حوادث

غرق شدن ۳ کودک در جنوب سیستان و بلوچستان

بت‌نوزاب‌‌نیوز:

دو کودک به نام های فاطمه پا 3 ساله و یحیی گرگیج 2 ساله امروز بعد از کشیدن آب هاتگ غرق شدند. در یک حادثه دیگر ، یسنا پدیان پنج ساله ، ساکن روستای هادر در بخش مرکزی Rusk ، هنگام بازی در نزدیکی یک رودخانه غرق شد.

اگرچه فاما آجیا و یانا آخرین قربانیان کم آبی در بلوچستان بودند ، اما قربانی نشدند. علی اکبر بشکار ، 6 ساله ، از روستای شن مراد در مرکز دشتیاری ، بعد از ظهر 1 شهریور سال 1999 غرق غرق شد وقتی که برای دفع مدفوع به هاتاگ رفت و تقریباً یک هفته پیش ، در 12 اوت سال 1999 درگذشت. 1999 بار دیگر ، یکی از کارکردهای دشتیاری تمساح تایلند وحشی تمساح کوتاه بینی ایرانی هنگام رفتن به هوتاگ برای جمع آوری آب بود. در تاریخ 10 آوریل ، علی اصغر بحرا از روستای عرف آباد نوبندیان دوباره در دشتیاری در هاتگ غرق شد و درگذشت.

شرکت آب و روانکاری می گوید با وجود مخازن قابل حمل آب ، به 1300 روستای بدون شبکه در استان که 251 هزار نفر جمعیت دارند ، آب می دهد. این شرکت تأکید کرد که منابع و تجهیزات آن برای تأمین آب متحرک توسط حمل و نقل به کلیه روستاهای فاقد آبرسانی کافی نبوده و هزاران روستای فاقد آبرسانی در انتظار توزیع حمل و نقل و منابع برای تامین آب توسط آب و مخزن. این بدان معنی است که همه روستاهای فاقد آبرسانی ، بیشتر در بلوچستان ، از سهمیه آب مخزن بهره مند نیستند.

آب دریا که توسط مخازن آبرسانی متحرک حمل می شود روزانه 15 لیتر است علاوه بر این طبق گفته شرکت آب ، همه روستاها این سهمیه را دریافت نمی کنند ، اما 15 لیتر آب برای کسانی که دریافت می کنند کافی نیست یک روز به همین دلیل ، روستاییان مجبورند از حوضچه ها و چاه های دست ساز یا به زبان محلی تاگالوگ استفاده کنند ، که اجداد آنها سال گذشته در روستای خود حفر کرده اند تا به رفع نیازهایشان برسند.

عمق کلبه های ساخته شده حدود 15 متر است و آنها می توانند بیش از 20،000 متر مکعب آب ذخیره کنند. مردم و کودکان هر روز برای تأمین نیازهای خود به این مناطق داغ می آیند ، علاوه بر عمق زیاد این کانون مخصوص کودکان در جنوب بلوچستان ، این کانون ها غنی از تمساح های کوتاه بینی ایرانی هستند. همچنین به عنوان “گودو” نیز شناخته می شود.

این باعث می شود هر ساله در بلوچستان حوادث ناگواری در بلوچستان رخ دهد که در آن فاطمه ، یحیی و یسنا آخرین نفر هستند. نمای کلی از این رویدادها:

در ماه ژوئیه ، سه سال پیش ، در روستای کشاری در راسسک واقع در بلوچستان جنوبی ، پسری 10 ساله در حالی که آب را از رودخانه می گرفت ، به یک تمساح افتاد.

27 سپتامبر 1997: چهار زن در زمین لغزش هوکایدو در منطقه نیک صحای “زینتان” کشته می شوند.

28 ژوئن 1997 یاسارا دل حب ، مورارا و مریما خماتی از روستای کامبازار ، بخش برنامه ریزی شهر چابهار برای جمع آوری آب ، شکستن عرق و جان خود به هاتگ می روند.

جمعه ، 19 ژوئیه 1998؛ دختری 10 ساله از روستای ملب آباد در ولسوالی كساری ، راس هنگام شستن یك حوضچه در قسمتهای پایین رودخانه بهوكلات به همراه مادر و خواهرش برای جلب آب به جینو سقوط كرد. بازوی وی طی چند روز قطع شد.

در تاریخ 3 آگوست 2009 ، زیکارا چچا 8 ساله ، پسربچه 8 ساله ای به نام “ززاری چچا” ، ساکن روستای “خاخیرزا” در منطقه دباری چابها ، توسط یک غول کتک خورد. پای چپ مجروح شد. در 10 ژوئن 1998 ، فاطمه بلوچی از زیارتاتا راسک در هاتگ غرق شد و درگذشت.

دکمه بازگشت به بالا