علمی و پزشکی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای هر آزمایشگاه

از آنجا که آزمایشگاه ها یکی از پر مخاطره ترین محیط های کاری هستند ، استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی برای افراد مهم است که مهمترین لوازم جانبی برای هر آزمایشگاه است.

به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی را معرفی کرده و شما را با کاربرد و نحوه استفاده هر یک از آنها معرفی کنیم. به ما بپیوندید …

انواع طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی

امروزه تمام آزمایشگاه هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند ، زیر مجموعه آزمایشگاه های عمومی هستند. بنابراین لازم است تجهیزات آزمایشگاهی لازم و گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد که هریک از آنها در زیر توضیح داده شده است.

1- ظروف آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای یکی از رایج ترین و پر کاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه در اشکال مختلف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

• لوله های آزمایشگاهی

از آنجا که استفاده از لوله های آزمایشگاهی برای آزمایش های شیمیایی و بیوشیمیایی بسیار مضر است ، این دستگاه به یکی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی تبدیل شده است. در واقع ، لوله های بسته و روباز معمولاً به عنوان ابزاری برای نگهداری ، گرم کردن و انجام واکنش های آزمایشگاهی استفاده می شوند. بنابراین ، انتها به شکل U ساخته می شود تا ظرف در گرمای مستقیم شعله خرد نشود. برای نگهداري و جابجايي اين دستگاه نيز بايد از غرفه آزمايشگاهي (به جاي لوله آزمايشگاهي) استفاده شود كه ماده آن بسته به نوع لوله آزمايشگاهي (شيشه يا پلاستيك) متفاوت باشد.

• برای انسان (لیوان آزمایشگاهی)

این تجهیزات آزمایشگاهی که به عنوان رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز شناخته می شود ، معمولاً در اندازه های مختلف (کوچک و بزرگ) و از مواد مختلف (پلاستیک یا شیشه) ساخته می شوند. از مقیاس این وسیله آزمایشگاهی نیز برای انتقال و خارج کردن مقدار مشخصی از مایعات استفاده می شود. (البته فارغ التحصیلی به معنای درجه بالایی از دقت اندازه گیری نیست.)

همچنین به دلیل کمبود درب ها افراد برای نگهداری مواد مناسب نیستند اما می توان از آنها به عنوان محلول ظرف برای تهیه ، حل کردن و گرم کردن استفاده کرد. (البته این را بخاطر داشته باشید که برای گرم کردن گردن محلول باید از سه پایه و یک شبکه نسوز استفاده شود.)

• ارلنمایر

ارلنمایر از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی است که به طور گسترده در محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مخزن شیشه ای به دلیل شکل مخلوط آن (انتهای گسترده و باریک باز) و بدن فارغ التحصیل ممکن است برای مخلوط کردن و ترکیب محلول ها مناسب باشد (فلاسکهای ارلنمایر مانند انسان به معنای دقت زیاد اندازه گیری نیستند)

نگه داشتن درپوش همچنین امکان ذخیره مایعات در ارلنمایر را فراهم می آورد. (با این حال ، توجه داشته باشید که استفاده از کلاه در هنگام گرم کردن می تواند باعث بروز حوادث خطرناک مانند انفجارها شود.)

• سیلندرهای آزمایشگاهی

یکی دیگر از تجهیزات مهم آزمایشگاهی ، سیلندرهای شیشه ای است که امروزه به روش ها و مدل های مختلف (کف گرد و مسطح) ساخته می شوند. در حقیقت ، این دستگاه های آزمایشگاهی نیز برای حل و مخلوط مایعات مناسب هستند و می توانند به عنوان یک ظرف نگهدارنده برای داشتن درب استفاده شوند.

علاوه بر این ، از آنجا که سیلندر آزمایشگاه ، بر خلاف ارلنمایر و انسان ، مرتب سازی ندارد ، نمی تواند به عنوان یک کشتی مناسب برای اندازه گیری مایعات در نظر گرفته شود.

• کلاهبرداری

یکی از رایج ترین شیشه های آزمایشگاهی ساعت شنی است که بسته به کاربرد آن همیشه در اندازه های مختلف موجود است.

این تجهیزات مهم آزمایشگاهی همچنین به دلیل شکل مقعر آن می تواند برای گرم کردن و تبخیر مایعات و حتی برای عملکرد مواد شیمیایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در بسیاری موارد ، ساعت شنی به عنوان پوششی برای تجهیزات آزمایشگاهی (مانند افراد) استفاده می شود.

• صفحه

این صفحه همچنین یکی از ظروف شیشه ای استوانه ای (کم عمق) است که به دلیل استفاده عالی در آزمایشگاه های شیمی ، زیست شناسی و میکروبیولوژی به یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای کشت سلولی ، ذخیره نمونه ها و محلول های میکروبی تبدیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ظروف آزمایشگاهی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب با مشاوران و متخصصان فروش شیمی تماس بگیرید.

2 – دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی

دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی یکی دیگر از وسایل ضروری و مهم در محیط آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری دقیق حجم مایعات و حرکت آنها مورد استفاده قرار می گیرد. البته انواع مختلفی از این دسته لوازم جانبی وجود دارد که در هر یک از موارد زیر توضیح خواهیم داد:

• پیپت

پیپت ها یکی از دقیق ترین تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی برای انتقال و اندازه گیری مقادیر کمی مایعات هستند که بسته به کاربرد ممکن است از نظر اندازه و اندازه متفاوت باشند.

• برت

ضلع آن نیز یکی از سیلندرهای شیشه ای مجهز به شیشه فارغ التحصیل است که مانند پیپت برای جابجایی و پخش مایعات با دقت بسیار بالا استفاده می شود. با این وجود وجود شیر در صفحه ، در حالی که باعث ایجاد دقت در اندازه گیری بالا می شود ، به کاربران این امکان را می دهد تا مقدار محلول مشخص شده را به راحتی انتقال دهند.

بنابراین ، اگرچه اسکله های آزمایشگاهی از نظر انتقال قطرات مایع بسیار شبیه به قطرات هستند ، بر خلاف چاه ها ، قطرات قطره از دقت بالایی برخوردار نیستند.

• سیلندر فارغ التحصیل

سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بالا برای استخراج مایع مانند سیلندرهای فارغ التحصیل ، برای اندازه گیری و انتقال حجم معینی از مایع مورد استفاده قرار می گیرند. البته دقت این دستگاه آزمایشگاهی که در ابعاد و اندازه های مختلف موجود است بسته به قطر آن متفاوت است. هرچه قطر سیلندر فارغ التحصیل کوچکتر باشد ، اندازه گیری دقیق تر خواهد بود.

از آنجا که این دستگاه های آزمایشگاهی برای آنالیز حجم صدا مناسب نیستند ، بهتر است از دستگاه های دیگر مانند پیپت حجم ، سیلندر یا ارلنمایر استفاده شود.

3 – تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

از آنجا که در هر محیط آزمایشگاهی باید اصول ایمنی رعایت شود ، استفاده از تجهیزات ایمنی به یکی از مهمترین و اساسی ترین تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل شده است ، زیرا با وجود هریک از این دستگاه ها ، ضمن ایجاد آزمایشگاه ایمن ، هرگونه خطرات احتمالی نیز برطرف می شود.

به همین دلیل ، علاوه بر ساده ترین تجهیزات ایمنی ، مانند عینک ، دستکش ، کفش مخصوص و لباس های ایمنی مناسب ، باید تجهیزات مدرن بیشتری خریداری شود و از آن برای حفظ دقیق تر سلامت انسان استفاده شود.

در حالی که وجود هر دستگاه ایمنی برای انواع عملیات و جلوگیری از تصادفات ضروری است.

• پوشش آزمایشگاهی

برای حفظ ایمنی و سلامتی کارگران ، از هودهای آزمایشگاهی به عنوان تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی استفاده می شود. زیرا در آزمایشگاههای شیمیایی و هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، می توان گازهای سمی خطرناک تولید کرد که می تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

بنابراین ، امروزه بسته به نوع محیط و کار با مواد آزمایشگاهی ، این هودها در مخازن شیمیایی مختلف ، مخازن میکروبی (لمینار) ، مخازن فیلتر ، مخزن سایبان ، هودهای دست و غیره تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

• دوش آزمایشگاهی و شستشوی چشم

از آنجا که کار با مواد شیمیایی و سایر مواد آزمایشگاهی می تواند چشم و دست کارگران را به خطر اندازد ، استفاده از دوش و دوش آزمایشگاهی به عنوان مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی مهم است.

4 – دستگاه های آزمایشگاهی

سایر تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاههای شیمیایی شامل تجهیزات آزمایشگاهی است. این دستگاه ها که برای اندازه گیری ، تحلیل و ارزیابی آزمایش ها استفاده می شوند ، در دو دسته کلی و تخصصی قرار می گیرند.

البته وجود دستگاه های عمومی از قبیل PH متر ، دستگاه جوجه کشی آزمایشگاهی ، کانکس ، اجاق های آزمایشگاهی ، اتوکلاو و غیره مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی است.

5 – تقلب آزمایشگاهی

رسوب گذاری یکی از اولین و مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در کلیه محیط های آزمایشگاهی موجود است و معمولاً به صورت رسوب یک طرفه ، رسوب دو طرفه (سکوی جزیره) ، قفسه های دیواری و غیره توزیع می شود.

البته این تجهیزات آزمایشگاهی شامل مجموعه ای از کابینت ، میزهای آزمایشگاهی ، سینک ظرفشویی ، پارتیشن و مبلمان است که همگی بسته به موقعیت مکانی که دارند ، ضمن حفظ آزمایشگاه ایمن ، مواد آزمایشگاهی و مواد را ذخیره می کنند. بنابراین ، این دستگاه ها باید دقت و توجه کافی به کلیه اصول فنی داشته باشند.

6- تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد

علاوه بر موارد فوق ، تعدادی لوازم جانبی دیگر مانند قیف ، اسپاتول (قاشق آزمایشگاهی) ، میکسر شیشه ای ، گیاهان چینی ، ملات پرسلن ، الکل یا لامپهای گازی (چراغ بونسنا) ، انبردست ، گیره ، دماسنج (دماسنج ، مقیاس دیجیتال و غیره) وجود دارد. برای کار و آزمایش آزمایشگاهی مورد نیاز است.

به همین دلیل ، آنها باید در لیست مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار بگیرند ، زیرا آزمایشگاه ها بیش از سایر تجهیزات به این تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد نیاز دارند.

سرانجام ، اگر می خواهید یک محیط آزمایشگاهی ایجاد کنید ، باید تمام تجهیزات آزمایشگاهی مهم و لازم را با دقت و کیفیت بالا تهیه کنید. شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی Shimi Pajooh با کادر مجرب خود و ارائه بهترین محصولات از بهترین مارک های جهان ، به کاربران در خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی کمک می کند.
دکمه بازگشت به بالا