بین الملل

واکنش‌های ‌بین‌المللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز

به گزارش گروه سیاست خارجی فارس، زیارت شامگاه چهارشنبه 13 آبان ماه، فرد مسلحی وارد حرم مطهر شاهچراغ احمد بن موسی علیه السلام شد و به سوی عاملان تیراندازی کرد.

بر اساس آخرین آمار در این عملیات تروریستی 15 نفر شهید و 26 نفر مجروح شدند که دو زن و یک کودک نیز شامل می شوند. در همین زمینه خبرگزاری فرانسه و رویترز نیز مدعی شدند که داعش مسئول این حمله تروریستی است.

یک منبع به فارس گفت: حامد بدخشان عامل این حمله تروریستی بوده و برخی منابع گزارش داده اند که عامل این حمله ایرانی نبوده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۳ آبان در توییتر نوشت: شاه چراغ ایران خونریزی دارد. فعالان دروغین حقوق بشر در پشت اظهارات واقعی انسان دوستانه و ادعاهای دروغین خود واقعاً خواهان جنبه هایی از خشونت و خونریزی مردم ایران هستند. برای آنها هدف درستی وسیله را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در صفحه اینستاگرام خود حمله تروریستی به زائران شاهچراغ را تیراندازی به ایران و مردم ایران دانست و گفت: تجربه نشان می دهد وقتی سیاست آنها جواب نمی دهد، فعالیت های تروریستی را انتخاب می کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در صفحه اینستاگرام خود با تایید وجود اطلاعات موثق مبنی بر طرح چندلایه دشمن برای بی ثبات کردن ایران، گفت: اجازه امنیت و منافع ملی ایران را نخواهیم داد. توسط تروریست ها و خارجی ها خواهان حقوق بشر.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل نیز پس از حملات تروریستی شاهچراغ اعلام کرد کسانی که در مقابل این حمله مرگبار تروریستی سکوت می کنند باید در مورد حقوق بشر برای همیشه سکوت کنند. سید مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به حملات تروریستی در شاهچراغ گفت: اروپا، آمریکا و انگلیس با همراهی ناآرامی های چهار هفته اخیر این حمله وحشیانه را محکوم کردند. . ?

از زمان وقوع این حمله تروریستی، شاهد واکنش هایی بوده ایم. شامل “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد این اقدام را محکوم و به خانواده قربانیان، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

امیر سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: انتظار داریم شورای امنیت جنایات فجیع حرم شاهچراغ را صریح و قاطعانه محکوم کند.

«محمد علی الحوثی» یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن در پیامی این اقدام تروریستی را محکوم کرد و در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر به رهبری ایران و خانواده قربانیان تسلیت گفت و از خداوند متعال شفای عاجل مسئلت کرد. برای مجروحان وی افزود: مطمئن هستیم که این حادثه تلخ باعث افزایش همبستگی فرزندان ایران در مقابل توطئه های دشمنان ایران خواهد شد. همچنین وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه ای با ایران ابراز همدردی و همبستگی کرد.

جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عمان و سوریه نیز به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان وی در پیامی توئیتری در پی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز که منجر به جان باختن دلخراش جمعیتی بیگناه شد، به مردم و دولت ایران تسلیت گفت. برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. وزارت امور خارجه آذربایجان وی همچنین در توئیتر خود پس از حملات تروریستی شاهچراغ و خانواده های قربانیان این حادثه را تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه عمان وی در بیانیه ای ضمن محکومیت حملات تروریستی شاهچراغ، ضمن تسلیت به مردم و دولت ایران، بر موضع قاطع کشور در محکومیت خشونت و تروریسم در همه اشکال آن تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان وی همچنین اقدامات تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم و با ایران ابراز همدردی کرد.

سید عمار الحکیم رهبران جنبش اطلاعات ملی عراق نیز این اقدام تروریستی را محکوم و به رهبران انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفتند. عصائب اهل الحق عراق ضمن محکومیت جنایات تروریستی در شاهچراغ، خواستار سرکوب اقدامات تحریک آمیز علیه پیروان اهل بیت شده است.

چینی ها سخنگوی وزارت خارجه چین حملات تروریستی در شاهچراغ را محکوم کرد و گفت: پکن از تلاش‌های دولت و مردم ایران برای مبارزه با تروریسم و ​​حفظ امنیت ملی این کشور حمایت می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئيس هیئت مدیره روسیه وی در پیامی به آیت الله رئیسی این ضایعه را تسلیت گفت و بر آمادگی کشورش برای افزایش همکاری ها با ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا همچنین حملات تروریستی در شیراز را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مصر وی ضمن محکومیت حملات تروریستی در شیراز و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، از جامعه جهانی خواست تا در مبارزه با تروریسم متحد شوند.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه بوقلمون وی همچنین به اقدامات تروریستی واکنش نشان داد و مردم و دولت ایران را به شدت محکوم و ابراز همدردی کرد.

وزارت امور خارجه بحرین، امارات متحده عربی و لبنان آنها همچنین در بیانیه ای این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند.

وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه ای حملات تروریستی در شاهچراغ را محکوم کرد و تاکید کرد که این حادثه تروریستی بر خلاف ارزش های دین، اخلاق و همه مردم است. وزارت امور خارجه همچنین با خانواده قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد. وزارت خارجه بحرین همچنین بر مخالفت خود با هر گونه افراط گرایی، خشونت و تروریسم تاکید کرده است.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت امارات به شدت این فعالیت های جنایتکارانه را محکوم می کند و مخالفت دائمی خود را با هر گونه خشونت و تروریسم با هدف تضعیف امنیت و ثبات اعلام می کند.» برخلاف ارزش های انسانی و اصل «او انجام می دهد». .

وزارت خارجه لبنان نیز در بیانیه ای این اقدام تروریستی را محکوم کرد و خواستار تعقیب و پیگرد عاملان جنایت و عملیات نافرجام شد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت.

جنبش حماس وی همچنین به اقدامات تروریستی واکنش نشان داد و با تسلیت به رهبران جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و خانواده های قربانیان، از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند وی در واکنش به حملات تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ ضمن ابراز تاسف، گفت کشورش اقدامات تروریستی را در تمامی اشکال و مظاهر آن به شدت محکوم می کند.

وزارت خارجه عراق نیز به این حمله واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش فارس، تا لحظه تنظیم این گزارش، فعالان حقوق بشر از جمله سه کشور اروپایی که با صدور بیانیه‌ای خواستار مداخله در امور داخلی ایران شده‌اند، سکوت اختیار کرده و نسبت به جنایات تروریستی واکنشی نشان نداده‌اند.

انتهای پیام/


دکمه بازگشت به بالا