اجتماعی

بارش‌های اخیر جبران کننده کم‌بارشی گذشته نیست/ استانداردهای کیفیت هوا را نمی‌توان تغییر داد

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تایید اینکه بارندگی های اخیر نتوانسته کمبود بارندگی کشور را جبران کند از کاهش بی سابقه دمای کشور در دی ماه خبر داد و گفت: سرمای کشور بی سابقه است و این زمستان عادی است.

به گزارش سلام آنلاین. سحر تاجبخش در برنامه تلویزیونی درباره وضعیت بارندگی در سه هفته اخیر گفت: وضعیت بارندگی در کشور خوب است. اگرچه میزان بارندگی به طور کلی کمتر از حد معمول است، اما پیش بینی می شود در هفته های آینده به حالت عادی بازگردد. با وجود بارندگی، نیمه شمالی کشور حتی استان های ساحلی وضعیت خوبی ندارند.

وی افزود: علیرغم بارندگی شدید در پاییز امسال و خشکسالی در کشور طی دو سال گذشته، کشاورزان شمال کشور از وضعیت خوبی برخوردار نبودند. اما به دلیل بارش های متمرکز در جنوب کشور، استان های جنوبی به ویژه بوشهر را در وضعیت خوبی قرار داد.

پیش بینی بارش خوب برای هفته آینده

رئیس سازمان هواشناسی درباره بارندگی‌ها در ماه‌های آینده گفت: قطعاً در ماه‌های آینده بارندگی خواهیم داشت و به حد نرمال می‌رسد، اما الگوی آن‌ها در سه هفته گذشته یکسان است و پس از آن تمرکز می‌شود. در جنوب کشور باشد. بر اساس پیش بینی تا اواسط اردیبهشت ماه این بارندگی ها در جنوب کشور یکسان و در شمال کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود و شرایط برای توزیع بارندگی ها اصلا مناسب نیست. با وجود بارندگی ها در هفته آینده، غلظت بیشتری در جنوب کشور وجود خواهد داشت.

کاهش دما در ژانویه طبیعی است.

وی افزود: طی دی ماه و اوایل بهمن ماه شدیدترین افت دما را در کشور داشتیم و میزان افت دما در این مدت نرمال بوده است. در سال های اخیر به دلیل افزایش دما و خشکسالی، زمستان های سردی را تجربه نکرده ایم. اما مدل زمستانی همین هوای سرد است و به دلیل عدم تجربه هوای سرد در سال‌های اخیر، بسیاری از استان‌ها رکورد کاهش دما را داشته‌اند.

تاجبخش افزود: در برخی از شهرهایی که رکورد دما ثبت می شود این کاهش دما بی سابقه است اما به دلیل کاهش دما در سال های اخیر چنین کاهشی رخ نداده است و برخی تصور می کنند زمستان بد و بی سابقه ای رخ داده است. با وجود پدیده سرما در همه استان ها، کاهش دما در خراسان رضوی از جمله فریمان بیشتر از سایر نقاط بود.

پیش بینی افزایش دما برای بقیه زمستان

رئیس سازمان هواشناسی وضعیت دمای هوا در هفته های آینده گفت: الگوی هوا در هفته های آینده کاهش دما را نشان نمی دهد و از هفته آینده و پس از عبور از هر دو این دو شاهد افزایش دما خواهیم بود. موج بارشی هفته آینده در اکثر نقاط کشور افزایش دما خواهیم داشت. این در حالی است که تا پایان هفته الگوی ثابتی وجود خواهد داشت.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت هوای هفته آینده نیز گفت: طی دو هفته آینده دو موج برف و باران متوالی با محوریت امواج بارشی در جنوب کشور و زاگرس مرکزی پیش بینی می شود و تهران به ویژه در مناطق شمالی این کشور به ویژه در نواحی شمالی پیش بینی می شود. تجربه بارش برف و باران

تاجبخش با تاکید بر انواع خدمات سازمان های هواشناسی تصریح کرد: سازمان های هواشناسی دانش گسترده ای از تعامل و خدمات دارند. در بخش حمل و نقل، اگر ظرف نیم ساعت گزارش فشار برای شرکت هواپیمایی ارسال نشود، پرواز انجام نمی شود و ارتباط نزدیکی با شرکت هواپیمایی دارد. هواشناسی همچنین در کشاورزی دریایی، حرکت دریایی و کشتیرانی، محیط زیست برای مدیریت آب، وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی روزانه و بسیاری از این تصمیمات مشارکت نزدیک دارد. این سازمان بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی است.

آیا این هشدار نمادین است یا موثر؟

رئیس سازمان هواشناسی درباره میزان توجه و اهمیت سازمان و عموم مردم و هشدارهای هواشناسی بیان کرد: در بسیاری از موارد هشدارها مفید است. در زمستان های اخیر بر اساس اخطارهای داده شده، میزان مصرف گاز و انرژی کنترل می شود و این هشدارها در سیل و حتی در مناطق خشکسالی بسیار مفید است.

وی افزود: در سازمان جهانی هواشناسی دستورالعملی برای صدور اخطار ضربه صادر شده است. نحوه ذکر آن در استان های محل بارندگی و تاثیر آن تا مخاطب بتواند بر اساس آن هشدارها اوضاع را کنترل کند. اما برای صدور این هشدارها به داده ها و اطلاعات جدیدی نیاز است. به عنوان مثال برای هشدار باد شدید باید اطلاعات لازم در مورد سازه ها یا درختان ناپایدار در نقاط مختلف به سازمان هواشناسی ارائه شود و برای هشدار سیل باید داده های آنلاین جریان رودخانه ها را در اختیار داشت. و این داده ها به روز هستند. بنابراین پیش بینی برای مخاطب اعم از مردم و دستگاه ها دقیق تر است. اما وقتی اطلاعات نداریم نمی توانیم نتایج مدل را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان ها و افراد قرار دهیم.

تاجبخش در پاسخ به این سوال که آیا چنین داده هایی در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: این داده ها در اختیار سازمان هایی مانند شهرستان ها است اما نمی توان نیاز به بانک اطلاعاتی ملی را نادیده گرفت. لازم است در برخی نهادها مانند وزارت نیرو مکاتبات انجام شود تا اطلاعات آنلاین و به روز به سازمان های هواشناسی ارائه شود و هیچ مانعی وجود نداشته باشد و در تلاش هستیم مکاتبات و فعالیت های لازم را با این نهاد انجام دهیم. .

رئیس سازمان هواشناسی افزود: جلسات متعددی با ستاد مدیریت بحران برگزار شده و تلاش هایی برای بهبود مدیریت و مدیریت استان های بحران زده صورت گرفته است.

تغییرات آب و هوا و تغییر خاک، آسیب پذیری یک کشور را در برابر شرایط آب و هوایی ایجاد می کند

وی در خصوص میزان دقت و صحت هشدارها گفت: در صدور اخطاریه هایی مانند افزایش تغییرات اقلیمی و وقوع پدیده های قوی، زیرساخت های نامناسب کشور و تغییر در مصرف، زمین بسیار تاثیرگذار است. . بنابراین در شرایطی که مسیر رودخانه با ساخت و ساز با بارندگی کم تغییر می کند و به عنوان مثال 6 میلی متر در ایستگاه اندازه گیری ثبت می شود، به دلیل وجود این سازه های غیرمجاز دچار سیلاب می شود. این مشکلات از قبل موجود، کشور ما را به دلیل شرایط جوی شکننده کرده است. لذا موظف هستیم به دستگاه های مربوطه هشدار دهیم تا هوشیار باشند.

تاجبخش درباره هواشناسی دریایی و نوع کار آن می گوید: هواشناسی دریایی بخشی است که خدمات هواشناسی ارائه می دهد و از جمله امکاناتی که در این زمینه وجود دارد ایستگاه های دریایی و امواج راداری است که با شرکت های دانش بنیان توافق شده است. . اطلاعات به روز شده دریافت می شود. اما نکته اینجاست که سیستم های کنترل نیاز مبرمی به به روز رسانی دارند.

سازمان های هواشناسی دور از استانداردهای جهانی

رئیس سازمان هواشناسی افزود: شبکه پایش سازمان هواشناسی شبکه ای با ایستگاه های مختلف هواشناسی است. ما کمی با استانداردهای جهانی فاصله داریم، بنابراین به روز رسانی، تجمیع و یکپارچه سازی آنها مهمتر از وجود ایستگاه های رصد در بسیاری از نقاط است که در این بخش مالی مهم و حیاتی است. وام های سازمان هواشناسی در مقایسه با سایر کشورها بسیار متفاوت است و در صورت دریافت این وام ها شرایط بهبود چشمگیری پیدا می کند. مثلاً بودجه سازمان هواشناسی ایران با آلمان حدود یک دهم تفاوت دارد و عربستان یک دهم و چین یک دویست.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه همواره به تجهیزات سازمان هواشناسی نگاه می کند، اما تجهیزاتی که در گذشته با قیمت ناچیز خریداری می شد، اکنون میلیونی خریداری می شود و نیاز وجود دارد. افزایش اساسی در بودجه».

تاجبخش درباره اینکه آیا تحریم ها بر خرید تجهیزات تاثیر می گذارد یا خیر، بیان کرد: در برخی موارد تحریم ها نیز تاثیر منفی دارد، از جمله این دستگاه ها تجهیزات فرودگاهی و رادارهایی هستند که می توان آنها را تحریم کرد. . بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، 13 تفاهم نامه در زمینه رادار هواشناسی، حسگرهای گرد و غبار و رادار امواج منعقد شده است که امیدواریم اولین دریافت کننده این داده ها باشیم. این معامله قبلاً نهایی شده است و ما امیدواریم که شرکت بتواند آن را تحویل دهد.

قابلیت آب و هوا برای صدور اعلان های پیامکی

به گزارش سلام آنلاین، رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی آمادگی صدور اخطار هواشناسی از طریق پیامک را دارد؟ وی گفت: قابلیت هشدار به ویژه برای کاربران در مناطق پرخطر را دارد. سازمان مدیریت بحران هم اکنون این هشدارها را از طریق پیامک اعلام کرده است. سازمان هواشناسی نیز آمادگی کامل دارد تا از طریق پیامک و دستگاه های محلی، چه توسط خود و چه از طریق شرکت، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد. نکته قابل توجه این است که ظرفیت وجود دارد اما در مدیریت سازمان هواشناسی نیست.

وی درباره تغییرات اقلیمی در کشور گفت: کشور ما نیز متاثر از تغییرات اقلیمی است. کاهش بارندگی و افزایش دما باعث شده کشور دچار خشکسالی شدید شود و بارندگی ها کمبود آب را جبران نکرده است. افزایش دما در کشور و افزایش تبخیر در کشاورزی، تخریب زیستگاه های خانگی و حیات وحش، افزایش دمای اقیانوس ها و اسیدیته آنها اثرات مخربی داشته است.

تاجبخش همچنین درباره قانون هوای پاک تصریح کرد: بر اساس ماده 26 قانون هوای پاک سازمان های هواشناسی نقش مهمی در صدور هشدار سیل و آلودگی دارند. اما نیاز به تامین سخت افزار بیشتر برای پیش بینی هشدار سیل در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد و در بخش سخت افزار نیز نیاز به تامین تجهیزات ایستگاه های مانیتورینگ و اندازه گیری است.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: در حوزه آگاهی از آلودگی ها، سازمان هواشناسی فهرستی از 10 شهر بزرگ کشور را منتشر کرده که در سال 1390 نیاز به به روز رسانی دارند. آنچه در حد توان سازمان هواشناسی است انجام می شود، اما در حوزه سخت افزاری باید اعتبارات تامین شود.

تغییر استانداردهای شاخص کیفیت هوا یا تغییر واکنش به آلودگی هوا؟

وی در خصوص بحث تغییر استانداردهای کیفیت هوا گفت: استانداردها قابل تغییر نیستند زیرا شاخص ها و تعاریف آنها در دنیا یکسان است و تنها راه مقابله و واکنش به آن تغییر است. به عنوان مثال، اگر مدرسه ای در حال حاضر با شاخص 150 تعطیل باشد، مدرسه با شاخص 200 به بعد تعطیل خواهد شد. نکته مهم این است که این تغییرات بر سلامت انسان تأثیر منفی می گذارد. زیرا سموم بر ضریب هوشی و تنفس آنها تأثیر می گذارد. اما تعطیلی مدام مدارس و ادارات امکان پذیر نیست زیرا با تعطیلی های پی در پی مشکلاتی در امور کشور به وجود می آید. بنابراین اقدام مناسب کنترل آلودگی است.

به گزارش سلام آنلاین، تاجبخش از پیش بینی مجدد گرد و غبار در فصل بهار و تابستان با توجه به اینکه افزایش گرد و غبار بستگی به منشا دارد یا خیر، گفت: برخی دیگر از جمله داخلی و خارجی و رودخانه های کشورهای همسایه. خشکی پتانسیل افزایش گرد و غبار در بهار و تابستان را دارد. این در حالی است که منابع داخلی زیادی مانند خاک مرطوب خشک وجود دارد که با باد باعث بالا آمدن گرد و غبار می شود.

در پایان رئیس سازمان هواشناسی گزارشی از میزان حقوق و سطح معیشت کارکنان سازمان هواشناسی و تلاش این سازمان برای تامین اعتبار، افزایش حقوق و جذب نیروی جدید برای رفع کمبودها و شناسایی فعالیت های کلیدی ارائه کرد و گفت: در سال های اخیر فعالیت های قابل توجهی انجام شده است که در سطح بین المللی از جمله تبدیل تهران به اولین مرکز اقلیم غرب آسیا و همکاری با ترکیه در خصوص شروع هشدار گرد و غبار انجام شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا