اجتماعی

مرزهای «شاخص کیفیت هوا» در نقاط مختلف جهان

«شاخص کیفیت هوا» (AQI) عاملی برای تعیین کیفیت هوای روزانه شهرها و سایر نقاط جهان است و تمیز یا آلوده بودن هوا را با در نظر گرفتن میزان سموم روزانه و چه مقدار مشخص می‌کند. میزان آلودگی این است که بر سلامت کل فرد تأثیر می گذارد.

به گزارش سلام آنلاین، شاخص کیفیت هوا در جدول «آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده» (EPA) در چند سطح از صفر تا 500 طبقه بندی شده است. به عنوان مثال، عدد 50 برای شاخص کیفیت هوا در این کشور نشان دهنده کیفیت هوای خوب است که بر سلامت انسان تأثیر منفی نمی گذارد. این در حالی است که اعداد شاخص کیفیت هوا بالای 300 نشان دهنده پایین ترین و خطرناک ترین سطوح آلودگی و کیفیت هوا است.

شاخص کیفیت هوا 100 به طور کلی با استاندارد ملی کیفیت هوا برای آلودگی در ایالات متحده مطابقت دارد. این قیمت توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برای محافظت از سلامت عمومی تعیین شده است. اعداد شاخص کیفیت هوا زیر 100 معمولاً رضایت بخش در نظر گرفته می شوند. اما زمانی که عدد شاخص کیفیت هوا از 100 بیشتر شود، کیفیت هوا برای گروه آسان فهم و خاص بد در نظر گرفته می شود و سپس زمانی که شاخص کیفیت هوا افزایش می یابد، برای همه تیم ها بد در نظر گرفته می شود.

رتبه بندی شاخص کیفیت هوای ایالات متحده

بر اساس وب سایت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، شاخص کیفیت هوای ایالات متحده به شش دسته تقسیم می شود:

* شاخص کیفیت هوا از 0 تا 50 که «خوب» محسوب می شود. کیفیت هوا رضایت بخش در نظر گرفته می شود و آلودگی هوا خطر کمی برای سلامتی دارد یا هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

* شاخص کیفیت هوا از 51 تا 100 که «متوسط» در نظر گرفته شده است. کیفیت هوا قابل قبول است. با این حال، برای تعداد کمی از افراد می تواند یک نگرانی متوسط ​​برای سلامتی باشد. به عنوان مثال، افرادی که واکنش غیر طبیعی به ازن دارند ممکن است برخی علائم تنفسی داشته باشند.

* شاخص 101 تا 150 که برای گروه های حساس خوب نیست. بعید است که عموم مردم تحت تأثیر شاخص کیفیت هوا در این محدوده قرار گیرند و بیشتر افراد مبتلا به بیماری های ریوی، سالمندان و کودکان در معرض خطر هستند.

* شاخص 151 تا 200 که «بد» محسوب می شود. هرکسی ممکن است عوارض جانبی منفی مرتبط با سلامتی را تجربه کند. با این حال، اعضای گروه حساس ممکن است عواقب جدی تری داشته باشند.

* شاخص 201 تا 300 که “خیلی خوب” در نظر گرفته می شود. این یک هشدار بهداشتی است که می تواند عواقب سلامتی جدی برای همه داشته باشد.

* شاخص بزرگتر از 300 “خطرناک” در نظر گرفته می شود. این نشانگر هشدارهای بهداشتی را برای مواقع اضطراری ایجاد می کند. کل جمعیت یک جمعیت در یک منطقه به طور فزاینده ای تحت تأثیر قرار می گیرد.

رتبه بندی شاخص کیفیت هوای اروپا برای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرومتر

شاخصی بین 0 تا 10 “خوب” در نظر گرفته می شود.

* شاخصی بین 10 تا 20 “قابل قبول” تلقی می شود.

* شاخصی بین 20 تا 25 «متوسط» در نظر گرفته می شود.

* شاخصی بین 25 تا 50 «بد» محسوب می شود.

شاخصی بین 50 تا 75 “بسیار بد” در نظر گرفته می شود.

* شاخصی بین 75 تا 800 “بسیار بد” در نظر گرفته می شود.

رتبه بندی شاخص کیفیت هوا در چین

طبقه بندی شاخص های کیفیت هوا در چین اندکی با ایالات متحده متفاوت است و به شرح زیر است.

* شاخصی بین 0 تا 50 “کامل” در نظر گرفته می شود.

شاخصی بین 51 تا 100 “خوب” در نظر گرفته می شود.

* شاخصی بین 101 تا 150 «کمی آلوده» محسوب می شود.

* شاخصی بین 151 تا 200 «کثیفی نسبی» محسوب می شود.

* شاخصی بین 201 تا 300 “بسیار آلوده” در نظر گرفته می شود.

شاخصی بین 301 تا 500 “بسیار آلوده” در نظر گرفته می شود.

آلودگی هوا در هند

آلودگی هوا در هند نیز مشکلی است که سالانه سلامت افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد و شاخص کیفیت هوا برای مدتی در برخی شهرهای این کشور برای همه گروه ها مناسب نیست. اخیراً، زمانی که شاخص کیفیت هوا در دهلی نو، پایتخت این کشور، از 400 گذشت، یعنی در سطح “خطرناک” قرار دارد، مدارس ابتدایی در این منطقه تعطیل شدند. همچنین به آموزش عالی دستور داده شده است که فعالیت های دانشجویان در فضای باز را متوقف کند.

لازم به ذکر است که طبقه بندی شاخص های کیفیت هوا در نقاط مختلف جهان بر اساس تکرار مشکل در بازه های زمانی مختلف، شدت آن و اقدامات کاهشی متفاوت است. به عنوان مثال، سال گذشته، زمانی که چندین ایالت ایالات متحده، از جمله کالیفرنیا، به دلیل تشدید آتش سوزی های جنگلی از آتش سوزی رنج بردند، تصمیم به تعلیق فعالیت مدارس توسط مسئولان مدرسه در هر ایالت گرفته شد. با مردم محلی مشورت کنید. سازمان بهداشت.

همچنین در برخی موارد دستورالعمل‌های آموزشی شامل محدود کردن فعالیت‌های ورزشی در مدارس و عدم انجام فعالیت‌های آموزشی در خارج از منزل زمانی که شاخص کیفیت هوا پایین است، می‌شود. با این حال، در اکثر نقاط جهان، شاخص کیفیت هوای بالاتر از 150 “بد برای همه گروه ها” در نظر گرفته می شود.

منبع: 1، 2، 3، 4

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا