شناسایی ۱۵۱ بیمار قطعی تب دنگی در کشور/ پشه آئدس به تهران نرسیده

شناسایی ۱۵۱ بیمار قطعی تب دنگی در کشور/ پشه آئدس به تهران نرسیده

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی 151 بیمار دنگی در کشور خبر داد و گفت: پشه آئدس هنوز به استان تهران نرسیده است . .

به گزارش سلام آنلاین، دکتر حسین فرشیدی، از ششم اردیبهشت ماه تاکنون 151 مورد ابتلا به تب دنگی در کشور تایید شده که بیشتر آنها از کشورهای دیگر وارد ایران شده اند.

وی افزود: از 151 بیمار، تنها 12 بیمار سابقه سفر نداشتند و با اقدامات پزشکی و آزمایشگاهی شناسایی شدند و بقیه از طریق سفر به خارج از کشور به ویژه امارات وارد کشور شدند. از 12 بیمار، 11 نفر در هرمزگان و یک نفر در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند و از 12 نفر یک نفر آفریقایی تبار بود.

معاون وزیر بهداشت می گوید در حال حاضر فقط در 12 بیمار در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شناسایی شدند، اما پشه در 6 استان کشور مشاهده شد.گفت: بنابراین لازم است توصیه ها و احتیاط های لازم را به خاطر بسپارید.

فرشیدی گفت: خوشبختانه در دو ماه اخیر اقدامات خوبی برای کنترل پشه آئدس و بیماری های آن انجام شده است. در این شرایط باید با این بیماری به عنوان یک بیماری تحت کنترل اما با احتیاط برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پشه آئدس در روزی که فعالیت خود را آغاز می کند باید صید شود، افزود: گاهی همکاران بهداشتی در تلاش برای شناسایی و کنترل مکان هایی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای 45 تا 50 درجه هستند. پشه‌های آئدس وجود دارند و خشکی مکان‌های مختلف ناشی از گرما و تنظیمات بیولوژیکی برای پشه‌ها نباید ما را فراموش کند، زیرا با بارندگی دیگر در کمتر از دو هفته دیگر شاهد پرورش پشه‌ها در این مناطق خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر بهبود محیط زیست به عنوان مهم‌ترین راه مقابله با پشه‌های آدز، ایزوله‌کردن و ایزوله‌کردن بیماران در بیمارستان یا منزل را موضوع مهم دیگری دانست که باید به شدت ادامه یابد بیماران باید به حداقل برسد. زیرا اگر پشه ها بیشتر می شد اما بیماری مانند بوشهر نبود، شاهد شیوع بیماری نبودیم.

فرشیدی گفت: در صورت وقوع پشه‌گزیدگی در استان یا شهرستان پشه‌خیز، افراد باید در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس را تب، سردرد مزمن و ضعف جسمانی شدید برشمرد و گفت: افرادی که به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شوند و باید این بیماری را ایزوله کنند. در یک دوره کوتاه 7 تا 10 روزه برای جلوگیری از انتقال.

قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: از مردم می خواهیم همچنان با همکاران بهداشتی ارتباط و همکاری داشته باشند. طبق گزارش های مردمی، همکاران ما در جاهایی حضور دارند که احتمال وجود پشه های Aedes وجود دارد و در صورت لزوم نمونه برداری یا تیراندازی می کنند.

طبق اعلام وزارت بهداشت. آقای فرشیدی گفت: از 151 بیمار شناسایی شده بیشتر در استان های جنوبی به ویژه فارس بوده و اخیراً یک مورد در استان تهران مشاهده شده است. این بیماران بیشتر مسافرانی هستند که از امارات به ایران می آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه بیماری در یک منطقه شیوع پیدا کند، باید هم پشه آئدس و هم بیمار وجود داشته باشد، بنابراین در استان‌هایی که هر دوی این عوامل رعایت نمی‌شود، در استان‌ها بسیار تحت کنترل هستند، اما باید مراقب باشید و دستورالعمل های وزارت بهداشت را دنبال کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا