اجتماعی

فراخوان ساخت گجت‌های دوراپزشکی / راه‌اندازی سامانه‌ اطلاعات سلامت شهروندی؛ امسال

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ضمن اعلام فراخوان تولید تجهیزات مخابراتی برای شرکت های دانش بنیان، از راه اندازی سامانه اطلاعات سلامت عمومی تا پایان سال 1402 نیز خبر داد.

دکتر سیدرضا مظهری در گفت وگو با سلام آنلاینرجوع شود به وظایف قانون برنامه هفتم توسعه وزارت بهداشت در زمینه گسترش خدمات الکترونیک سلامت وی با بیان اینکه باید به فرآیند تهیه و تنظیم چهار مورد در پرونده الکترونیک سلامت (سرپایی) بپردازیم، گفت: بیمارستان ها، بهداشت و مراقبت های فردی) و برای این کار باید ساختاری به نام سازمان سلامت الکترونیک داشته باشیم. رشته.

وی افزود: کار این ساختار نه تنها جمع آوری داده ها است، بلکه شامل فرآیند اصلاح و خروج از شرایط جزیره، اتصال ادارات مختلف و تجدید ساختار سیستم بهداشتی نیز می شود. در واقع طرحی داریم که با ارائه برنامه های نظارتی و استفاده از دستگاه های سلامت الکترونیک می توانیم نظام سلامت را اصلاح کنیم و نتیجه آن ثبت الکترونیک سلامت و ارتقای سلامت شهروندان، بلوک های جغرافیایی، ارائه دهندگان خدمات است. دسترسی منصفانه و … صحیح

نقش وزارت بهداشت به عنوان نهاد حاکمیتی چیست؟

وی تاکید کرد: در این سامانه یک سیستم چهار لایه خواهیم داشت که اولین لایه وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار برنامه ریزی، نظارت و مدیریت کلان است. تاکنون وزارت بهداشت این کارها را انجام می دهد اما گاهی در سطح مردمی نقش آفرینی می کند. به عنوان مثال ما در حال تولید سامانه مراکز مبارزه با مواد مخدر هستیم، اما آیا این موضوع بر عهده وزارت بهداشت به عنوان نهاد نظارتی است؟ این شغل باید به استارت آپ ها سپرده شود. اکنون تصمیم گرفته شده است که وزارت بهداشت به وظایف حاکمیتی خود رسیدگی کند.

اهمیت مدیریت مکانیسم‌های گردش اقتصاد دیجیتال سلامت

وی افزود: لایه بعدی رگولاتور است که با مشارکت سایر گروه‌ها مانند سازمان‌های بیمه داخلی، گروه‌های اقتصاد دیجیتال دولتی، وزارت ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات و غیره، مکانیسم ترافیک اقتصاد دیجیتال و جریان داده را کنترل می‌کند. با همکاری وزارت بهداشت، بستر به خوبی کار کند. مثلاً باید مشخص شود که چه کسانی می توانند با چه ابزاری و به چه میزان اطلاعات شهروندی را به دست آورند؟ آیا پزشکان اجازه دسترسی به تمام اطلاعات سلامتی افراد را دارند؟ و…

لزوم اتصال اپراتور به ارائه دهنده خدمات

مظهری گفت: لایه سوم اپراتور است: اپراتور به عنوان یک شخص حقوقی شناخته می شود که از سوی نهاد حاکمیت مجاز است و صفحاتی را برای افراد فراهم می کند تا با آنها کار کنند. اپراتورها سه ویژگی دارند. اول از همه، آنها باید بتوانند در تبادل اطلاعات و جریان های زیرساختی ارتباط برقرار کنند. در وهله دوم باید بتوانند بستری برای تراکنش های مالی و ارتباط با بانک ایجاد کنند و در وهله سوم اپراتور باید یک بخش بیمه نیز داشته باشد.

اپراتورها فقط نقش «واسطه» را دارند.

وی تاکید کرد: اپراتورها حلقه اتصال بسیاری از گروه ها هستند و اگر فردی بخواهد مجوز اپراتور بگیرد باید سه ویژگی ذکر شده را داشته باشد. تعداد اپراتورها موضوعی نیست، بلکه مهم ایجاد فضای رقابتی در این زمینه برای افزایش حق انتخاب مردم است. از طرفی با افزایش تعداد اپراتورها دسترسی به سرور نیز افزایش می یابد و اگر اپراتور مشکلی داشته باشد اپراتور دیگری می تواند به سرور متصل شود. اپراتور اطلاعات مردم را ندارد، اما به عنوان یک واسطه که مردم می توانند اطلاعات بیشتری در مورد خودش که با هیئت حاکمه است به دست آورند. در واقع اپراتور حق ثبت اطلاعات انسانی را ندارد، بلکه به عنوان یک واسطه در میانه کار عمل می کند.

یک سیستم برای دسترسی به اطلاعات سلامت راه اندازی کنید

وی با اشاره به اقدام وزارت بهداشت برای راه اندازی سامانه ای که شهروندان می توانند اطلاعات سلامت خود را رصد کنند، تصریح کرد: در واقع این سامانه امکان ثبت کد ملی و شماره تلفن را به مردم می دهد. باید نام و تاریخ تولد داشته باشید، ثبت نام کنید و وارد کنید. این سامانه دارای بخش‌های مختلفی تحت عناوین خوداظهاری سوابق سلامت، قرار ملاقات در مراکز درمانی، کتابخانه‌ها، چند رسانه‌ای، سلامت عمومی، خدمات مراقبت در منزل، رتبه‌بندی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، فروشگاه‌های بهداشتی (خرید و فروش محصولات متمرکز بر سلامت) است. ). برقراری ارتباط با اعضای تیم سلامت هر شهروند یک ویزیت از راه دور، خدمات اورژانسی، ویزیت بیماران در یک بیمارستان راه دور، یافتن ارائه دهنده خدمات بهداشتی، دریافت دارو در منزل، کمک های سلامت نقدی و غیر نقدی است. بله، نقدی، پرونده الکترونیک سلامت ، و غیره.

وی گفت: شهروندان می توانند از طریق هر اپراتور دارای مجوز برای دسترسی به سامانه مورد نظر ما اقدام کنند. اپراتورها اطلاعات را با سیستم ثبت وضعیت و سیستم عملکرد بررسی می کنند. اگر شخص خط تلفن همراه به نام خود نداشته باشد، سیستم اجازه ثبت نام را نمی دهد. بنابراین افراد زیر 18 سال که خطوط تلفن آنها ثبت نام نشده است نمی توانند ثبت نام کنند. در نهایت پس از ثبت نام، جدول ملیت در اختیار هر فرد قرار می گیرد.

به قول شما مقرر شده تا قبل از پایان سال 1402 آدرس سامانه به صورت رسمی اعلام شود تا شهروندان بتوانند از بستر خدمات رسانی آن استفاده کنند.

آموزش صحیح شهروندان با این سیستم.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از چنین سامانه ای ارائه اطلاعات دقیق و دقیق علمی و پزشکی به مردم است، تصریح کرد: این کار از طریق کتابخانه چند رسانه ای سلامت عمومی انجام می شود و مردم به آن دسترسی خواهند داشت.کتاب، پادکست، فیلم و آموزش این بروشور کتابخانه ای در دو بعد عمومی و خصوصی فعالیت خواهد کرد که بخش خصوصی با توجه به شرایط بیماری و ویژگی های هر فرد که در سند الکترونیکی وی ثبت می شود سازماندهی می شود.

تعریف نقش های شغلی مختلف در سیستم

مظهری با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر نقش مردم با نظام نیز سر و کار خواهند داشت تصریح کرد: در واقع پزشکان، تکنسین ها، داروسازان، بهورزان، پرستاران و سایر نقش های مرتبط با حوزه سلامت نیز می توانند در این سامانه فعالیت کنند. نقش شهروندان، نقش های دیگری را نیز در قالب کار خود بر عهده می گیرند.

وی افزود: یکی دیگر از مقوله هایی که با توجه به میزان مسئولیت خود در نظام ایفای نقش می کنند، کارشناسان و مدیران نظام سلامت و سایر افرادی هستند که نقش اداری و مدیریتی دارند از وزیر بهداشت تا رئیس جمهور. دانشگاه و رئیس شبکه بهداشت و درمان و … با توجه به نقش های مسئول خود می توانند در این سیستم با سطوح دسترسی مختلف ایفای نقش کنند. در واقع اپراتور از هیئت حاکمه استعلام می کند و زمانی که نقش قانونی شهروند برای او مشخص شد، امتیازات شخصی خود را به او می دهد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، هر پزشک یا فردی که مسئولیت ثبت اطلاعات سلامت افراد در یک سند الکترونیکی را بر عهده دارد، می‌تواند داده‌های مورد نظر خود و زیر نظر اپراتورهای موجود را نیز ثبت کند که به رونق و رقابت‌پذیری فضای کسب‌وکار کمک می‌کند. میکند؛ زیرا مردم اپراتورهایی را انتخاب می کنند که با فضای خود راحت تر هستند.

رئیس مرکز مدیریت آماری و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: مراقبان سلامت نیز موظف به شناسایی و ثبت اطلاعات خانواده های ساکن در منطقه خود هستند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی یا پزشک مجاز است فقط اطلاعات فردی را در محدوده جغرافیایی که فرضاً او باشد ثبت کند و نمی تواند اقدامی غیر از آن انجام دهد. همچنین یکی از اعضای خانواده به عنوان دستیار بهداشتی شناخته می شود که می تواند اعضای خانواده زیر 18 سال را که به تنهایی قادر به دسترسی به اسناد الکترونیکی نیستند، ردیابی کند.

نحوه ساخت تله مدیسین در شرایط جدید.

وی درباره خدماتی که تحت عنوان تله مدیسین در این سامانه ارائه می شود، توضیح داد: به عنوان مثال بیمار به مرکز بهداشت مراجعه می کند و نیاز به مراجعه به پزشک دارد اما پزشک حضور ندارد و باید با کمک بیمار را ویزیت کند. از پرستار. خدمات پزشکی را از راه دور دریافت کنید. در این شرایط پزشک حاضر در مرکز استان موظف است در روز و ساعت مشخصی به صورت آنلاین بیمار را ویزیت کند. با این کار، مراقبین بهداشتی در مناطق روستایی از طریق اینترنت و در بستر تماس های صوتی و تصویری همین سامانه با پزشکان در ارتباط خواهند بود که ارائه و ویزیت درمانی آغاز می شود. این کار نیاز به اینترنت و کامپیوتر دارد، همه مراکز بهداشتی به این امکانات مجهز هستند.

او اضافه کرد: در عین حال از تجهیزات مخابراتی نیز استفاده می شود و در این راستا از شرکت هایی که دانش دارند برای ایجاد این دستگاه ها درخواست کرده ایم تا پزشکان بتوانند از راه دور بیماران را ویزیت کنند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در واقع دستگاه تله مدیسین را به سیستم خود متصل می کند و از طریق آن نقطه خاصی از بدن بیمار را که پزشک می خواهد در طرف دیگر نشان می دهد تا تشخیص داده شود. برای این کار، فقط یک دوره آموزشی کوتاه برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کافی است تا بتوانند به خوبی با پزشکان کار کنند. نوع دیگری از تله مدیسین ارتباط مستقیم بین بیمار و پزشک است.

وی تاکید کرد: پس از تکمیل معاینه توسط پزشک و دریافت اطلاعات اولیه، بیمار می تواند نسخه ای را بنویسد و در پرونده بیمار ثبت کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا