اجتماعی

پسماندسوزی تشدیدکننده آلودگی هوای کلانشهرها/ لزوم همکاری دستگاه‌ها

رئیس مرکز ملی اقلیم و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سوزاندن یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی در شهرهای بزرگ است، اظهار داشت: متاسفانه در اطراف شهرهای بزرگ به ویژه تهران شاهد فعالیت هایی مانند سوزاندن هستیم. . این زباله ها آلاینده هایی را منتشر می کنند که می تواند سهم عمده ای در آلودگی هوا داشته باشد.

داریوش گلعلی زاده در گفت وگو با سلام آنلاین وی با تاکید بر اینکه سوزاندن در حومه اصلی آلودگی هوا را تشدید می کند، گفت: بر اساس ماده 20 قانون هوای تازه، انباشت زباله های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضاهای باز یا سوزاندن و انباشته شدن ساختمان ها و سازه های محلی است. زباله در معابر عمومی و فضاهای باز خارج از محدوده های تعیین شده توسط شهرداری و دهیاری و یا سوزاندن آن نیز برای سوزاندن زمین های کشاورزی پس از برداشت ممنوع است.

وی تعهد جمع آوری و مدیریت هرگونه زباله را بر عهده نهادهای ذیربط عنوان کرد. به عنوان مثال مدیریت پسماند کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت پسماند شهری بر عهده شهرستان است. متاسفانه در سطح شهر به خصوص در تهران شاهد اقداماتی مانند سوزاندن هستیم. این زباله ها آلاینده هایی را منتشر می کنند که می تواند آلودگی هوا را تشدید کند.

گلعلی زاده تاکید کرد: سوزاندن عامل اصلی آلودگی هوا نیست، اما این پدیده را تشدید می کند و گاهی شاخص کیفیت هوا را بدتر می کند.

رئیس مرکز ملی هوانوردی و تغییرات اقلیمی گفت: اگر سوزاندن در شهرستان صورت می گیرد باید به این موضوع رسیدگی شود. سازمان های حفاظت محیط زیست از طریق اداره کل محیط زیست با تجهیزات موثر بر آلودگی هوا برخورد می کنند اما مشکل اصلی سوزاندن زباله ها به دور از چشم سازمان های حفاظت محیط زیست یا شهرداری است و وقتی به این مناطق می رویم هیچکس در آن نیست. هیچ بخشی مربوط به سوزاندن وجود ندارد که بتوانیم با او برخورد قانونی کنیم یا به مراجع قضایی ارجاع دهیم.

وی افزود: نیاز به همکاری بین دستگاه های اجرایی وجود دارد تا بتوان سوزاندن زباله ها را کنترل و از افزایش آن جلوگیری کرد.

به گفته گلعلی زاده، منابع مختلفی از جمله منابع ساکن و تلفن در ایجاد و ایجاد آلودگی هوا نقش دارند. اگر بخواهیم برای کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم، باید از افزایش منابع جدید آلودگی هوا جلوگیری کنیم و منابع موجود را با راهکارهای هوای پاک و قوانین دیگر رصد و پایش کنیم و کمک‌ها را کاهش دهیم. .

وی گفت: همچنین تلاش می کنیم سهم خود را از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش دهیم و منابع کشور را هدف قرار داده ایم. از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی می توان به توسعه و نوسازی ارتش، حمل و نقل عمومی با همکاری وزارت کشور و شهرستان اشاره کرد. برنامه های خوبی در این زمینه تدوین شده است. نکته دیگر برچیده شدن خودروهای قدیمی است. خوشبختانه برای اولین بار برنامه اقدام مثبتی در قالب آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون مقررات وسایل نقلیه موتوری تهیه شد. در صورت تصویب در دولت اتفاقات مثبتی در زمینه وام ضایعات خودرو رخ خواهد داد چرا که متکی به منابع و اعتبارات دولتی نخواهیم بود، صاحب خودروی تاریخ مصرف گذشته گواهی اسقاط را پرداخت می کند، هزینه آن پوشش داده می شود و چرخه فضیلتی است. ایجاد شده است. .

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این شهر می تواند در قالب تجهیزات به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی نیز کمک کند. موتورسیکلت نیز در دستور کار است و در صورت تصویب برنامه عملیاتی در دولت حداکثر از سال 1403 اجرایی می شود.

گلعلی زاده در پایان گفت: موضوع دیگر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است و در این بخش، وزارت نیرو برنامه مناسبی برای تولید 10 هزار و 500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر دارد، زیرا ایران ظرفیت بسیار خوبی در این بخش دارد. با این کار، عدم تعادل انرژی برای جلوگیری از اختلال در کسب و کار و تولید پوشش داده می شود و در نیمه دوم سال به ویژه در فصل زمستان در صورت افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر، عدم تعادل گازی نخواهیم داشت و دیگر با افزایش آلودگی مواجه نخواهیم شد. .

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا