اقتصادی

پیامد‌های استفاده غیر مسکونی از ملک مسکونی چیست؟

عواقب استفاده از اموال بی خانمان چیست؟

هزینه و هزینه بالای خرید یا اجاره املاک و مستغلات با کاربری تجاری باعث شده است که بسیاری از افراد به سمت استفاده و استفاده از املاک و مستغلات و مسکن به عنوان واحدهای غیر مسکونی اعم از اداری یا تجاری روی بیاورند.

به گزارش گروه بازاریابی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هزینه و هزینه بالای خرید یا اجاره املاک با کاربری تجاری باعث شده تا بسیاری از افراد به سمت استفاده و استفاده از املاک و مسکن به عنوان واحدهای غیر مسکونی روی بیاورند. اداری یا تجاری .. از طرفی قانون اعلام کرده است که تغییر در مصرف ممنوع است و ماده 100 کمیسیون شهرداری در صورت اطلاع از این تخلفات برخورد جدی خواهد کرد.

البته این اصل استثناهایی دارد; یعنی در برخی موارد قانونگذاران اجازه داده اند در املاک و مسکن استفاده اداری ایجاد شود. به همین دلیل در این مقاله به عواقب آن می پردازیم. استفاده غیر مسکونی از واحدهای مسکونی و استثناهای آن. اگر در چنین شرایطی قرار دارید و یا می خواهید در این مورد اطلاعاتی کسب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا از قوانین، قوانین، استثنائات آنها و عواقب و جرایم استفاده غیر مسکونی از ساختمان های مسکونی مطلع شوید.

بر اساس تبصره 24 ماده 55 قانون شهرداریها که در قانون شهرداری گنجانده شده است، شورای شهر که نقشه جامع شهر را تهیه و نمایش می دهد، موظف است نوع ساخت و کاربری را مشخص کند، کاربری اراضی بر اساس قوانین نقشه مندرج در پروانه ساخت

در صورت مغایرت با مصالح و نوع کاربری مندرج در پروانه ساختمانی، مالک ساختمان غیرتجاری یا مستاجر اقدام به افتتاح شغل یا تجارت در ساختمان می نماید، شهرستان مراتب را به کمیسیون گزارش می نماید. مقرر در تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری، در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر ساختمان، کمیسیون با تعیین تاریخ مقتضی که بیش از دو ماه نباشد، نسبت به تعطیلی محل کسب یا تجاری ظرف یک ماه تصمیم می گیرد. ماه ها. در نهایت اگر متهم به سوء استفاده از کسب و کار خود ادامه دهد به جزای نقدی و شش تا ۲۴ ماه حبس محکوم می شود.

پروانه ساختمانی مجوز قانونی است که توسط شهرداری برای ساخت و ساز توسط مالک ملک و زمین واقع در شهر صادر می شود. طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکین املاک و اراضی شهر باید قبل از هرگونه عملیات ساختمانی برای زمین خود از شهرداری پروانه ساختمانی دریافت کنند.

بر اساس تبصره ماده 24 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری باید نوع کاربری ساختمان را در پروانه صادره مشخص کرده و دائماً ساختمان را مورد بازرسی قرار دهد تا از عدم تخلف در کاربری ساختمان اطمینان حاصل شود. مالک یا مستاجر تغییر نمی کند.

همچنین قانون شهرداری تغییر کاربری ساختمان ها را ممنوع و ناقض ضوابط و مقررات مربوط به کاربری است و کمیسیون ماده 100 شهرداری مرجع رسیدگی به آن تخلفات و جرایم می باشد.

بدیهی است در چنین مواقعی و در زمان استفاده از املاک و ساختمان های مسکونی، لازم و ضروری است که از مشاور املاک آنلاین کمک و راهنمایی بگیرید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.ممکن است.

درست است که طبق قانون موجود نمی توان کاربری درج شده در ساختمان و پروانه ملکی را تغییر داد و بر خلاف کاربری ملکی استفاده کرد. اما استثنائات زیادی در قانون شهر برای تغییر کاربری ملک وجود دارد. برخی از این استثناها استفاده کنید غیر مسکونی به جای مسکونی موارد زیر وجود دارد:

  1. بر اساس بند 24 ماده 55 قانون شهرداری، افتتاح دفتر دادستانی کل کشور، دفتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجلات و دفتر مهندسی ممنوع است.
  2. استفاده از املاک و مسکن برای مشاغل خانگی بر اساس ماده ۲ قانون ساماندهی و پشتیبانی مشاغل خانگی
  3. ایجاد دفتر مطبوعاتی طبق ماده 3 آیین نامه تأسیس دفتر مطبوعاتی مانعی ندارد.
  4. فعالیت پزشکان و صاحبان مشاغل و همکاران در املاک مسکونی در قانون محل مطب پزشکان ثبت می شود.

البته لازم است بدانید که هر استثنا مستلزم بررسی شرایطی جداگانه است.

استفاده از مسکن غیرمنقول و غیر مسکونی عواقبی دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

بر اساس تبصره های بند 24، مأموران شهرداری موظفند در صورت مشاهده این گونه تخلفات نسبت به اجرای قانون و تذکرات لازم اقدام نمایند. در صورتی که پس از انقضای مدت، مالک یا مستاجر پس از تعطیلی به استفاده از ملک تجاری یا تجاری ادامه دهد، به حبس از شش تا ۲۴ ماه و جزای نقدی محکوم خواهد شد. محکوم خواهد شد و محل کسب یا تجارت مجددا بسته خواهد شد.

در چنین شرایطی و برای الگوبرداری از این کار حقوقی باید از مشاور کمک بگیرید. برای راهنمایی و مشاوره در این زمینه می توانید از خدمات کارمنتو بهره مند شوید. مشاوره 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در پردیس کارمنتو در دسترس است. در کارمنتو می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از طریق VOIP با مشاوره حقوقی املاک تماس بگیرید و راهنمایی و کمک های لازم را دریافت کنید.

طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکان و مالکان در سطح شهر باید قبل از هرگونه عملیات ساختمانی برای زمین خود پروانه ساختمانی را از شهرداری دریافت کنند. در صورتی که مالک یا مستاجر ساختمان قصد تغییر کاربری داشته باشد و بخواهد از ساختمان مسکونی برای مصارف غیر مسکونی استفاده کند در حالی که جزء استثنائات ذکر شده نباشد موجب عواقب و مجازات خواهد شد.

در مجموعه کارمنتو می توانید با مشاوره تلفنی وکیل ملکی بهترین راه حل را برای مشکل املاک خود دریافت کنید. البته در مجموعه کارمنتو می توانید از خدمات زیادی بهره مند شوید. این خدمات عبارتند از:

  • امکان دریافت مشاوره رایگان مقاله
  • امکان چت آنلاین با پشتیبانی
  • مشاهده وضعیت مشاور برای صرفه جویی در وقت کاربران (آنلاین و آفلاین)
  • دسترسی به مشاوره فوری در هر نقطه از ایران در کمتر از یک دقیقه
  • شارژ اولیه رایگان
  • قابلیت استفاده از کیف

مجموعه کارمنتو از این نظر منحصر به فرد است که شامل مناطق مختلف (11 منطقه و 31 منطقه فرعی)، انواع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از آخرین تکنولوژی در وجود بستری جامع در جهان برای مشاوران و کارفرمایان، ارائه منطقی ترین ارزش بازار و محرمانه بودن اطلاعات، آن را با سایر مجموعه ها غیر قابل مقایسه می کند.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا