اجتماعی

شناسایی ۱۸۰۰ گونه گیاهی اختصاصی ایران

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت گیاهان در زندگی انسان و جانور تاکید کرد و گفت: بسیاری از گونه ها به دلیل شرایط جوی، خشکسالی، بهره برداری بیش از حد و کمیابی در معرض خطر انقراض و انقراض قرار دارند. این گونه ها و برداشت نامناسب آنها. در این شرایط برای حفاظت از آنها نیازمند افزایش دانش و درک مردم و همکاری آنها هستیم.

به گزارش سلام آنلاینروز شانزدهم آذر به عنوان «روز ملی بذر» جشن گرفته می شود. روزی که به آن اشاره می شود، تصویر گونه های در حال انقراض و حیواناتی مانند خرس همیشه در ذهن ماست و به ارزش گونه هایی که حیات انسان و حیوان به آن وابسته به محیط زیست است توجه چندانی نمی کنیم. سرپناهی برای زندگی

مریم مقانلو در گفت وگو با سلام آنلاین وی به مناسبت روز ملی گونه ها گفت: بسیاری از مواقع محیط زیست تعیین کننده گونه ها و حیات وحش است در حالی که این گونه نیست و اساس حیات گیاهی هستند زیرا بدون گیاه زیستگاهی برای زندگی وجود ندارد.

وی افزود: گونه ها و گیاهان بومی گیاهان بومی هستند و زیستگاه های مهمی به طور طبیعی در یک منطقه خاص شناخته شده و یافت می شود. در کشور ما نیز به دلیل تنوع شرایط اقلیمی و توپوگرافی، تنوع گیاهی بالایی داریم. تا به امروز 8000 گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که 80 درصد گونه های گیاهی اروپا را از نظر تنوع و تعدادشان شامل می شود. همچنین می توان ادعا کرد که در بین کشورهای خاورمیانه، این گیاه منحصر به فرد است، به عنوان مثال پس از ترکیه، دومین کشور از نظر تنوع گیاهی در خاورمیانه هستیم.

به گفته سرپرست گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست، بسیاری از این گیاهان بسیار ارزشمند و نیازمند حفاظت هستند زیرا در همه گونه ها گنجینه ملی محسوب می شوند، یعنی منابعی مانند مواد معدنی و ذخایر نفتی نیز داریم. در کشور ما این گونه گیاهی به عنوان سرمایه ملی نیز شناخته می شود.

وی گفت: “هرچه نژاد و گستره بیشتر باشد، کشور ثروتمندتر خواهد شد.”

شناسایی 1800 گیاه عجیب و غریب ایران

بلوط

شناسایی 1800 گونه خاص ایران در مناطق مختلف کشور

مقانلو ضمن اشاره به تعداد گیاهان بومی در ایران گفت: علاوه بر گیاهان بومی گونه هایی در کشور وجود دارد که به عنوان گونه های انحصاری و انحصاری شناخته می شوند و تعداد آنها بیشتر از نوع اصلی است. این گونه ها فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص یافت می شوند.

وی افزود: گونه بومی کشور ما با کشورهای همسایه قابل اشتراک است و در آن کشورها وجود دارد، اما گونه انحصاری فقط در کشور ما است. بنابراین، از 8000 گونه، 1800 گونه اصلی، گونه عفونی یا انحصاری بود. از طرفی بسیاری از گیاهان در کشور ما دارای ارزش دارویی، اقتصادی و زینتی هستند.

گیاهانی که مسئول ایجاد رویشگاه های مختلف در نقاط مختلف ایران هستند

مدیر کارخانه سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همه ما از زیستگاه های مختلف کشورمان اطلاع داریم. در ایران پنج منطقه مختلف رویش وجود دارد و گونه های گیاهی مختلفی در این مناطق پراکنده هستند که از جمله آنها می توان به ارسباران، هیرکانی یا خزری، ایران-تورانی، خلیج فارس- عمانی و زاگرس اشاره کرد.

وی افزود: در این مناطق گونه هایی مانند راش، گل سرخ هیرکانی، بلوط سیاه، افرا، گیاهان دارویی مانند آرسنیک، کرچک، بلوط ایرانی، بادام، حشیش، افرای ایرانی و حرا به عنوان نماد وجود دارد. از انواع اصلی. آن را داشته باشید.

شناسایی 1800 گیاه عجیب و غریب ایران

هارا

مغانلو افزود: گونه های گیاهی ایران که در نقاط مختلف کشور دارای اهمیت و معیشت متفاوتی هستند و متأسفانه برای زندگی انسان و جانور مهم هستند، متأسفانه نادیده گرفته شده و در دهه های اخیر بسیاری از آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند. گرفته شده.

وی افزود: برداشت بی رویه این گونه ها و شرایط اقلیمی که در کشور ما رخ داده و خشکسالی بسیاری از آنها را از بین برده است و لازم است بسیاری از مردم و نهادها و سازمان ها با سازمان های مردم نهاد همکاری کنند و برای حفاظت از آنها از محیط زیست محافظت کنید.

بهره برداری بی رویه و شناخت ناکافی گیاه باعث از بین رفتن آن می شود.

وی با بیان اینکه از معروف ترین و شناخته شده ترین گونه ها می توان گفت آنغوزه، کتیرا، آویشن، گاو زبان و رازیانه اصیل ترین و انحصاری ترین گونه ها در ایران هستند، این امر شناخته شده است. و مردم از آن برای آنها استفاده می کنند، در پزشکی و تغذیه استفاده می شود، در سال های اخیر به مقدار زیاد برداشت شده است.

مقانلو افزود: این گونه ها در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و یا بسیاری از آنها به دلیل ناشناخته بودن توسط انسان اشتباه گرفته و دور انداخته می شوند.

شناسایی 1800 گیاه عجیب و غریب ایران

برگ سیر

وی افزود: گونه های گیاهی و حتی قارچ ها به صورت بی رویه در اوایل بهار برداشت می شدند و به دلیل عدم شناخت کافی انسان از این گونه ها، مجبور شدند از زیستگاه اصلی خود جدا شوند و یا اکثر آنها از بین رفتند و به دلیل خاص بودن از رویشگاه خود جدا شوند. زیبایی، و وقتی عمر گل ها تمام شد، دور ریخته می شوند، پس برای محافظت از این گونه ها تلاش کنید.

مقانلو در پایان خاطرنشان کرد: سازمان های حفاظت محیط زیست که به عنوان معاونت و نهاد نظارتی در کشور هستند، همه به فکر ارتقای سطح آگاهی مردم و همچنین راهنمایی کارشناسان خود برای حمایت از این مقوله هستند. حیوانات بومی ما بسیار با ارزش هستند. . عمل.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا