمینه آموزش درستی ندارند و فرهنگ پیشگیری از آتش سوزی را ندارند و اولویت آنها جلوگیری از این امر نیست. چون فکر می کنند نمی سوزد و آتش فقط برای دیگران اتفاق می افتد.

سه عامل موثر در بروز بالای التهاب در کشور

وی تاکید کرد: در مجموع عواملی از جمله قوانین ناکافی و عدم اجرای قوانین موجود، نبود استانداردها و فرهنگ سازی نامناسب پیشگیری باعث شده است که میزان آتش سوزی در کشور ما بسیار بالا باشد.

سوزاندن در ایران 8 برابر رکورد جهانی است

با اشاره به اینکه میزان بروز التهاب در کشور ما 8 برابر آمار جهانی است، گفت: آمارهای مربوط به التهاب چندان دقیق نیست و به شکل مشابه منتشر می شود اما حداقل 200 هزار نفر در سال التهاب دارند که 30 هزار نفر در بیمارستان بستری می شوند. 3000 نفر در بیمارستان جان باختند و 27000 نفر ترخیص شدند. البته باید بدانیم که تقریباً نیمی از ترخیص شدگان از بیمارستان دارای معلولیت نیز خواهند بود.

مرگ ناشی از التهاب زیاد

آقای فاطمی گفت که مشکلاتی برای درمان التهاب وجود دارد: بودجه ناکافی، تعداد تخت کم در کشور، بیمارستان های استاندارد پایین، لباس نامناسب، بیمه ناکافی و حضور غیرقانونی خارجی. به خصوص در شرق کشور آسیب دیده آتش گرفته اند و پولی برای درمان وجود ندارد و … برخی از این مشکلات وجود دارد. بنابراین در زمینه درمان هم مواد و هم بستر کافی نیست که باعث درمان التهابی غیر استاندارد می شود و میزان مرگ و میر ناشی از التهاب بیشتر از حد طبیعی است.

او اضافه کرد: به عنوان مثال در کشوری که مراکز درمانی پیشرفته دارد، تنها 3 درصد کودکان بر اثر التهاب جان خود را از دست می دهند، اما آمار ما در این زمینه حدود 12 درصد است.

افزایش فقر پس از سوختن

وی توانبخشی بیماران فرسودگی شغلی را موضوعی اساسی عنوان کرد و گفت: افراد سوخته نیاز به کمک های بدنی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره روانی و روانی، سوزاندن لباس، پماد و به ویژه جراحی های زیبایی، کمک های اجتماعی و… داشتند. متأسفانه اکثر آنها وجود ندارند. هیچ موردی که پس از خروج از بیمارستان نیاز به کمک داشته باشد وجود ندارد. اکثر این بیماران پس از چندین درجه التهاب از نظر مالی فقیر می شوند و همین امر باعث می شود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به التهاب با تاکید بر اینکه بیماران سوختگی دچار ناتوانی جسمی، ذهنی، اجتماعی و مالی خواهند شد 4: به طور کلی. افسردگی و فقر در هم تنیده شده اند. و هر چه فقر بیشتر باشد آتش بزرگتر است. از سوی دیگر با توجه به تورم و افزایش قیمت ها، بیمارستان در تامین تجهیزات و پوشاک نیز با مشکل مواجه است، زیرا قیمت ها بسیار بالاست و وزارت بهداشت بودجه محدودی در این زمینه دارد.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت درمان های التهابی

وی در خصوص تامین تجهیزات مربوط به درمان درماتیت گفت: تجهیزاتی که برای درمان درماتیت استفاده می کنیم قدیمی و یا حتی آسیب دیده است اما تجهیزاتی که 20 میلیون تن خریداری می شد اکنون 400 میلیون تن شده است. خرید آن دشوار است

کمبود بیش از 1000 تخت در کشور

فاطمی در خصوص تعداد تخت های التهابی کشور گفت: طبق آمار وزارت بهداشت در سال 1393 به 2400 تخت التهابی نیاز داریم اما تعداد تخت های التهابی در حال حاضر در سال 1402 حدود 1350 تخت است. بنابراین حدود 1000 تخت سوخته در کشور کم داریم هزینه تجهیز هر تخت سوخته بیش از 2 میلیارد تن برآورد شده است.. در همان سال نیز برآورد می شد که به 450 تخت ویژه آتش نشانی نیاز داریم، اما اکنون تعداد این تخت ها حدود 150 تخت است که مشخصا کمبود آن وجود دارد. البته امیدواریم با پیشگیری نیاز به تخت از بین برود.

کاهش 75 درصدی بیماران التهابی با کمک پیشگیری

وی با تاکید بر اینکه راه حل کاهش سوختگی فراتر از تخت ها و بیمارستان ها نیست، تاکید کرد: اگرچه باید در این بخش تقویت شود و تخت های زیادی وجود دارد که همیشه نیمی از تخت ها برای تصادف خالی است، اما برعکس اگر پیشگیری شود اگر به درستی انجام شود، 75 درصد التهاب ایجاد نمی شود و 75 درصد بیماران کمتر خواهند بود.

وی افزود: برای رفع این آتش سوزی بیش از هر چیز به آموزش، فرهنگ و قانون نیاز داریم تا از آلام و آلام مردم بکاهیم.

سهل انگاری والدین باعث التهاب 80 درصد کودکان می شود

رئیس انجمن امداد و نجات گفت: اگر امید به زندگی را 75 سال در نظر بگیریم و کودک در 5 سالگی بسوزد، باید 70 سال با این درد زندگی کند و جالب اینجاست که 30 درصد آمار سوختگی ما کودکان و حدود 80 درصد سوختگی است. موارد کودک به دلیل بی توجهی والدین رخ می دهد.

شایع ترین علل التهاب کودکان

وی شایع ترین علت التهاب در کودکان زیر پنج سال را جسم داغ عنوان کرد و گفت: 20 درصد سوختگی در کودکان زیر 5 سال سوختگی اجسام داغ است. برای کودکان بالای 5 سال، 56 درصد سوختگی ها ناشی از شعله های آتش است که این نیز به دلیل عدم آموزش و مدیریت کودک آزاری است. در بزرگسالان، شایع ترین علت آتش سوزی است.

مردان بیشتر از زنان می سوزند

وی افزود: در کودکان و زنان بیشترین سوختگی در منزل و در مردان بیشترین سوختگی در محل کار و خارج از منزل است. حدود 30 درصد از تمام موارد التهابی در کودکان است و معمولا مردان بیشتر از زنان التهاب دارند.

در سال 1350 لغو به دلیل سوختن برق بود.

به گفته وی، بین 2 تا 5 درصد سوختگی های بستری ناشی از برق گرفتگی است و به طور معمول سالانه 2000 نفر از این طریق دچار سوختگی و حدود 1350 نفر قطع می شوند.

وی با بیان اینکه می توان از سوختگی پیشگیری کرد، گفت: این نوع التهاب در کارگران جوان بیشتر دیده می شود.در کارخانه. در این زمینه می توان این نوع سوختگی ها را طبق قانون کاهش داد.

وضعیت وقوع التهاب شیمیایی

فاطمی می گوید که شلیک شیمیایی پایین به دو نوع اسیدی و قلیایی تقسیم می شود. در ایران متاسفانه یکی از دلایل سوختن به این صورت باز شدن فاضلاب با اسید است که باعث سوختگی می شود. بخشی از التهاب ناشی از اسیدپاشی است.

بیشتر بخوانید:

بیمه ضعیف برای درمان التهابی

وی در خصوص بیمه درمان التهاب توضیح داد: درباره درمان التهاب حاد متأسفانه، بیمه پانسمان های جدید و نوآورانه را با فناوری نانو و با قرار دادن آنتی بیوتیک در الیاف لباس که به بهبودی سریعتر بیماران کمک می کند، پوشش نمی دهد. و این لباس ها هم گران هستند و بیمارانی که پول دارند از این نوع لباس ها استفاده می کنند و سایر بیمارانی که وضعیت مالی خوبی ندارند از همان لباس های قدیمی استفاده می کنند.

فاطمی گفت: زمانی که التهاب حاد وجود دارد مشکلات دیگری در حوزه مشاوره و روانپزشکی داریم که بیمه کار درمانی و فیزیوتراپی را نیز محدود یا محدود می کند. پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، برای جلوگیری از به دست آوردن گوشت اضافی بدن، پوشیدن لباس های سوخته مخصوص که تحت پوشش بیمه نیست، ضروری است.

جراحی زیبایی برای بیماران التهابی برای زیبایی نیست.

وی با اشاره به اینکه در درمان التهاب مزمن (مرحله پس از حاد)، بازسازی و جراحی پلاستیک ضروری است، گفت: انجمن ققنوس (حمایت از بیماران التهابی) با بیمارستان حضرت فاطمه (س) بیمارستان 15 خرداد قرارداد دارد. و .. و جراحان پلاستیک در این زمینه مشغول هستند و خوشبختانه در صورت داشتن التهاب نیاز به جراحی زیبایی دارند با وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد آنها را به این مراکز توصیه می کنیم همچنین بیمه برخی از جراحی های زیبایی که بیماران التهابی انجام می دهند را پوشش می دهد. آنها برای عادی سازی ظاهر خود، عمل زیبایی را ضروری می دانند و پوشش کافی نمی دهند. در حالی که مقصود زیبایی نیست، بلکه بیمار ظاهر طبیعی می خواهد.

وی افزود: ما دو قانون اساسی اخلاقی داریم. اولاً عکس بیماران سوختگی را برای جمع آوری کمک های مالی ارسال نمی کنیم و ثانیاً هزینه ای برای بیماران نمی پردازیم، اما در ارائه خدمات به آنها برای تسهیل در روند جراحی زیبایی، خرید لباس سوخته واسطه هستیم. روغن ها و غیره اگر بیمار بیمه پایه داشته باشد، این خدمات با بیمه فرانشیز به او ارائه می شود. از طرفی افراد خوبی در این زمینه داریم که از انجمن حمایت می کنند و سعی می کنیم در حد توان کمک کنیم.

سرنوشت ثبت روز حمایت از بیماران سوختگی در تقویم رسمی

فاطمی در خصوص اینکه آیا روز کمک به بیماران سوختگی در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: موضوع انتخاب عنوان امروز به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده اما هنوز درج نشده است. در تقویم رسمی به راستی درج روز حمایت از بیماران التهابی در تقویم رسمی کشور تعیین تکلیف میت در رابطه با این روز خواهد بود. در واقع، حتی کشورهایی که به اندازه ما مشکلات التهابی ندارند، روزهای کمک به افراد مبتلا به التهاب را برای افزایش آگاهی در تقویم خود دارند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تاخیر در ساخت بیمارستان التهابی جدید در تهران، گفت: ساخت بیمارستان التهابی جایگزین در مطهری از سال 1382 آغاز شد اما اکنون پس از 19 سال، هنوز سال به پایان نرسیده است. . و باید به این موضوع توجه کرد.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا