اجتماعی

سهم ناچیز تهرانی‌ها از هوای پاک در بهار ۱۴۰۰

بهار زمانی پایان یافت که مردم تهران در 93 روز گذشته فقط دو روز هوای تازه تنفس کردند ، در حالی که در پنج سال گذشته کیفیت هوای بهاری بین 10 تا 25 روز در شرایط تمیز گزارش شده بود.

به گزارش سلام آنلاین. بهار امسال مردم تهران فقط دو روز است که هوای تازه تنفس می کنند در سالهای اخیر بهار تهران همیشه یک روز پاک تر داشته است.

داده های شرکت نظارت بر کیفیت هوای تهران نشان می دهد که 1400 چشمه با کیفیت هوا به مدت 81 روز در شرایط قابل قبول و برای گروه های آسیب پذیر به مدت 10 روز در وضعیت نامناسب بودند. در حال حاضر ، شش روز آلودگی ازن و کمتر از 2.5 میلی متر ذرات معلق ، هوای تهران را به مدت چهار روز آلوده کرده است.

طبق آخرین نشریه تهران ، سهم تغییرات منبع مانند تاکسی ، اتومبیل شخصی ، اتوبوس و … در تولید مایعات 60 درصد را تشکیل می دهد که مهمترین نقش آن را خودروهای دیزلی بازی می کنند. مواد منفجره یکی از خطرناک ترین آلاینده های هوا است و می تواند بیماری قلبی و ریوی را تشدید کرده و در طولانی مدت منجر به حملات قلبی و آسم شود.

تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق ، کمتر از 2.5 میکرون تولید می کند. یک مطالعه بانک جهانی 2018 همچنین نشان می دهد که آلودگی سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران کمک می کند. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.

از سوی دیگر ، کیفیت هوای تهران در بهار سال گذشته به دلیل افزایش غلظت ازن برای گروه های آسیب پذیر ، در شرایط تمیز 15 روز ، در شرایط قابل قبول 72 روز و در شرایط بد 6 روز بود.

آلودگی ازن در بهار سال 2009 به مدت هفت روز کیفیت هوا را آلوده و برای گروه های آسیب پذیر در معرض آسیب قرار داد. کیفیت هوا در پایتخت 25 روز تمیز و 61 روز قابل قبول در این مدت گزارش شده است.

طبق این گزارش ، ازن یک آلاینده ثانویه است ، در درجه اول VOC ها یا ترکیبات آلی فرار و معجون ها. این آلاینده ها با نور شدید و مستقیم خورشید آلودگی ازن ایجاد می کنند. از طرف دیگر ، می توان گفت که وسایل نقلیه دیزلی ، اگزوز و بنزینی از عوامل اصلی ازن هستند و استفاده از سوخت های غیر استاندارد در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند غلظت ازن را افزایش دهد.

علاوه بر این ، مسمومیت با ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، آسم و سایر بیماری های ریوی می شود. ازن در مرگ زودرس نیز موثر است.

براساس این گزارش ، مردم تهران 8 روز هوای تازه و 71 روز هوای قابل قبول را در بهار 1397 تنفس کردند. در این مدت کیفیت هوا برای گروه آسیب پذیر به مدت 14 روز ضعیف بود ، در این مدت قسمت تخلیه ازن به مدت 4 روز و کسری برای کمتر از 2.5 و 2 ، متر 10 روز طول کشید.

طبق مقاله منتشر شده توسط دانشگاه شریف در مورد ذرات ، تماس با این ذرات ، به ویژه مواد کوچکتر از 2.5 میلی متر ، می تواند به سیستم قلبی عروقی ، حمله قلبی و سکته آسیب برساند. این اثرات همچنین باعث افزایش مراجعه به مراکز بهداشتی و افزایش تعداد بیمارستان ها و در برخی موارد مرگ های زودرس می شود. از طرف دیگر ، تماس با ذرات معلق نیز بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد و حملات آسم را تشدید می کند.

کیفیت هوا در تهران در بهار 2017 در شرایط پاک 9 روز ، در شرایط قابل قبول 75 روز و به دلیل افزایش غلظت مواد کمتر از 2.5 میلی متر در شرایط ناگوار برای گروه های آسیب پذیر 9 روز بود.

در بهار سال 2016 ، تهران 11 روز هوای تازه و 73 روز هوای قابل قبول تنفس کرد. در این مدت ، به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 10 متر ، کیفیت هوا به مدت 9 روز برای گروه آسیب پذیر در وضعیت نامناسبی قرار داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا