بین الملل

سومین سالگرد قتل خاشقچی؛ پرونده‌ای مختومه بدون مجازات عاملان

امروز (شنبه ، 2 اکتبر) سومین سالگرد ترور جمال خاشقچی ، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه است ، در حالی که عاملان اصلی این جنایت بدون مجازات باقی مانده اند. برخی از آنها برداشته و زندانی شدند و برخی دیگر آزاد و آزاد شدند و کسانی که دستور قتل را دادند هیچ گونه حفاظی از پیگرد قانونی نداشتند.

خاشقچی در 2 اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشیانه ای کشته شد و جسد وی از ساختمان کنسولگری به خاک سپرده شد.

مقامات سعودی در ابتدا هرگونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی پس از ورود به کنسولگری از سفارت خارج شده است ، اما به نظر می رسد که سعودی ها سعی کرده اند ادعا کنند که وی از کنسولگری خارج شده است و فیلمی را نشان می دهد که او را ترک می کند. اما فریب آنها آشکار می شود.

یک مقام سعودی سپس مجبور شد اعتراف کند که به دلیل رکود رسانه ای در مورد مرگ خاشقچی در کنسولگری کشته شده است.

علیرغم ادعاهای عربستان سعودی ، حتی گزارشات اطلاعاتی آمریکا نیز تایید کرده است که ترور خاشقچی با اطلاع مقامات ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

جمال خاشقچی متولد 13 اکتبر 1958 است. وی پیش از این سردبیر روزنامه الوطن و بعداً مدیر رسانه العرب بود. خاشقچی در سپتامبر 2017 از عربستان فرار کرد و بعداً مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد که در آن از برخی سیاست های کشورش ، از جمله محمد بن سلمان ، انتقاد می کرد. او منتقد سرسخت مداخله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن است.

نزدیک به یک سال پس از ترور خاشقچی در 25 سپتامبر 2019 ، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با PBS مسئولیت قتل روزنامه نگار و روزنامه نگار سعودی در واشنگتن را پذیرفت. کانال پس از پایان دوره وی. اما “بدون اطلاع او”.

نیویورک تایمز اواخر ژوئیه گزارش داد که برخی از اعضای گروه ترور جمال خزاجی در ایالات متحده آموزش نظامی دیده اند. به نوشته روزنامه آمریکایی ، گروهی از شرکت های امنیتی مستقر در آرکانزاس برخی از اعضای تیم ترور کشمیری را آموزش داده اند ، اگرچه این آموزش ها تدافعی است و هدف آن “حفاظت بهتر از رهبران عربستان سعودی” است.

بر اساس گزارش ها ، عربستان سعودی پس از آموزش در ایالات متحده برای سرکوب مخالفان دولت سعودی در فعالیت هایی مانند آدم ربایی ، دستگیری و شکنجه شهروندان سعودی دست داشته است.

در مصاحبه با نیویورک تایمز ، لوئیز برمر ، مدیرعامل Tyrok Group 1 ، نقش این شرکت در آموزش تیم سعودی را تأیید کرد. این مقام که در زمان دولت دونالد ترامپ با سوالات کتبی قانونگذاران در جستجوی موقعیت در پنتاگون روبرو بود ، رسما تأیید کرد که این شرکت امنیتی به عربستان سعودی آموزش نظامی داده است.

بر اساس اسناد مربوط به پاسخ لوئیز برمر ، چهار نفر از اعضای گروه ترور سعودی در سال 2017 توسط شرکت های امنیتی آمریکایی آموزش دیده اند و دو نفر دیگر نیز بین سال های 2014 تا 2015 آموزش دیده اند. با این حال ، برمر ادعا می کند که شرکت امنیتی “Thir Group 1” Hip هیچ جرمی مرتکب نشده است و آموزش او هیچ ارتباطی با ترور جمال کسجی ندارد و از دسامبر 2017 او نتوانسته است این کار را انجام دهد. آموزش.

21 وب سایت عربی در سالروز جنایت هولناک گزارش دادند که این جنایت عموم مردم جهان را شوکه کرده و آثار آن همچنان ادامه دارد. علیرغم اینکه حکم نهایی دادگاه سعودی در سال 2020 بسته شده است ، پرونده هنوز باز است و مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. “

در همین راستا ، دیروز (جمعه ، اول اکتبر) ، سازمان های مختلف حقوقی در مقابل سفارت ریاض در واشنگتن و در سومین سالگرد ترور خزاجی تجمع کردند و خواهان عدالت و مجازات عاملان این جنایت شدند.

این گردهمایی بخشی از فعالیت های سازمان های حقوقی مانند عفو بین الملل ، سازمان برای دموکراسی برای جهان عرب در حال حاضر (در زیر) (مستقر در واشنگتن ، دی سی) و با دعوت و مشارکت نامزد کاردی G. گیگز کاچشی است.

چنگیز در پیامی نوشت: “سه سال پس از ترور وحشیانه جمال خاشقچی ، ما اکنون مقابل سفارت عربستان در واشنگتن هستیم و به تلاش خود برای برقراری عدالت برای مردم ادامه می دهیم.”

عکسی از نامزد خاشقچی مقابل سفارت عربستان در واشنگتن منتشر شد ، جایی که وی امروز عکس صفحه ای از واشنگتن پست را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: “جنازه کجاست؟”

وی نوشت: “آخرین صفحه روزنامه واشنگتن پست با عکس کسکی مزین شده است و ما اینجا هستیم تا به مناسبت بزرگداشت این جنایت فجیع جلوی سفارت عربستان سعودی یاد کنیم.”

عبدالله پسر سلمان العوده منتقد سعودی نیز در توییتی تصویری از خود در مقابل سفارت ریاض در دست داشت که بنری در دست داشت که خواستار عدالت برای خاشقچی بود.

“سه سال پس از ترور خاشقچی ، مقابل سفارت عربستان در واشنگتن ، من آخرین صفحه روزنامه واشنگتن پست را با عکس روزنامه نگار کشته شده ، جمال خزاجی نگه داشتم. خدا او را بیامرزد.”

در همین حال ، مرکز بین المللی مطبوعات روز جمعه بر لزوم اجرای عدالت در پرونده جمال خاشقجی ، که برای واشنگتن پست کار می کرد ، تأکید کرد.

این مرکز مستقر در وین در بیانیه ای مصونیت افراد مسئول ترور خاشقچی را که عموم مردم جهان را شوکه کرد و خواستار پاسخگویی ریاض شد ، محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: “هیچ تغییر مهمی در تحقیقات پس از حادثه با هدف شناسایی عاملان و مجرمان انجام نشده است.”

“سه سال از ترور وحشتناک خاشقجی به دستور دولت عربستان می گذرد. ​​قدیمی از غرب.” ما مصونیت ریاض را در این زمینه به شدت محکوم می کنیم و هر کاری که بتوانیم برای برقراری عدالت انجام خواهیم داد. “

نامزد خاشقچی پیشتر خواستار محاکمه ولیعهد شده بود و می گفت: «اگر ولیعهد محکوم نشود ، برای همیشه نشان می دهد که مجرم اصلی می تواند بدون مجازات قتل انجام دهد. این ما را به خطر می اندازد و انسانیت ما را از بین می برد. برای همه رهبران جهان مهم است که از خود بپرسند آیا حاضرند با کسی که به قتل محکوم شده است دست بدهند یا خیر. بیایید با دولت بایدن شروع کنیم. “

انتهای پیام / ص


دکمه بازگشت به بالا