اجتماعی

قانون هوای پاک روی هوا

قانون هوای تازه در سال 2017 توسط شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شد و قرار است مرهمی برای کیفیت هوا در شهرهای مختلف کشور باشد ، اما اکنون چند سال پس از تصویب این قانون ، هوا در در شهرهای مختلف بسیار آلوده است. آژانس ها از تعهدات قانونی خود در اجرای قانون هوای پاک چشم پوشی کرده اند و به گفته معاون وزیر محیط زیست ، مردم آژانس حفاظت از محیط زیست مایل به رفع آلودگی نیستند.

به گزارش سلام آنلاین. بر اساس ماده 34 ، قانون هوای تازه برای دستگاه های اجرایی مختلف در کشور از جمله وزارت کشور ، وزارت نفت ، وزارت نیرو ، پلیس شهرداری ، رادیو و تلویزیون اجباری است تا اقدامات مناسب را برای تنظیم هر عملکرد انجام دهند. آلودگی در کشور ، اما سه سال پس از ابلاغ این قانون ، بسیاری از نهادها نه تنها برای رفع آلودگی وارد عمل شدند ، بلکه علیه قانون هوای تازه نیز اقدامی انجام دادند.

کمک به یک منبع ثابت در آلودگی

براساس آخرین گزارش ها از شهرهای آلوده کشور ، منابع سیار آلودگی مانند اتومبیل ، موتور سیکلت ، اتومبیل ، گازوئیل و غیره. منابع ثابت مانند صنعت ، نیروگاه ها ، ایستگاه های اتوبوس و … نقش مهمی در آلودگی محیط زیست دارند. براساس نشریه تهران ، سهم منابع سیار از آلودگی 60٪ و سهم منابع ثابت حدود 40٪ است ، اما به دلیل آلودگی جدی اخیر در برخی از شهرهای کشور از جمله تهران ، اصفهان. ، اراک ، تبریز و … سهم منابع ثابت بر آلودگی در این مناطق تأکید دارد زیرا نشانه هایی از سوختهای غیر استاندارد مانند نفت سفید یا گوگرد دیزل در صنعت و نیروگاه ها وجود دارد. در تهران و حتی استفاده از سوخت در نیروگاه هایی مانند نیروگاه های برق ساسان اراک و توشو در کورازون رضوی. است.

تعهدات وزارت نفت برای تأمین سوخت مطابق با استانداردهای ملی

در همین حال ، هنوز هم از سوخت دیزل یا گوگرد زیاد که بسیار آلوده و خطرناک است در ایران استفاده می شود.طبق ماده 18 قانون هوای تازه ، وزارت نفت موظف است سوخت های تولید داخل از جمله بنزین را تولید کند. نفت ، گاز ، نفت و گاز. برای تهیه رنگ سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب (یورو 4) ، اما متأسفانه اطلاعات موجود نشان می دهد که نه تنها گازوئیل در برخی از مناطق کشور استفاده می شود ، بلکه طبق گفته انوشیروان محسنی بندپی ، فرماندار. Teran – گفته می شود صنایع در استان تهران از گاز و گازوئیل استفاده می کنند ، حداقل 50 درصد آنها از استانداردهای یورو 4 برخوردار هستند ، در حالی که وزارت نفت موظف است تمام سوخت های تولید شده در کشور را مطابق با استانداردهای یورو 4 پوشش دهد.

یکی از ابزارهایی که در اجرای قوانین هوای تازه نقش مهمی دارد پلیس است. این قانون اختیار لازم را برای مقابله با تغییر منابع آلودگی از جمله وسایل نقلیه سنگین ، نیمه سنگین و موتورسیکلت به نیروی انتظامی می دهد و ماده 6 قانون هوای تازه تأکید می کند که اجرای قانون به پارک ها احتیاج دارد. جریمه و حتی وسایل نقلیه ای را که باعث آلودگی و عدم آلودگی می شوند متوقف می کند. این یک معاینه فنی است.

خودروهای فاقد معاینه فنی فقط در تهران و شهرستانها جریمه می شوند

در حالی که تغییر منبع آلودگی مانند اتومبیل های دیزلی ، موتورسیکلت ، اتومبیل شخصی و غیره یکی از مهمترین دلایل ایجاد مواد کمتر از 2.5 میلی لیتر است – مهمترین علت آلودگی هوا در نیمه دوم متأسفانه امسال فقط وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی هستند. در تهران و سایر شهرها جریمه می شوند و سایر شهرها موضوع معاینه فنی را روی وسایل نقلیه مختلف بررسی نمی کنند.

طرح ضد محیط زیست برای حذف موتورسیکلت های گل آلود از پارکینگ

از سوی دیگر ، آژانس های اجرای قانون که وظیفه اجرای هوای تازه را دارند ، از آبان ماه امسال طرحی را برای پاکسازی موتورسیکلت ها از پارکینگ ها و پارکینگ ها اجرا کرده اند ، زیرا هزاران تریلر به چرخه حمل و نقل بازمی گردند. درصد موتور سیکلت در پارکینگ فرسوده است و همچنین باید کنار گذاشته شود ، طبق نشریه تهران ، سهم موتورسیکلت در تولید گازهای سمی حدود 21 درصد و در تولید ذرات معلق است. 10 درصد علاوه بر این ، هر 10 موتور سیکلت موتور کراس همان مقدار اتوبوس های دیزلی قدیمی را در هر کیلومتر ساطع می کنند که عامل اصلی آلودگی هوا است.

سقط جنین راه هوایی را می بندد

علاوه بر موتورسیکلت های غم انگیز ، ماشین های کلاه ایمنی نیز عامل اصلی گرد و غبار و تنگی نفس در پاییز و زمستان هستند. تعداد خودروهای دست دوم در کشور زیاد است ، بنابراین عیسی کلانتری ، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ، قبلاً اظهار داشت که ما به یک کشور قراضه تبدیل شده ایم زیرا اکنون 87 درصد مینی ون های کشور و 81 درصد موتورسیکلت ها مصادره شده است. با احتساب 73٪. اتوبوس ها و 61 درصد کامیون های ما نیز رها شدند.

تکرار ماده 8 قانون هوای پاک

بنابراین ماده 8 قانون هوای تازه کلیه دارندگان وسایل نقلیه را ملزم می کند که پس از رسیدن به سن پیری وسایل نقلیه خود را متوقف کنند. با این حال مقاله اصلی در ژوئیه سال جاری بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان حذف شد ، زیرا اساس نظر این شورا تعیین سن فرسودگی بود. برای ماشین

تقویت مقررات مربوط به مسائل کنترل فنی در کشور

سپس آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرد که معیارهای دفع وسایل نقلیه فرسوده معاینه فنی باشد ، اما بازرسی از موارد معاینه فنی در کشور باید تقویت شود زیرا طبق قوانین هوای پاک بازرسی های فنی اجباری است ، اما گاهی اوقات موارد نقض وجود دارد. در بسیاری از شهرها ، معاینه فنی خودرو بررسی نمی شود. طبق تبصره سوم ماده 6 قانون هوای پاک ، بازرسی از مراکز کنترل فنی به عهده سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی است.

تاخیر دو ساله در ارتقا استانداردهای خودرو

از طرف دیگر ، در ماده 4 قانون هوای تازه آمده است که تولید و واردات انواع وسایل نقلیه مستلزم رعایت محدودیت های انتشار یافته توسط آژانس حفاظت محیط زیست است. این بدان معناست که سازندگان خودرو ، طبق آژانس حفاظت از محیط زیست ، باید محصولات خود را مطابق با استانداردهای آلودگی یورو 5 تولید کنند. متأسفانه به دلیل محدودیت های تولیدکنندگان خودرو ، اجرای این ماده از قانون هوای تازه تا امسال به تأخیر افتاده است و حتی متأسفانه برخی از خودروها طبق مجوز سازمان حمایت یورو 4 به حساب می آیند. تایید محیط و کابینه.

30٪ انرژی کشور را از انرژی های تجدید پذیر تأمین می کند

از جمله موارد دیگری که در قانون هوای تازه ذکر شده تولید و تأمین انرژی تجدیدپذیر و پاک است. طبق ماده 19 این قانون ، وزارت نیرو موظف به توسعه ، تولید و تأمین انرژی تجدیدپذیر است. بنابراین حداقل 30٪ از افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین می شود.

عدم درگیری صدا و سیما برای آموزش و فرهنگ

علاوه بر آژانس هایی مانند وزارت نفت ، وزارت صنعت ، وزارت کشور ، پلیس و وزارت راه و شهرسازی ، رادیو و تلویزیون طبق ماده 28 قانون هوای تازه موظف به ارائه برنامه های آموزشی ، اطلاعاتی و فرهنگی در زمینه درک و تولید و انتشار پدیده ها هستند. آلودگی مسعود تجریشی ، معاون محیط زیست ، منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، یک بار در مصاحبه با سلام آنلاین گفت که متأسفانه ، برخی از آژانس ها ، اگرچه نقش مهمی در اجرای قوانین هوای تازه دارند ، اما این کارها را انجام نمی دهند و پاسخ ما . آنها همچنین ابزاری برای تکمیل گزارش ارائه نکردند. به عنوان مثال ، صدا و سیما که نقش مهمی در آموزش و فرهنگ دارد ، در این امر دخیل نبود. ما حتی مجدداً به سازمان نامه نوشتیم و از آنها پرسیدیم که مطابق وظایف قانونی خود چه می کنند؟

به گزارش سلام آنلاین. اگرچه اجرای سازمان های اجرای قانون هوای تازه باید به طور کامل سازمان یافته و نظارت شود تا پایان سال جاری ، وضعیت بد هوا در شهرهای مختلف کشور و روزهای آلودگی مداوم در تهران نشان می دهد تمایل به اجرای قوانین هوای پاک و از بین بردن آلودگی ها. هیچ چهارراهی در کشور وجود ندارد و قوانین هوای تازه هنوز آسمان آبی روشن را برای شهرهای ایران فراهم نمی کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا