اجتماعی

ضرورت‌هایی برای بهداشت روان سالمندان

در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که مراقبت از سلامت روان برای سالمندان از این نظر بسیار مهم و اساسی است، سالمندان باید نیاز به دستیابی به سلامت روان را در نظر بگیرند.

به گزارش سلام آنلاین. سالمندی مرحله ای از زندگی است که در آن فرد می تواند تجربه خود را به نسل دیگر منتقل کند. پیری با خرد مرتبط است و بسیاری از افراد مسن تا حد قابل توجهی توانایی های شناختی و جسمی خود را حفظ می کنند.

هر چند فرسودگی طبیعی اندام ها و اندام های بدن در سنین بالا باعث تغییرات ظاهری و افزایش میزان بیماری های جسمی می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت توجه کافی داشته باشد مراقبت های پزشکی کافی، پیشگیری از شرع فعالیت ها. و روابط اجتماعی در سنین بالا به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خوبی دست خواهد یافت.

فرقی نمی کند که یک فرد چند سال داشته باشد، اما کافی است سلامتی او را در سال های آخر زندگی سالم تر و فعال تر نگه دارد. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمانی سالمندان کلید سلامت روان است و سلامت روان در دوران سالمندی به شدت به نحوه مقاومت بدن در برابر تغییرات در این دوران بستگی دارد.

سازمان بهداشت جهانی که هدف آن دستیابی به بالاترین سطح ممکن از سلامت برای همه مردم جهان است، در منشور خود این تعریف را از سلامت بیان می‌کند: «سلامت به معنای رفاه کامل، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی است. و جامعه فقط نیست. عدم وجود بیماری “یا ضعف.”

بر اساس این تعریف، یک فرد سالم از نظر روانی «توانایی خود را در مقابله با استرس روزانه و مشارکت و کار مؤثر و کارآمد در جامعه می داند».

برای سلامت روان مهم است

برای داشتن سلامت روانی، باید کارهایی را انجام دهید و از انجام برخی فعالیت ها اجتناب کنید:

از کشیدن قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

به تحرک و ورزش کافی توجه کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

روابط اجتماعی خوبی ایجاد کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

به میل خود دارو مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ خواب و استراحت کافی به آرامش ذهن شما کمک می کند. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. 30 تا 40 دقیقه خواب علاوه بر خواب خوب شبانه برای آرامش و افزایش انرژی نیز مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن دارد و باعث کاهش بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون، چربی خون و … می شود. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند پیاده روی روزانه 30 دقیقه باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش پوکی استخوان می شود و عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سیستم تنفسی، جریان خون را بهبود می بخشد، وزن و تناسب اندام را حفظ می کند و در نهایت احساس آرامش و روانی می کند. می شود.

تمرینات ذهنی را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و استرس در زندگی پرمشغله امروزی می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای کاهش اضطراب، می‌توانید با حل جدول‌ها و پازل‌های مختلف، ایده‌های خود را در آن بگنجانید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و بازوها را درگیر می کنند، مانند شطرنج، بسیار مفید هستند. با مطالعه کتاب های مفید و منحصر به فرد اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و در انجام تکالیف به آنها کمک کنید. با مطالعه مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از طریق آنها با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از تعامل اجتماعی با دوستان، خانواده، اقوام و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند، آنها علائم زوال عقل را نشان می دهند، بنابراین برای افراد مسن توصیه می شود این روابط را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف به طور قابل توجهی به سلامت روان سالمندان کمک می کند.

ارتباط اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید زیرا تنهایی افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

سلامت جسمانی خود را به طور منظم با مراجعه به پزشک بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب؛ کاهش مصرف نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن مناسب، مصرف تمام گروه های غذایی به ویژه سبزیجات تازه، میوه ها و لبنیات در حفظ سلامت سالمندان موثر است.

علائم افسردگی و اضطراب را بشناسید؛ احساس نوسانات خلقی، کاهش انرژی، کاهش لذت از فعالیت های روزانه، هذیان، احساس بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و نگرانی، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن. حتماً بسیاری از مسائل جسمی را با روانپزشک در میان بگذارید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا