حوادث

وعده عجیب برای کارگران و بازنشستگان

اطلاعات تکمیلی:

با نزدیک شدن به اولین انتخابات ریاست جمهوری، موضوع بازنشستگی و حقوق کارگران به موضوعی بحث برانگیز برای نامزدها تبدیل شده است. اگرچه بحث در مورد این موضوعات در انتخابات ضعیف بود، اما انتظار می‌رود مسائل نیمی از جامعه ایران بیشتر مطرح شود، اما در این مدت بیش از هر زمان دیگری شکاف بین درآمد و هزینه‌های زندگی وجود دارد. در بین کسانی که حقوق ثابت دریافت می کنند (مانند کارگران، بازنشستگان و کارمندان رده پایین) حقوق دریافت می کنند.

همزمان برخی نامزدها شعارها و وعده هایی را مطرح کردند که تعجب برخی کارشناسان را برانگیخت. بحث هایی مانند افزایش دستمزد مازاد بر تورم (تورم به اضافه تورم) یا پرداخت یارانه با ارزش اعتباری طلا و مواردی مانند وعده هایی که به طبقات پایین جامعه داده شده است. وعده هایی که قبل از هر چیز باید اثبات شود که بتوانیم آنها را محقق کنیم و امکان اجرای آنها در شرایط فعلی وجود دارد.

مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر) درباره این گونه وعده ها برای کسب آرای اقشار محروم از جمله بازنشستگان و کارگران گفت: در بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوستانی وجود دارند که خود را خبره می بینند آنها بسیار مطمئن هستند که می توانند به وعده های خود عمل کنند، آنها معمولاً ابتدا باید حقایق مربوط به اقتصاد را بدانند.

وی افزود: اولین مشکل این است که افزایش دستمزد و دستمزد متناسب با تورم یک وعده انتخاباتی نیست، بلکه به عنوان یک قاعده است. از سوی دیگر در زمینه بازنشستگی نیز مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی مشابه ماده 41 قانون کار است که افزایش دستمزد متناسب با تورم را پیش بینی کرده است. در آن مواد به صراحت آمده است که مستمری بگیر باید حداقل معاش را برای زندگی آبرومندانه بازنشستگان تامین کند. یعنی حقوق بازنشستگی نباید کمتر از حداقل وزارت کار باشد. وقتی این وابستگی بین قانون کار و تامین اجتماعی وجود دارد، سیاستگذاران باید آمادگی اجرای قانون را داشته باشند و به آن به عنوان یک وعده نگاه نکنند.

دارانی ادامه داد: در روند اجرای خود قانون باید واقعیت بخش مطرح شود. به عنوان مثال، صندوق های بازنشستگی با مشکل عوامل حمایتی و نسبت حق بیمه به بازنشستگان و با تعداد زیادی کسری ناشی از عدم پرداخت بدهی دولت دست و پنجه نرم می کنند. قاعدتاً الزام افزایش میزان مستمری، پرداخت کامل نسبت و میزان برابری و غیره. سوالات کوتاه مدت وجود دارد. عجیب تر اینکه این حرف ها از زبان کسانی می آید که می توانند در مجلس دولت را مجبور کنند بدهی دولت به تامین اجتماعی را پرداخت کند و منجر به کسری بودجه نشود!

این کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به اینکه افزایش حقوق بدون تامین زیرساخت‌های اقتصادی منجر به تورم می‌شود، گفت: مدت‌هاست که دولت پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری‌ها را داده است کارشان را رها می کنند، پشیمان می شوند. فرض کنید ما به دنبال افزایش 150 درصدی دستمزد و مستمری هستیم. در این صورت باید از قبل فکر کرد و از قبل برنامه ریزی کرد که سازمان تامین اجتماعی فعلی با شرایط دخل و خرج و نابرابری چگونه باید این پول را پرداخت کند؟

یکی از اعضای کمیسیون تامین اجتماعی خانه بیمه گفت: در بودجه سال آینده حدود 700 هزار میلیارد تومان کسری واقعی داریم. این در حالی است که کسری عملیاتی بودجه 1403 با ادعای کاهش کسری جدید به بیش از 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی، کدام رئیس دولت آینده که ممکن است از پذیرش این کسری در مجلس خودداری کند، می خواهد رقم کسری را در یک سال به صفر برساند؟ این در حالی است که قرار است وعده های داده شده از سال اول ریاست جمهوری محقق شود.

دارانی تاکید کرد: باید بین عملکرد نامزدها و عملکرد گذشته آنها در دولت و مجلس با وعده های آنها ارتباط منطقی وجود داشته باشد. انتصابات دولتی و انتصابات وزرا وجود دارد و کاندیداها در مجلس و نهادهای عمومی مانند شهرداری وجود دارد. باید دید کدام کاندیداها معطوف به بالا بردن سطح زندگی و حقوق و مدیریت بدون کسری هستند. برخی به این سطح از اجرا نزدیک و برخی دور هستند، اما کسانی که مفاد خلاف وعده خود دارند، نباید با ادعای عدم اجرای آنها، کارگران و بازنشستگان را بی اعتمادتر کنند.

این فعال حقوق بازنشستگی با بیان اینکه بر اساس مصوبه قبلی دولت و مجلس موظف هستند با همکاری یکدیگر قیمت کالاها را در سطح شهریور 1400 نگه دارند. اما این تعهد عملی نشد و به جای اجرای وعده قانونی قبلی، تعهد جدیدی نیز داده شد. کسانی که می خواهند دستمزدها را بیش از تورم و با نرخ رشد اقتصادی به اضافه تورم افزایش دهند، باید ببینند که در جلسات مجلس و در رایزنی ها وقتی پول نصف نرخ تورم مطرح می شود، چه تلاش های قانونی و قانونی انجام می شود. در شورای عالی کار روند را تعدیل کردند؟

وی افزود: به نظر من کاندیداهایی که کمتر شعار می دهند و وعده های سست می دهند اما ادعای حقایق و تکیه بر کارنامه دارند باید گزینه غیرسیاسی و قابل قبول تری برای کارگران و بازنشستگان کشور باشند. باید این واقعیت را بپذیریم که سودهای غیرتولیدی در قالب تورم از جیب کارگران بازپرداخت خواهد شد. در عین حال، ما خطر تنظیم بیشتر نیرو را افزایش می دهیم.

یکی از اعضای کارشناس تامین اجتماعی گفت: مبنای افزایش عادلانه و عادلانه دستمزد و مستمری افزایش و رونق تولید و رشد اقتصادی است. خوشبختانه این رشد بدون سرمایه گذاری و صادرات محقق نمی شود و سرمایه گذاری های قابل توجهی در ایران و جهان به ناچار صرف سرمایه گذاری خارجی می شود. مطمئناً هر نامزدی باید سر به فلک کشیده برای مقابله با این مسائل ناشی از تحریم ها در برنامه خود داشته باشد.

دارانی گفت: با اقتصاد کنترل شده ای که به عنوان دستوری در بخش دستمزد عمل می کند و نوید اصلاحات یک ساله و دو ساله را می دهد، نمی توان به بهبود و رفاه کارگران و بازنشستگان امیدوار بود. دوستانی که از قبل در مورد محتوای جلسه شورای عالی کار قول داده بودند خود به خود از استقلال این شورا از دولت پرسیدند چرا که نرخ افزایش دستمزد حاصل مذاکرات شورا بوده و دولت فقط یکی از سه مورد بوده است. مذاکره کنندگان این گروه محسوب می شوند.

یکی از اعضای کمیته بیمه کارگران و تامین اجتماعی توسط اقتصاد افزود: به جای پرداخت اجاره بها به صاحبان صنایع و تولید، باید شرایط و تعهدات سرمایه گذاری خود را کاهش دهیم تا مردم بخواهند تولید کنند و کار کنند. این میل به رشد سرمایه گذاری می انجامد پس از نیم قرن تجربه دموکراسی و رقابت انتخاباتی در سطح ریاست جمهوری، مردم ما باید به سواد و آگاهی از شرایط رشد و توسعه اقتصادی کشور برسند – وجود دارد و بر این اساس تصمیم می گیرند، توصیه ما این است که از وعده های صادقانه و منطقی مردم حمایت کنند و از نامزدها خواسته های عجیب و غریب نکنند.

منبع: ثناپرس

دکمه بازگشت به بالا