اجتماعی

هشدار درباره وضعیت سلامت روانی – اجتماعی جامعه در جریان حوادث اخیر

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران با اشاره به مفهومی به نام تنش عصبی سیاسی که بیشتر ناشی از بلاتکلیفی در شرایط سیاسی است، گفت: خشونتی که در ناآرامی های اخیر دیده می شود می تواند منجر به «فشار اعصاب سیاسی» شود.

دکتر حسن رفیعی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی از روانشناسی حوادث و ناآرامی های اخیر صحبت کرد و گفت: «سلامتی» به عنوان فقدان بیماری تعریف می شود، اما در سال 1948 سازمان جهانی بهداشت پس از تأسیس، تعریف گسترده ای از «سلامت» ارائه کرد که شامل کل بدن می شود. از نظر روانی و اجتماعی می شود. به این معنا، سازمان در سال 1996 تعریف سلامت روان را با توجه به «سلامت روان» ارائه کرد، نه فقط در مورد بیماری روانی شناخته شده. بر اساس این تعریف، یکی از مؤلفه های دیگر سلامت روان این است که فرد بتواند استرس ها و استرس های عادی زندگی را تحمل کند و شغلی پربار و مولد داشته باشد و در سرنوشت محیط اجتماعی خود سهیم باشد.

به جای سلامت روان باید از «سلامت روان اجتماعی» استفاده کرد.

این روانپزشک همچنین به تعریف «سلامت روان» در ایران اشاره کرد و توضیح داد: نتایج مطالعه ای که در سال 1395 به دستور وزارت بهداشت توسط دکتر میر طاهر موسوی انجام شد، منجر به این تعریف شد، تعریف جدید سلامت روان «سلامت روانی – اجتماعی» در این تعریف به حضور افراد در جامعه توجه شده است، در واقع این تعریف بر ابعادی مانند «باور. اعتماد سیاسی و عمومی» «مشارکت اجتماعی» «توجه به بهبود اجتماعی» تمرکز دارد. در سلامت روان این تعریف به تعریف و مفهوم سرمایه اجتماعی نزدیک است زیرا دامنه سلامت روان بسیار گسترده است و در تعریفی واضح به جای سلامت روان باید از «سلامت روان» استفاده کرد.

به گفته وی، اگرچه در تلقی عمومی، سلامت روان تنها معطوف به بروز یا بروز مشکلات روانی است، اما با توجه به گستردگی توصیف شده، می توان گفت که سلامت روان افراد بدون علامت است.روان شناختی. هرج و مرج، اما در ابعادی مانند «اعتماد سیاسی و عمومی»، «مشارکت اجتماعی»، «دغدغه برای بهتر شدن جامعه» مشکل دارد، در خطر است.

تأثیر خشونت و برداشت از بی عدالتی و فساد بر افزایش «تنش های سیاسی»

رفیعی در بخشی دیگر از سخنان خود به مفهوم تنش عصبی سیاسی، مفهومی که اخیراً در منابع علمی مطرح شده است، اشاره کرد و افزود: اساساً در جامعه آمریکا جا افتاده است. در سال 2019، محققان دریافتند که 40 درصد از آمریکایی ها از استرس و عصبی بودن ناشی از موقعیت های سیاسی رنج می برند. این شرایط عمدتاً ناشی از عدم اطمینان در شرایط سیاسی است و در آن شرایط علائمی مانند اضطراب، بی خوابی و حتی افکار خودکشی یعنی ترکیبی از اضطراب و علائم عاطفی در انسان دیده می شود. این شرایط در زمان هایی مانند انتخابات ریاست جمهوری و در میان جوانان و فعالان سیاسی به ویژه مخالفان وضعیت اجتماعی کنونی به طور فزاینده ای دیده می شود.

نایب رئیس انجمن روانشناسان ایران به تشریح وضعیت کنونی جامعه ایران با ناآرامی های اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در کشور ما منشأ فشار عصبی بر جمعیت است، تمرکز مردم فقط بر این است. چه جناح‌هایی که «در انتخابات رأی داده‌اند یا وجود بلاتکلیفی در اوضاع سیاسی رخ نمی‌دهد، اما شرایطی مانند وقوع خشونت در شورش‌ها و تصورات از بی‌عدالتی و فساد و بی‌عدالتی و خود فساد نیز به این مشکل دامن می‌زند.

به گفته نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران، طبق تحقیقات انجام شده، «ادراکات بی عدالتی» از مدت ها قبل از ناآرامی های اخیر در جامعه ما وجود داشته است. احساس بی‌عدالتی و بی‌عدالتی در هدف، به‌ویژه نابرابری درآمد، نابرابری جنسیتی (بین زن و مرد)، نابرابری قومیتی و غیره، در جامعه و مردم ما عمداً شاهد افزایش نابرابری هستند و این می‌تواند منجر به تشدید تنش‌های سیاسی شود. .

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2018 و قبل از همه گیری کووید-19، با نظرسنجی از حدود 30 کارشناس اجتماعی، «نابرابری درآمدی» در جامعه یکی از 10 اولویت اول کشور است. همچنین بر اساس بررسی دیگری که سازمان بهزیستی برای رصد آسیب های اجتماعی کشور انجام داده است، میانگین درک فساد در جامعه ایران در سال ۱۳۹۷ به ۶۵ درصد می رسد در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۵۵ درصد می رسد.

درک فساد؛ کاهش آگاهی از مالکیت اجتماعی

وی بر اساس تحقیقات فوق گفت که علاوه بر سنجش ادراک از فساد از طریق رویکرد «شفافیت بین‌الملل»، می‌خواهیم به اطلاعات آماری درباره فساد از قبیل تقلب و رشوه نیز دست یابیم و از مردم نیز سؤال بپرسیم. . مشاهده می کنیم که اگرچه فساد به وضوح کاهش یافته است، اما طبق گزارش های شخصی مردم، درک مردم از فساد افزایش یافته است.

رفیعی معتقد است در جامعه‌ای که مردم احساس بی‌عدالتی یا نابرابری زیادی می‌کنند و تصورات فساد در جامعه زیاد است، احساس پیوند، احساس اجتماع یا عدالت اجتماعی کاهش می‌یابد. جامعه در میان مردم شکل می گیرد. با کاهش اعتماد مردم به نظام سیاسی و افزایش بی عدالتی در ابعاد مختلف، شاهد مشکلات جدی خواهیم بود.

سلامت «روانی-اجتماعی» که به عقب می رود!

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران تاکید کرد: اگرچه در حوادث و ناآرامی های اخیر پژوهش جدیدی در مورد سلامت روان مردم ایران انجام نشده است، اما مفاهیم و تعاریفی در مورد “روانی-اجتماعی سلامت” مطرح شده است. سلامت روانی-اجتماعی انسانها امروزه به عقب افتاده است.

این مطالعه توسط دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی که به تحقیق دکتر نوربالا (استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) در مورد وضعیت سلامت روان در سال های مختلف اشاره دارد، یادآوری می کند که این پژوهش در سال 1387 انجام شده است. چند سال پیش و هدف آن تشخیص اسکیزوفرنی بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که قبل از سال 2008 حدود 23 درصد از افراد مشکوک به اسکیزوفرنی بودند، اما تا سال 2008 و پس از حوادث آن سال، این تعداد به 34 درصد افزایش یافت.

مشتریان خارج از نجات

وی همچنین به تجربه درمانی خود در تلاطم های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: اثرات روانی آشفتگی های اخیر را به طور کامل در مراجعین خود می بینیم. بسیاری از مراجعینی که قبل از آشفتگی تحت درمان بوده اند و بهبود یافته اند و اکنون پس از این آشفتگی در حال بهبودی هستند و از مراحل توانبخشی خارج شده اند. برخی از علائم و مشکلات آنها بدتر می شود. این در حالی است که بسیاری از افراد در این اختلالات با مشکلات روانی مواجه هستند اما به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمی کنند.

نایب رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: وقتی مردم می بینند که امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی از آنها سلب می شود، دیگر نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند زیرا نگران هستند. «سلامت روانی و اجتماعی» آنها در خطر است.

“استراتژی باز”؛ دولت و معترضان، هیچکس کم ندارد.

با توجه به نظریه رقابت اجتماعی جان پرایس در روانشناسی تکاملی، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم، توانبخشی و سلامت اجتماعی افزودند: “در “راهبرد پیچیده”، هر دو طرف درگیری به دنبال حذف یکدیگر هستند. برگردید و نه، آنها می خواهند شکست بخورند. در نهایت یک طرف برداشته می شود یا به شدت آسیب می بینید. شرایط کنونی نیز همین گونه است و هر دو طرف ناآرامی های اخیر نمی خواهند غافلگیر شوند، بنابراین اعتراضات اولیه به قصد مخالفت با گشت ارشاد آغاز شد اما در نهایت به الزامات دیگری انجامید.

رفیعی گفت: در عین حال این وظیفه دولت است که به اصول فرزند پروری پایبند باشد و اصلاحات قانونی را آغاز کند و گشت ها را در اسرع وقت هدایت کند تا آرامش در جامعه بازگردد. هرچه زودتر این اتفاق بیفتد، اعتراضات بیشتر کاهش می یابد و سلامت اجتماعی و روانی مردم باز می گردد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که اگرچه اکنون دیر شده است، اما بهتر است هر چه زودتر از خانواده قربانیان حادثه اخیر دلجویی و عذرخواهی کنیم. باید مجازات عادلانه برای عاملان جرم صادر شود و در نهایت اصلاحات قانونی لازم صورت گیرد. بر اساس تحقیقات جوانان، فعالان سیاسی و به ویژه مخالفان شرایط کنونی بیش از همه در معرض فشارهای سیاسی هستند و ارائه خدمات روانی به این افراد خوب است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا