اجتماعی

بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

محققان یک شرکت فناوری در حال بومی سازی دستگاهی برای پایش سلامت ایرانیان هستند و به گفته آنها داده های این دستگاه علاوه بر پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، عملکرد سازمان را نیز بهبود می بخشد. بهبود یافته است.

دکتر سروش لهراسبی از پژوهشگران این طرح در گفت وگو با سلام آنلاینوی درباره دستگاه آنالیز سیگنال مغز گفت: ما یک سری شاخص های شناختی در مغز داریم که می توانند به عنوان نشانگرهای زیستی مغز برای ارزیابی وضعیت سلامتی افراد مورد استفاده قرار گیرند. طبق تعریف علم پزشکی، نشانگرهای زیستی شاخص‌هایی هستند که می‌توانند از طریق اندازه‌گیری‌های چند مرحله‌ای اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت فرد ارائه دهند.

وی فشار خون را به عنوان نمونه ای از این بیومارکرها نام برد و گفت: اعداد اعلام شده برای فشار خون نشانگر وضعیت سلامت انسان است و اگر بتوانیم شاخص های عملکرد مغز انسان را جمع آوری کنیم به ما این امکان را می دهد که عدد را بفهمیم که چیست. سطح حافظه یا سرعت فعالیت انسان.

لهراسبی با اشاره به اینکه چنین شاخص هایی نشان دهنده رفتار یک فرد است، خاطرنشان کرد: بر این اساس ابزاری طراحی کرده ایم که داده های مربوط به مغز افراد را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس داده های به دست آمده می توانیم وضعیت سلامت روان فرد را ارزیابی کنیم. .

او گفت: «داده‌های این دستگاه به ما کمک می‌کند تا از بروز برخی بیماری‌ها برای افراد جلوگیری کنیم، در حالی که به ما امکان می‌دهد بسیاری از اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنیم.»

محققان افزودند: برای مثال، این پیش‌بینی‌ها به پیشگیری از حوادث برای کارکنان خسته کمک می‌کند، در حالی که این رویکرد می‌تواند از برخی بیماری‌ها مانند زوال عقل و مشکلات توجه در کودکان و بزرگسالان جلوگیری کند.

وی افزود: دانش این روش با همکاری دانشگاه کمبریج ایجاد شد و ما این فناوری را برای تجزیه و تحلیل داده‌های جامعه ایران بومی‌سازی می‌کنیم.

لهراسبی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت از این محصول، نسخه ایرانی آن در حال ساخت است، افزود: در حال حاضر مراکز درمانی بیشترین استفاده را از این دستگاه دارند و سازمان ها نیز از این دستگاه استقبال کرده اند. زیرا این ابزار با نظارت بر سلامت روان کارکنان باعث بهبود واحد خواهد شد. از سوی دیگر، سازمان ها از پرسشنامه ها برای ارزیابی وضعیت کارکنان به روش سنتی استفاده می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا