اجتماعی

پاسخ به شائبه مسمومیت دانش‌آموزان با خوردن شیر مدرسه/ شیر مدارس استاندارد و سالم است

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اطلاعاتی که گاها مبنی بر مسمومیت با شیر دانش آموزان در این مدرسه منتشر می شد، شیر توزیع شده در تمامی مدارس را استاندارد و سالم دانست و گفت: خوب است. و از رسانه ها خواست تا با احتیاط و تحقیقات بیشتر اطلاعاتی را در این زمینه منتشر کنند.

علی فرهادی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در پاسخ به سؤالاتی درباره اطلاعاتی که گاهاً در مورد مسمومیت دانش‌آموزان بر اثر مصرف شیر در مدرسه منتشر می‌شود، گفت: سازمان‌های متعددی در زمینه تولید و توزیع شیر در مدارس فعالیت می‌کنند. وزارت جهاد کشاورزی مرتباً بر تولید شیر نظارت دارد و تولیدکنندگان را ملزم به حضور در محل کار و قرارداد با آموزش و پرورش می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تایید این که وزارت بهداشت همواره از سوی معاونت اول محول و موظف است، تصریح کرد: این کار به عنوان یک کار تخصصی بر عهده وزارت بهداشت است. همچنین وزارت بهداشت بر تولید و توزیع شیر مدارس در چند مرحله نظارت دارد. این وزارتخانه همچنین شیر را در زمان تولید، بسته بندی و توزیع بازرسی می کند.

وی در عین حال تاکید کرد که گاهی اوقات تصورات نادرستی وجود دارد. مثلاً دانش آموزی بیمار است. حتی در خانه هم ممکن است برای مادرانی که فرزندانشان به دلایل دیگری بیمار هستند پیش بیاید و مادر علت بیماری را اشتباه تشخیص دهد. ما می گوییم گاهی اوقات تصور اشتباه است زیرا شیر مدرسه در حد استاندارد و کاملا سالم است. شرکت های شیر مدارس درجه A دارای اعتبار وزارت بهداشت و سازمان های استاندارد هستند و ما فقط از این شرکت ها شیر می خریم.

معاون آموزش و توسعه منابع و برنامه ریزی وزیر آموزش و پرورش افزود: از رسانه های کشور می خواهیم در این زمینه دقت و تحقیق کنند زیرا گزارش نادرست می تواند تاثیر منفی بر این طرح خوب بگذارد.

720 میلیارد وام شیر به تمام استان ها ابلاغ شده و در حال نشستن است

فرهادی با اشاره به توقف 10 ساله توزیع شیر در مدارس و اهمیت دستور رئیس جمهور برای شروع آن و تلاش معاون اول رئیس جمهور برای تامین اعتبار برای این کار، توضیح داد: بر اساس آخرین آمار از توزیع شیر در مدارس کشورمان 720 میلیارد وام شیر وجود دارد که به استان ها ارسال کرده ایم. این فعالیت از جمله فعالیت هایی است که تخصیص سریع اعتبار، پرداخت سریع در حساب و اطلاع رسانی به استان انجام می شود.

توزیع شیر در کلیه مدارس استان های تهران، تهران، البرز و هرمزگان ممنوع است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تایید اینکه تقریبا در تمام استان های کشور قرارداد توزیع شیر با تولیدکنندگان فسخ شده و از سر گرفته شده است، گفت: در چهار استان این قراردادها کل استان را پوشش نمی دهد. از جمله شهرهای تهران، البرز، هرمزگان و تهران است که با وجود فسخ قرارداد، توزیع شیر در این مناطق کل استان را پوشش نمی دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه چرا شیر در کل چهار حوزه ذکر شده قرار نمی گیرد، بیان کرد: چشم انداز ما این است که توزیع شیر از مناطق آسیب دیده آغاز شود، مشکلی مثل گلستان، سیستان و شیر بلوچستان. ، کرمان، کهگیلویه و بویار احمد و سپس به نقاطی مانند تهران. اما در همه استان ها اعتبار شیر تضمینی داریم و اگر به دلایلی در یک منطقه شیر کمتر از دو بار در هفته توزیع می شود، مشخصاً به دلیل مشکلات تولید و تولید در کشور است.

فرهادی در عین حال خاطرنشان می کند: البته در حال تطبیق با این بازار هستند. هر هفته 16 میلیون بسته شیر معادل جمعیت برخی کشورهای اروپایی تولید و توزیع می شود و همین امر باعث افزایش تقاضای شیر در بازار شده است. از این رو، تنظیم عرضه با این نیاز زمان می برد.

توزیع لیتر شیر در مدارس با تعداد دانش آموز کم

وی گفت: در سایر استان ها توزیع شیر کل استان را پوشش می دهد. توزیع شیر در برخی از مدارس چند پایه و دورافتاده ما به اداره کل آموزش و پرورش منطقه واگذار می شود و اداره کل آموزش و پرورش آن منطقه هر ماه شیر را در اختیار مدیر قرار می دهد و مدیر شیر را توزیع می کند. گاوهای هفتگی در مدرسه و در بین دانش آموزان برخی از مدارس تعداد دانش آموزان بسیار کم است و در نهایت 5 تا 6 دانش آموز در مدرسه وجود دارد. در این مدارس شیر را به صورت لیتری تهیه می کنیم تا این دانش آموزان بتوانند در منزل از شیر استفاده کنند.

چرا شیر در مدارس غیردولتی توزیع نمی شود؟

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر سلام آنلاین مبنی بر اینکه چرا شیر در مدارس غیردولتی توزیع نمی شود، گفت: اولویت ما در دولت از ابتدا بر مدارس دولتی است. همچنین توصیه ها و تاکید دولت بر موضوع تغذیه دانش آموزان در مناطق محروم که دسترسی به شیر به دلایلی از جمله عدم دسترسی به منابع مالی برای خانواده ها، عدم دسترسی به شیر سالم در منطقه و غیره محدود است، شده است. . به همین دلیل مقرر شد امسال مدارس دولتی را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون آموزش و پرورش و برنامه ریزی، منابع و توسعه وزیر آموزش و پرورش گفت: «اما ما معتقدیم در صورت امکان باید بین دانش آموزان غیردولتی شیر توزیع کنیم و می خواهیم بین دانش آموزان غیردولتی نیز شیر توزیع کنیم.» دولت نیز اما اکنون با محدودیت هایی مواجه هستیم و مدارس دولتی را در اولویت قرار داده ایم.

فرهادی در پایان سخنان خود گفت: کار توزیع شیر مدارس راه اندازی شده و برای کوچکترین مشکلات هم برنامه ریزی کرده ایم. اگر تصور این امر ثابت نشده باشد و این تصور وجود داشته باشد که چرا شیر در مدارس توزیع نمی شود؟ شاید ما باید بیشتر در مورد بحث رسانه ای در مورد این موضوع کار کنیم.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا