تازه های کسب و کارعمومی

نقشه خوانی ساختمان هوشمند به چه معنا است؟

امکان آبیاری گل‌های تراس حتی از راه دور، و یا انجام این کار بر اساس تنظیم ساعت آبیاری به‌صورت اتوماتیک می‌تواند یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب آپارتمان هوشمند شما باشد. اگر از آپارتمان هوشمند خود برای مسافرت خارج شده‌اید و پس‌از طی مسافتی طولانی، شک می‌کنید که آیا شیر گاز را بسته‌اید یا خیر ؟ نیازی نیست نگران باشید، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از سیستم هوشمند خود شیر برقی گاز را قطع کنید.

نقشه خوانی ساختمان — آموزش تصویری و به زبان ساده – فرادرس - مجله‌

امکان کنترل سیستم‌های ایمنی و امنیتی مانند دزدگیر، اعلام حریق، اعلام نشت گاز و یا آژیر خطر از داخل و خارج منزل با استفاده از موبایل نیز می‌تواند یکی از جذابیت‌های آپارتمان هوشمند به شمار رود. و یا تصور کنید در ساعات شبانه برای در کردن خستگی خود روی کاناپه نشسته‌اید و تلویزیون را تماشا می‌کنید و برای خاموش کردن چراغ‌های اضافی یا کشیدن پرده اصلا حس و حال ندارید.

با استفاده از موبایل خود به‌راحتی می‌توانید هر چیزی را خاموش یا روشن کنید و یا همان پرده‌هایی که گفتم را بکشید. و یا مثلاً روی تخت  خوابیده‌اید و پس‌از یکی دو ساعت احساس می‌کنید هوای منزل خیلی سرد شده‌است و دوست ندارید برای خاموش کردن کولر تخت خواب خود را ترک کنید اصلا لازم نیست نگران باشید موبایل خود را بردارید و کولر را خاموش کنید و یا برعکس .!!!! به‌همین سادگی به‌همین خوش‌مزگی  !!!

حال باید خودتان قضاوت کنید که خرید یک آپارتمان هوشمند به نسبت قابلیت‌هایی که به شما می‌دهد به مبلغ اضافه اندکی که بابت آن می‌پردازید می‌ارزد یا خیر؟ قیمت یک آپارتمان هوشمند تنها تعیین‌کننده برای خرید آن نیست بلکه میزان لذت شما از این آپارتمان و احساس خوبی که برای زندگی در آن دارید بیشتر حائز اهمیت است از زندگی در یک آپارتمان هوشمند لذت ببرید .

جنبه های اجتماعی و فواید غیر فردی هوشمند سازی آپارتمان:

شاید بزرگترین دستاوردهای هوشمند سازی آپارتمان از جنبه های اجتماعی آن قابل بررسی باشد. بطور مثال صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مهمترین دستاوردهای هوشمند سازی آپارتمان  در حوزه اجتماعی آن است . موضوعی که به عنوان یک رسالت اجتماعی وظیفه یکایک افراد جامعه است .

هوشمند سازی آپارتمان می توان به طرق مختلف در مصرف انرژی صرفه جویی کند . بطور مثال خاموش کردن لامپ اضافی یکی از وظایف سیستم هوشمند است . به اینصورت که پس از خروج فرد از هر یک از فضاهای آپارتمان هوشمند ، سیستم شروع به شمارش تایم تنظیم شده نموده و در صورتی عدم مراجعت فرد ، چراغ آن منطقه خاموش خواهد شد یا به اصطلاح لامپ اضافی خودش خاموش می شود .

همچنین کنترل مرکزی دما و تاسیسات مرکزی در ساختمانهای بزرگ ،برای شروع کار در حوزه هوشمند سازی ساختمان و اتوماسیون خانگی لازم است چه نکاتی را بدانید؟

اگر به دنبال کار در زمینه بازار اتوماسیون ساختمان هستید پیشنهاد می کنیم نوشته زیر را از دست ندهید.در این مقاله علاوه بر توضیحی که در زمینه هوشمند سازی ساختمان خواهیم داد، مراحل ورود به بازار کار این زمینه را نیز معرفی خواهیم کرد.

هوشمند سازی ساختمان به انگلیسی Building Intelligence اصطلاحی است که برای کنترل و یکپارچه سازی تجهیزات ساختمان به کار می رود.شاید این در ذهن بیشتر افراد ایجاد شده باشد که منظور از هوشمند کردن ساختمان قراردادن کلید های لمسی، کنترل از راه دور تجهیزات با موبایل و اینترنت باشد یاعده ای آن را یک سیستم پیشرفته که فقط در مراکز مهم به کار می رود می دانند اما باید بگوییم این تعاریف قسمت کوچکی از هوشمند سازی ساختمان محسوب می شود.

اگر از افراد حرفه ای که در این زمینه کار می کنند و درآمد خوبی هم دارند سوال در مورد کارشان بپرسید،قطعا به شما خواهند گفت که هوشمند سازی ساختمان صرفا به معنای استفاده از گجت های هوشمند در ساختمان نیست.
در واقع هوشمند سازی ساختمان فراتر از همه این تعاریف بوده و کنترل همه تجهیزات ساختمان را در بر می‌گیرد که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

1-1# خانه هوشمند چیست؟

تا اینجا گفتیم که منظور از هوشمند سازی ساختمان فقط به معنای استفاده از گجت های هوشمند در یک ساختمان مدرن نیست.هوشمند سازی ساختمان کنترل کردن تمام تجهیزات ساختمان از تجهیزات موتورخانه گرفته تا سیستم های الکتریکی و مکانیکی آن است.

بعد از کنترل کردن لازم است وضعیت هر سیستم مانیتور شود پس باید نحوه کارکرد تجهیزات، برقراری ارتباط بین دستگاه ها و برنامه نویسی کنترلر هر یک را نیز بدانیم.اگر تمام سیستم ها و تجهیزات به کار رفته در ساختمان تحت کنترل و مانیتورینگ ما باشند می توان ادعا کرد که یک خانه هوشمند داریم.

اشتغال در بازار کار خانه هوشمند مستلزم یادگیری چه مهارت هایی است؟

افرادی می توانند درآمد خوبی در این زمینه داشته باشند که ابتدا با تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ساختمان به خوبی آشنا باشند.سپس نحوه کارکردن هر تجهیز را بدانند تا بتوانند هر یک از آنها را کنترل و مانیتورینگ کنند.

3-1# هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

پارامترهای مختلفی بر روی قیمت طراحی هوشمند سازی یک ساختمان اثر می گذارد.مثلا ابتدا باید مشخص کنیم چه سطحی از هوشمند سازی مد نظر ماست.آیا قرار است فقط سیستم روشنایی ساختمان هوشمند شود یاقرار است تمامی سیستم های سرمایش و گرمایش و تجهیزات در موتورخانه ساختمان نیز تحت کنترل و مانیتورینگ ما باشند؟

پارامتر بعدی میزان متراژ ساختمان است که تاثیرگذار در هزینه شماست.بنابراین مقدار دقیقی از هزینه پیاده سازی سیستم BMS را نمی توان بیان کرد.

4-1# درآمد هوشمند سازی ساختمان

به علت گستردگی در ساخت و ساز و نیاز هر پروژه به یک مهندس در این زمینه، بازار کار خوبی ایجاد شده است.پس لازم است در زمینه هوشمند سازی ساختمان به تسلط کافی برسید که بتوانید در بازار کار این رشته فعالیت کنید.ما نقشه راه رسیدن به این هدف را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

صنعت هوشمند سازی ساختمان جای رشد زیادی دارد و به جرأت می توان گفت بازار کار این رشته جزو معدود کارهایی است که هنوز اشباع نشده است.برای کار در زمینه هوشمند سازی ساختمان نیازمند این است که شما در کنار رشته برق از رشته مکانیک هم اطلاعات داشته باشید.

چون افراد کمی همزمان در این زمینه به صورت تخصصی کار می کنند بنابراین در صورتی که اطلاعات کافی و به اصطلاح شسته رفته داشته باشید به راحتی می توانید به درآمد بالا در این زمینه برسید.

دانش مهندسی برق برای راه اندازی تجهیزات برقی و برنامه نویسی کنترلرها و اطلاعات مکانیکی برای شناخت تاسیسات به کار رفته در ساختمان، نیاز است.پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با تاسیساتی که در ساختمان به کار می رود، مرجع تاسیسات ساختمان را بخوانید.

2# کنترل و ابزار دقیق در هوشمند سازی ساختمان

در بالا اشاره کردیم که در هوشمند سازی ساختمان هدف کنترل تجهیزات و مانیتورینگ آنهاست.برای اینکه بتوانید کنترل تجهیزات را پیاده سازی کنید لازم است تا با بحث کنترل، تجهیزات اتوماسیون و به طور کلی دانش پایه ای از مهندسی کنترل داشته باشید.

2-2# سیگنال های کنترل خانه هوشمند

سنسورهایی که در هوشمندسازی ساختمان استفاده می شود هر کدام ورودی و خروجی متفاوتی خواهند داشت.سیگنال هایی که در بخش کنترل خانه هوشمند به کار می روند به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

• دیجیتال
• آنالوگ
• خاص

1) سیگنال دیجیتال

سیگنال های دیجیتال از دو حالت صفر و یک تشکیل شده اند.در هنگام عملکرد سنسورهایی که خروجی آنها سیگنال دیجیتال است، ولتاژ 5 ولت ایجاد می شود و در زمان قطع ولتاژ 0 ولت دارند.این سیگنال ها در لیمیت سوییچ ها، سنسورهای نوری، کلیدهای فشاری و … استفاده می شوند.

2) سیگنال آنالوگ

انواع سیگنال های آنالوگ برخلاف دیجیتال از دو سطح ولتاژ تشکیل نشده اند بلکه محدوده ای از ولتاژ یا جریان را شامل می شوند.سیگنال های آنالوگ ولتاژی: محدوده ولتاژی این سیگنال ها بین 0 تا 10 ولت است.سیگنال های آنالوگ جریانی: محدوده جریان 0 تا 20 میلی آمپر

3-2# سنسورهای هوشمند سازی ساختمان

سنسورها نقش ورودی سیستم را بر عهده دارند. به کمک سنسورها اطلاعات از تجهیزات یا محیط اطراف آنها جمع آوری می شود و به کنترل کننده ارسال می شود.این تجهیزات کمیت های مختلف مثل فشار، دما، ارتفاع، وزن و… را اندازه گیری می کنند.سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال خروجی سنسورها به کنترلرها که می تواند PLC و یا هر کنترلر دیگر باشد، ارسال می شود.

پس برای فعالیت در زمینه اتوماسیون ساختمان شما نیاز دارید که نحوه کار با سنسورها و به طور کلی از اتوماسیون صنعتی مطلع باشید.اما حوزه اتوماسیون صنعتی به دلیل گستردگی زیاد، نیازمند زمان و صرف هزینه زیاد است تا در این حوزه مسلط شوید ولی ما خبر خوبی برایتان داریم.
ما در این نوشته آنچه که از اتوماسیون صنعتی لازم است را آموزش می دهیم.

1) سنسور دما

سنسورهای دمایی برای اندازه گیری دقیق دمای یک محیط یا دمای یک مخزن به کار می روند.در یک ساختمان از سنسورهای کوچک اتاقی و کانالی گرفته تا سنسورهای کمربندی که به دور لوله آب مخازن نصب می شوند، استفاده می شود.

انواع سنسورهای دمایی پرکاربرد در یک ساختمان :

• سنسور دمای اتاقی یا محیطی
• حسگر دمای کانالی
• سنسور دما مستغرق
• حسگر دما کمربندی

3) سنسور رطوبت

برای اندازه گیری میزان رطوبت در هوای اتاق ها استفاده شده و به کمک اطلاعات این سیستم، کنترلر مرکزی تصمیم می گیرد که چه میزان از سیستم تهویه مرکزی استفاده کند.این سنسورها هم در محیط اتاق و هم در کانال هوا نصب می شوند.

4) سنسور حرکتی

برای تشخیص حرکت افراد به کار می رود. به کمک این سنسور می توان سیستم روشنایی هوشمند را پیاده سازی کرد. به نقل از پینترست این سنسور بیشتر در راه پله ها و پارکینگ ها به کار می رود.به محض حرکت در مقابل این سنسور، خروجی آن فعال شده و می توان به سیستم روشنایی متصل شود و پس از تشخیص حضور افراد لامپ ها روشن شوند.

5) سنسور التراسونیک

از این سنسور برای مشخص کردن ارتفاع آب مخازن ساختمان استفاده می شود.نحوه کار این سنسور به این صورت است که یک موج ارسال می کند، موج پس از برخورد به سطح سیال به گیرنده سنسور برمیگردد ومدت زمان بین ارسال تا دریافت موج اندازه گیری می شود. به کمک این زمان فاصله محاسبه می شود.

6) لیمیت سوییچ و میکروسوییچ

لیمیت سوییچ کلیدی است که با حرکت مکانیکی عمل می کند.تفاوت لیمیت سوییچ ها با کلیدهای معمولی در این است که شاسی میکروسوییچ به صورت فنری است ومثل یک شاسی عمل می کند و با رهاکردن لیمیت سوییچ به حالت اول بازمیگردد.کاربرد زیادی در کنترل تجهیزات ساختمان دارند و در فلوترها به کار می روند.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا