وی ادامه داد: در آن زمان ، قوه مقننه شورای مقررات زدایی را تعریف كرده و آن را یكی از وظایف خود برای تسهیل در صدور مجوزها قرار داده است.
وی ادامه داد: تا آن زمان تعداد مجوزها در کشور و نام آنها شفاف نبود و با این وضعیت مسئولیت ها مشخص نبودند و این باعث می شد سیاست گذاری ، تصمیم گیری و بهینه سازی آن غیرممکن شود.
رئیس مرکز ملی نظارت و بهبود تحقیقات محیط زیست کسب و کار در وزارت اقتصاد گفت: “طبق قانون ، دعوتنامه ای صادر شده و بیش از 2،000 مجوز از آژانس های مختلف صادر شده است که در طی آن ، حدود 600 پروانه حذف یا ادغام شده و حدود 1500 مجوز باقی مانده است.” .
وی ادامه داد: البته تعداد مجوزهای موجود از این تعداد بیشتر است ، بنابراین در مرحله اول ما به مردم آگاه شدیم تا اعلام کنند کدام مجوزها مجوزهای رسمی جمهوری اسلامی هستند و براساس چه مبنایی قانونی و چه شرایط و مدارکی لازم و چه موقع است. اطلاعات هنوز ناقص است.
فیروزی ادامه داد: برخی دستگاههای اجرایی برای اصلاح مجوزها و قوانین سنگین از جمله وزارتخانه های بهداشت ، فرهنگ و پیشرفت و آموزش اسلامی همکاری نکردند که کمترین همکاری را داشتند.
وی پرسید: “چرا دریافت مجوزها اینقدر سخت است؟” وی اظهار داشت: درخواست ها و اسناد لازم برای مجوزها محدود به این مجوزها نیست و هر مجوز به بیش از 10 هزار سند نیاز دارد و بدیهی است که یک کارآفرین یا فعال اقتصادی برای شروع کار خود فقط به یک سند نیاز دارد.
وی با انتقاد از عدم نظارت ، گفت: “ما هنوز نمی دانیم چه چیزی. چه زمانی مجوز؟ چه دستگاهی درخواست کرد و چه زمانی مجوز به وی منتقل شد؟
فیروزی تأکید کرد: “اگر آنها را نشناسیم ، به نکته اول خواهیم رسید و بنابراین نمی توانیم با چشم بسته خود سیاستی را انجام دهیم.”
وی تأکید کرد: باید بین پنجره های واحدهای اجرایی ارتباطات الکترونیکی برقرار شود و مردم نباید برای کار صادرکنندگان مجوز هزینه کنند.
در پی این برنامه ، حسین صالح ورزی ، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران ، چالش های اصلی شرکت ها را تشریح کرد:
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران تأکید کرد: “در سالهای اخیر هیچ اقدامی جدی در عمل برای تسهیل تولید و کارآفرینی انجام نشده است و در گذشته اخذ مجوز کسب و کار از خود تولید دشوارتر بوده است.”