اجتماعی

کاهش احتمال مصرف مواد مخدر در کودکانی که والدین کنترل‌گر دارند

پیشگیری از مصرف مواد مخدر در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث انجام می شود، ضمن اینکه نهادهای «خانواده» به ویژه والدین می توانند در مقابله با اعتیاد و پیشگیری از مصرف مواد مؤثر باشند.

به گزارش سلام آنلاین. پیشگیری از مواد مخدر به طور کلی در سه سطح حفاظت اولیه، حفاظت ثانویه و حفاظت سوم انجام می شود. پیشگیری اولیه از شروع مصرف مواد مخدر جلوگیری می کند و منجر به کاهش بروز و در نتیجه کاهش شیوع مصرف مواد در انسان می شود.

مخاطبان پیشگیری ثانویه نیز افرادی هستند که پس از مصرف دارو هنوز علائم پاتولوژیک را نشان نداده اند اما در معرض خطر ابتلا به این مشکل هستند. یعنی هدف از این مرحله از پیشگیری، تشخیص و درمان معتادان در مراحل اولیه مشکل است. سطح سوم پیشگیری نیز بر گروه هایی متمرکز است که از مشکلات ناشی از مصرف مواد یا مرتبط با آن رنج می برند، مانند ترک تحصیل یا خانه، مشکلات مدرسه یا جرم و جنایت.

یک خانواده سالم می تواند از جنبه های مختلف به نیازهای اعضای خود پاسخ دهد. در چنین خانواده ای فضای مجاز وجود دارد، اما در عین حال انعطاف لازم نیز وجود دارد. قبل از اینکه تصمیمی گرفته شود که همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد، نظرات دیگران شنیده می شود و هر یک از اعضا این فرصت را خواهد داشت که احساسات خود را که بر تصمیم تاثیر می گذارد بیان کند. در یک خانواده سالم، اعضا هر از گاهی دور هم جمع می شوند و زمانی را با هم می گذرانند. در این مواقع اعضا افکار، احساسات و نظرات خود را با دیگران مبادله می کنند.

در یک خانواده سالم، سرگرمی و سرگرمی به عنوان فعالیت‌های مسئولانه مانند خانه‌داری، کارهای خانوادگی، تکالیف مدرسه و فعالیت‌های غیردرسی اهمیت زیادی دارد. در یک خانواده سالم، احساسات اعضا پذیرفته می شود و هیچکس در ابراز احساسات خود مقصر نیست. آنها تشویق می شوند تا احساساتی مانند غم، شادی، خشم، عشق، نفرت، ترس و غیره را ابراز کنند.

نکته مهم این است که احساسات دردناکی مانند خشم، غم، نفرت و … زیاد دوام نمی آورند زیرا اعضای خانواده روی چنین احساساتی کار می کنند و به یکدیگر کمک می کنند تا از شر آنها خلاص شوند. به عنوان مثال، علاوه بر اینکه یاد می گیرند خشم خود را به شیوه ای مناسب بیان کنند; آنها همچنین یاد می گیرند که ببخشند.

در خانواده سالم از امکانات (هزینه ها و هزینه های اضافی) برای رفع نیازهایی مانند رضایت، مراقبت و صمیمیت استفاده نمی شود. و اگر امکانات خانه کم باشد، نیازهای معنوی اعضا کم نمی شود. .. اعضای سالم خانواده از دروغ و پنهان کاری در روابط خود دوری می کنند. در واقع، آنها یاد می گیرند که حقیقت را بگویند، حتی اگر در برخی موارد برایشان ناخوشایند باشد.

در یک خانواده سالم، به هر یک از اعضا فرصت رشد و تکامل داده می شود، به طوری که تا حد امکان شرایط مادی و آسایش در فضایی از تشویق، حمایت، عشق و محبت لازم برای رشد و عشق و چیزی قابل توجه فراهم شود. نکته اینجاست که اعضای خانواده اصطلاح «تا حد امکان» را درک می کنند و بیش از توان خانواده انتظار ندارند.

فعالیت های پیشگیرانه بر آموزش و پرورش والدین متمرکز است

والدین باید از انواع رایج مواد در منطقه، اشکال و اسامی رایج و همچنین نحوه مصرف و علائم دارو آگاه باشند. والدین باید برای صحبت با فرزندان خود در مورد سوءمصرف مواد وقت بگذارند و به آنها اطمینان دهند که در صورت بروز مشکل از کمک دریافت خواهند کرد. البته باید تاکید کرد که نباید فقط در مورد جنبه های منفی ماده صحبت کنند زیرا ممکن است بچه ها جنبه های مثبت ماده را شنیده و تجربه کرده باشند که در این صورت باور نمی کنند.آنچه والدینشان می گویند. .

مهارت های مورد نیاز برای ایجاد پیوندهای خانوادگی قوی را افزایش دهید

جوانانی که روابط عاطفی قوی و مثبتی با خانواده خود دارند، کمتر گروه ها و دوستی هایی را تشکیل می دهند که فقط حول محور مصرف مواد مخدر شکل می گیرد. آنها همچنین به ندرت به مواد مخدر روی می آورند. پیوندهای خانوادگی یک مکانیسم اجتماعی مهم است که می تواند خطر سوء مصرف الکل و سایر مواد را کاهش دهد، بنابراین یک محیط خانوادگی سالم و بدون استرس عامل مهمی در محافظت از کودکان در برابر اعتیاد است.

در آموزش مهارت های فرزندپروری، تاکید بر ایجاد رابطه صمیمانه با کودک، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، ایجاد قوانین روشن خانواده، آموزش الگوهای خوب و تشویق به فعالیت های سالم و مفید از اهمیت بیشتری برخوردار است.خلاقیت و ایجاد انگیزه والدین برای تقویت پیوند آنها.

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

افرادی که از سوءمصرف مواد رنج می برند، معمولاً عزت نفس پایین و عزت نفس پایینی دارند. تشویق بهترین راه برای آموزش، دوری از خجالت و سپردن مسئولیت های مناسب بر اساس سن و توانایی برای ارتقای مهارت ها و توانایی های کودکان و نوجوانان است و والدین می توانند از این طریق به اهداف خود برسند.

ایجاد یک نظام ارزشی قوی

داشتن یک سیستم ارزشی قوی باعث می شود افراد بر اساس نگرش ها و احساسات خود تصمیم بگیرند. تا سن 9 سالگی، کودکان باید به درستی یا نادرستی رفتار اعتقاد داشته باشند و بتوانند بر اساس باورهای خود تصمیم بگیرند. در طول برنامه به والدین آموزش داده می شود که چگونه به راحتی و آزادانه در مورد ارزش های مختلف مانند اعتماد به نفس و مسئولیت شخصی با فرزندان خود بحث کنند و چگونه اطمینان حاصل کنند که این ارزش ها توسط فرزندان خود جذب می شوند.

قوانین خانواده را مشخص کنید

کودکان در چارچوب بهتر عمل می کنند. کودکان به اصول روشن و قوانین روشن در خانواده نیاز دارند. کودکان در مقیاس بهتر عمل می کنند. عموماً وقتی هنجارهای خانوادگی و انتظارات افراد مشخص باشد، به ندرت پیش می آید که افراد به این هنجارها و انتظارات حمله کنند. به خصوص اگر احساسات خانوادگی داشته باشند، علاوه بر این باید به والدین نحوه مدیریت کودکان و نوجوانان را آموزش داد.

هر چه والدین بیشتر از فرزندان خود محافظت کنند، احتمال انتخاب دوستانی که مواد مخدر مصرف می کنند کمتر می شود. از سوی دیگر، هنگامی که کودکان در سن مدرسه مجاز به نوشیدن در خانه هستند، نه تنها احتمال مصرف مواد مخدر در خارج از خانه بیشتر است، بلکه احتمال بروز مشکلات سوء مصرف مواد در آنها سریعتر از سایر کودکان است. به روز رسانی

آموزش برای نمونه خوب بودن

والدین بهترین الگو برای فرزندانشان هستند. مطالعات نشان می دهد که بیشتر افرادی که بر کودکان تأثیر می گذارند والدین، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، مکان های عبادت، معلمان، گروه های دوستان، ورزشکاران، قهرمانان، شخصیت های مذهبی، شخصیت های داستانی، شخصیت های سیاسی و تاریخ، محله ها، تلویزیون، فیلم ها و موسیقی هستند. بنابراین، کودکان بسیاری از الگوهای رفتاری، اخلاقیات، انگیزه‌ها و ارزش‌های والدینی را از طریق فرآیند تقلید و همانندسازی به دست می‌آورند.

فعالیت های سالم و خلاقانه را تشویق کنید

انگیزه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، تشویق و حمایت والدین برای شرکت در فعالیت های مدرسه، ورزش، موسیقی و سرگرمی های سالم، یا تشویق والدین به گذراندن وقت با فرزندان، روابط خانوادگی را تقویت می کند.

تشویق والدین به تقویت روابطشان

جلسات گروهی والدین با هم می تواند محیطی عاری از مواد ایجاد کند. در این جلسات والدین به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و از مشکلات و فعالیت های فرزندان خود در رابطه با مواد آگاه می شوند. والدین همچنین می توانند سیستم های حمایتی دولتی و غیردولتی را در منطقه خود فعال کنند، از جمله گروه هایی که می توانند این هدف را دنبال کنند، انجمن های والدین و مربیان.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا