اجتماعی

مجوز فروش آنلاین ۳ محصول به ۵۰۰ داروخانه/اعلام جرم علیه پلتفرم‌های غیرمجاز فروش اینترنتی دارو

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، برخی از فعالیت‌های غیرقانونی برخی انجمن‌های آنلاین در زمینه فروش دارو، سازمان غذا و دارو، پلتفرم آنلاین داروهای غیرقانونی را جرم اعلام کرده و بر غیرقانونی بودن این فعالیت تاکید کرده است. حتی یک بار هم محکوم و جریمه شده، البته این اقدام بازدارنده نیست.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی درباره برخی از فروش اینترنتی داروها گفت: با فروش اینترنتی مکمل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی مشکلی نداریم. در حال حاضر 500 داروخانه مجوز فروش آنلاین مکمل ها را دارند، اما در هیچ کجای دنیا دارو را به صورت آنلاین نمی فروشند. لازم به ذکر است مجوزهایی که ما به داروخانه ها برای فروش آنلاین دارو می دهیم با کاری که برخی پلتفرم ها به صورت غیرقانونی در فروش آنلاین دارو انجام می دهند کاملا متفاوت است.

چرا داروها را آنلاین نمی فروشیم؟

محمدی ادامه داد: زمانی که به داروخانه ای مجوز فروش اینترنتی قرص می دهید، با داروخانه به عنوان یک شخص حقوقی دارای مجوز و موسس مجاز که داروساز است برخورد می شود. لذا سازمان غذا و دارو به داروخانه های مجاز و موسسات مجاز. مجوز و مجوز فروش آنلاین مکمل ها یا محصولات آرایشی و بهداشتی یا طب سنتی مجاز. در حال حاضر قانونی در مورد فروش اینترنتی دارو وجود ندارد و چون فروش دارو مستلزم مشاوره و توضیحات پزشکی است و نمی توان داروساز را با تمام داروهایی که به خانه بیمار می رسد اعزام کرد، بنابراین وارد این حوزه نمی شویم؛ بنابراین ما در این زمینه ورود نمی کنیم. زیرا ممکن است خطا رخ دهد. آموزش مصرف دارو، نحوه نگهداری دارو و … متفاوت است و در نتیجه امکان فروش اینترنتی آن وجود ندارد. در حالی که این خدمات در بخش مکمل مورد نیاز نیست. افراد سالم برای قوی‌تر شدن از مکمل‌ها استفاده می‌کنند، اما بیماران ضعیف اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، دارو مصرف می‌کنند. پوشش مناسب، در برابر شرایط نامطلوب زیادی مقاومت می‌کند. بنابراین، ما معتقدیم که دارو باید زیر نظر داروساز فروخته شود.

تحویل درب منزل برای بیماران ام اس و جانبازان

وی با بیان اینکه یک طرح آزمایشی در زمینه دارورسانی به بیماران خاص در منزل اجرا کرده ایم، گفت: بخشی از این طرح برای بیماران ام اس توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخشی دیگر برای جانبازان اجرا می شود. بیماه د. بر این اساس دارو تحت نظر داروساز بسته بندی و پلمپ می شود و درب منزل تحویل می شود.

پلتفرم هایی که داروها را به صورت آنلاین می فروشند مجوز ندارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در خصوص برخی از تالارهای فروش اینترنتی دارو، این انجمن ها مجوز ندارند. بنابراین، پلتفرم‌های غیرمجاز داروهای غیرقانونی ارائه می‌کنند. هیچکس نمیداند که آیا داروها را به صورت آنلاین خریداری می کنند، آیا مجاز است یا خیر؟ بنابراین پلتفرم‌های غیرمجاز اقدام به فروش داروهای غیرمجاز از طریق داروخانه‌های غیرمجاز تحت نظارت افراد غیرمجاز می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو بازرسی از مراکز دارویی دارای مجوز است، گفت: دستگاه های انتظامی و امنیتی ورود کرده و با موارد غیرقانونی برخورد خواهند کرد. در واقع ما برای یک پلتفرم غیرمجاز مواد مخدر جرم اعلام کردیم و اعلام کردیم که این فعالیت غیرقانونی است و حتی اگر بازدارنده نباشد محکوم و جریمه شده اند. این فعالیت ها بسیار خطرناک هستند. ما از مردم می خواهیم که داروها را از این طریق مصرف نکنند، داروهای سالم در این زنجیره فروخته می شود، اما خطر است و می تواند دارو باشد، این سالم نیست. چون نمی دانیم از کجا آمده است. به مردم توصیه می کنیم از این طریق دارو نخرند. بارها جرایمی را به دولت، قوه قضائیه، دادسرا و … گزارش داده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا