فرهنگ و هنر

قدمت فلزکاری در تهران به ۷۰۰۰ سال رسید

محققان با بررسی شواهد موجود در مناطق پست تهران دریافتند که فلزکاری در این منطقه نزدیک به هفت هزار سال قدمت دارد.

به گزارش سلام آنلاین، بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بررسی محوطه‌های دارای شواهد تولید سنگ آهن در مناطق پست تهران در قالب پروژه «بانک اطلاعات سایت‌های سنگ‌آهن» انجام شد. در ضلع شمالی فلات مرکزی توسط پژوهشکده حفاظت و احیای بناهای تاریخی-فرهنگی که فرشته رحیمی مجری طرح در خصوص فاز اول اجرای آن در تهران صحبت کرد: به منظور نقشه برداری و مکان یابی. شواهدی از کار سنگ آهن در استان ها، جمع آوری اطلاعات باستان شناسی و مردم شناسی در مورد اکتشافات فرهنگی مربوطه؛ وارد سیستم مدیریت داده ها شده است. در قسمت شمالی فلات مرکزی ایران ساخته شده است.

وی یادآور شد: قسمت شمالی فلات مرکزی شامل استان های تهران، سمنان، البرز و قزوین بود که در مراحل اولیه این طرح به تهران اعزام شدند.

وجود معادن مختلف آهن در ارتفاعات مرکزی ایران تأثیر عمیقی بر زندگی مردم محلی داشته است و بخش شمالی فلات مرکزی ایران زمینه مناسبی برای مطالعه بخش مهمی از باستان‌شناسی اقتصادی، متالورژی و معدن باستانی است.

به گفته رحیمی، شواهد نشان می دهد که قسمت شمالی فلات مرکزی ایران مرحله عمده ذوب مس را طی کرده و در پایان هزاره پنجم پیش از میلاد به مرحله تولید فلز رسیده است.

مدیر پروژه بانک اطلاعات سایت های سنگ آهن شمال فلات مرکزی (فاز 1: استان تهران) گفت: بررسی سایت هایی مانند چشمه علی، شاگالین، سفالین، میمن آباد، چلتاسیان و معمورین با شواهد کار آهن سنگ معدن در دشت تهران نشان می دهد که فعالیت متالورژی در دشت های تهران از اواخر قرن پنجم قبل از میلاد آغاز شده است.

رحیمی با بیان اینکه در واقع آغاز سنگ آهن، حضور تمام وقت فعالیت های تخصصی اقتصادی و اجتماعی، مهم ترین تحولات زمین های پست تهران در دوران مس قدیم (4700 تا 4000 سال قبل از میلاد مسیح) بوده است، گفت: شواهد نشان می دهد. وی گفت: جامعه این مرحله از عصر برنز در شرایط اقتصادی و اجتماعی نسبت به دوره قبل پیشرفت چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا