اجتماعی

اما و اگرهای قوانین برای داشتن هوای پاک

تعطیلی مدارس به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است، زیرا از ابتدای مهرماه، دانش آموزان کمتر از 50 روز در مدارس حضور داشته اند، بنابراین پیشنهادهایی برای تغییر شاخص های آلایندگی ارائه شده است. این موضوع ما را به بحث در مورد دو قانون و دستورالعمل در مورد هوای تازه سوق می دهد.

به گزارش سلام آنلاینتنفس هوای تازه نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور به آرزوی مردم تبدیل شده است. مهمترین شرطی که باید رعایت شود توجه به اجرای قوانین مربوطه است در حالی که برخی مسئولان از تغییر شاخص های آلودگی هوا به دلیل سردی هوا از یک سو و افزایش روزهای آلودگی برای جلوگیری از آن صحبت می کنند. از سرگیری تعطیلات مدارس، در 12 بهمن، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از تعلیق شاخص های کیفیت هوا برای تعطیلی مدارس خبر داد و گفت: اگر به اقلیم جهانی نگاه کنید. شاخص های کیفیت در کشورهای دیگر اگر شاخص کمتر از 300 باشد، مدارس را تعطیل نمی کنند، اما شاخص تعطیلی مدارس برای ما در 150 تعطیل می شود و تعطیلات مانند دوران کرونا است. در حالی که شاخص انتشار ما زیر 200 است.

احمد وحیدی وزیر کشور پس از سخنان نوری و در حالی که منتظر پاسخ سازمان محیط زیست به تغییر شاخص های کیفیت هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس هستیم، اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست. گروه های محیط زیست با وجود تاخیر چند روزه، سخنان وحیدی را تکذیب کردند. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به سلام آنلاین گفت: «برنامه تغییر استاندارد شاخص آلودگی» توصیه زیست محیطی نیست.

تدوین شاخص های آلودگی هوا به سال 1974 برمی گردد. در سال جاری شاخص های آلودگی و دستورالعمل های مربوطه به تصویب هیات وزیران رسید. در ماده 7 قانون روش های پیشگیری از آلودگی هوا، دستورالعمل اجرایی مواقع اضطراری آلودگی هوا به دلیل کیفیت خاص جو و پایداری هوا مطرح شده است. در این دستورالعمل شرایط آلودگی هوا و تشکیل کارگروه های شرایط ویژه آلودگی هوا در نظر گرفته شده است، همچنین شاخص های آلودگی هوا با نظر وزارت بهداشت تعیین می شود. بر این اساس وضعیت هشدار بین 101 تا 200، وضعیت اضطراری بین 201 تا 300 و وضعیت بحران بیش از 301 است.

در ادامه این راهنمای عملیاتی، موارد اضطراری آلودگی هوا به دلیل کیفیت خاص جو و پایداری هوا، نحوه تشخیص و هشدار و اقدامات عملیاتی در هر یک از این سه موقعیت با توضیحات فراوانی مطرح شده است.

در این دستورالعمل یکی از نهادهای مسئول در زمینه آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست است که وظیفه بازرسی های ویژه، اقدامات تقویتی اجرای منابع آلاینده مستقر در حومه شهر را به منظور تسهیل در تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه ها و مراکز، بر عهده دارد. که در تشدید آلودگی موثر است. اقلیم مسئول این سازمان است.

بیشتر بخوانید: «تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا» آسیب به بدن و هوای انسان

یکی دیگر از قوانین مرتبط با آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که جایگزین قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1395 شد. بر اساس اصل 34 این قانون، دستگاه های اجرایی مختلف کشور از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی شهرداری، صدا و سیما موظفند برای کنترل آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام دهند. رعایت تعهدات کشور برای اجرا.

آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک در تاریخ 30 شهریور 1396 به تصویب هیأت وزیران رسید. در این آیین نامه به موارد اضطراری آلودگی هوا، تیم اورژانس آلودگی هوا و شاخص کیفیت هوای AQI و سازمان هایی مانند هواشناسی، حفاظت محیط زیست، پلیس راهنمایی و رانندگی، مدیریت بحران عمومی و … پرداخته شده است. در این آیین نامه به مواردی مانند اجرای محدودیت ها و صدور مجوز نیز پرداخته شده است که البته برخی از مفاد این آیین نامه مانند سن فرسودگی خودروها طی سالیان متمادی اصلاح شده است.

بیشتر بخوانید: تعیین سن فرسودگی خودرو بی معنی است/ معاینه فنی موثر در کشور ضروری است

در سال 1400 بر اساس مفاد اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک با روش کپی رایت افراد در رابطه با وسایل نقلیه و افزایش کنترل معاینه فنی به جای محدودیت سنی مطلق به عنوان ملاک فرسودگی خودرو. با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع خودروهای دارای تقاطع به دلیل فرسودگی قطعات و بدنه، شاخص سن فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودرو ملزم به افزایش تعداد معاینه فنی سالانه و افزایش است. هزینه های حمل و نقل

به گزارش سلام آنلاین، ایرادات وارده به طرح تغییر استاندارد شاخص آلودگی برای جلوگیری از تعطیلی مدارس باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که بازگشایی مدارس در شرایط آلوده علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی. دانش آموزان می توانند. باعث آلودگی هوا خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا