بین الملل

نشست خبری هفتمین سالگرد شهادت «آیت‌الله شیخ النمر» برگزار شد

باشگاه خبرنگاران توانا نشست خبری هفتمین سالگرد شهادت «آیت الله شیخ نمر باقر النمر» صبح امروز (یکشنبه 11 دی ماه) با حضور شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت جنبش اسلامی بحرین، شیخ عبدالله آل النمر برگزار شد. دق، عالم مبارز بحرینی، رشید الرشید، رقیب سرشناس بحرین و شیخ حسن الصالح، توسط مجاهدان قطیف و عوامیه، شاگردان شیخ نمر و جمعی از خبرنگاران اشغال شد. در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.

الرشید: جنایات علیه شیخ نمر باید توسط جامعه جهانی محکوم شود

در ابتدای این مراسم، رشید الرشید، رقیب بحرینی، درباره سالگرد شهادت شیخ نمر، شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس بیان کرد: امروز اولین روز سال جدید است و امروز در اینجا جمع شدیم. به یاد شهید نمر و شهید سلیمانی. این شهدا در راه عزت و عزت امت اسلامی به شهادت رسیدند.

الرشید افزود: جنایت اعدام شیخ نمر با سر بریدن با شمشیر فراتر از زمان و مکان است. این عامل توهین مذهبی است. شیخ نمر یکی از بزرگ ترین علمای عصر ماست. اعدام او به این شکل جنایتی فجیع است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. او یک وکیل بزرگ بود. تنها جرمشان بیان و دیدگاهشان است. این جنایت جنایت علیه بشریت است. جنایاتی که باید توسط جامعه جهانی محکوم شود.

جامعه بین المللی اپوزیسیون بحرین در مورد شهادت وی اظهار نظری نکرده است. جهان آنطور که باید به این جنایت واکنش نشان نمی دهد. با این رویکرد و این نوع جنایات، متوجه مشکلات و سختی هایی می شویم که مردم در شبه جزیره عربستان با آن دست و پنجه نرم می کنند. گردن انسان فقط به خاطر بیان دیدگاه و عقایدش قطع می شود. اعدام او نشان می دهد که دیکتاتورهای محلی چگونه با مردم شبه جزیره عربستان رفتار می کنند. این جنایات نشان می دهد که رژیم محلی در عربستان سعودی برای ساکت کردن مردم و مسدود کردن اطلاعات دقیق چه می کند.

وی ادامه داد: شهادت وی با گردن زدن با شمشیر نشان از وحشیگری سیستم کنترل دارد. سر بریدن با شمشیر به مردم این پیام را می دهد که اگر کسی بخواهد نظر و نقش خود را بیان کند خطر اعدام و مرگ با شمشیر برای همه وجود دارد.

شیخ عبدالله صالح: شیخ نمر، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس سفر خود را از صفر آغاز کردند.

شیخ عبدالله صالح در ادامه جلسه گفت: سال جدید را به احترام شهید بزرگوارمان آغاز می کنیم. شهادتی که وصیت آن الهام ماست. شاید خواست خدایی که دو شهید بزرگوار اسلام را به شهادت رساند تقریباً در یک روز بوده است. شهادت شیخ نمر و سردار شهید سلیمانی نزدیک به هم است. شاید خدا بخواهد از طریق نزدیکی این دو فرصت این پیام را به ما بدهد تا از آرمان ها و تصمیمات این افراد درس بگیریم. ما باید راه آنها را در حفاظت از این اشیای مقدس دنبال کنیم.

وی داستانی از امام سجاد علیه السلام نقل کرد و گفت: امام سجاد علیه السلام فرمود: کشتن ما امری عادی است و ما در مسیر عزت و عظمت هستیم. او یکی از ما نیست مگر اینکه کشته شود یا مسموم شود.» این پیام اسلام است. امروز صحبت از شهدا و بزرگانی است که پرچم اسلام ناب را برافراشتند. امروز ما از شهدایی صحبت می کنیم که نه فقط جهان اسلام، بلکه در تمام دنیا بسیار تاثیرگذار بوده اند.

شیخ عبدالله الصالح افزود: در مورد رهبر محور سه نکته ساده وجود دارد. شیخ نمر، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس همگی سفر خود را از صفر آغاز کردند. این افراد می توانند سرمایه های کلانی به دست آورند. همچنین این افراد به سرمایه بزرگی در جهان اسلام تبدیل شده اند. شیخ نمر در سال 1980 پس از مجروح شدن در عربستان سعودی به ایران سفر کرد. در آن زمان پای چپش مجروح شد. زمانی که وارد ایران شدند، فعالیت خود را از صفر شروع کردند، سپس به سوریه و سپس به عربستان بازگشتند. سردار سلیمانی نیز در اوایل انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد. پس از گذراندن سلسله مراتب، مسئولیت سپاه قدس را بر عهده گرفتند. او رهبر مقاومت محلی محور شد. شهید ابومهدی المهندس یکی از تعدادی از مقامات عراقی است که در عراق به دلیل ارتباط با حزب الدعوه محکوم شده است. وارد ایران شدند و از صفر شروع کردند. سلسله مراتب را هم تا مقام شهدا دنبال کردند.

وی افزود: این سه راهب از صفر شروع کردند و سپس به قله رسیدند، بزرگ و باشکوه. نکته دوم در مورد توجه به دنیا و آنچه در جهان اسلام می گذرد است. آخرین دیدار من با آیت الله النمر در اوایل اسفند 1390 در عوامیه بود. او در آن زمان گفت که سفارت آمریکا نامه هایی به علمای بزرگ منطقه نوشته و نظر آنها را در مورد جهان عرب جویا شده است. یکی از سوالات پیش بینی های وی درباره آینده عربستان بود. آیت الله النمر یک بار گفت: «ما در عربستان با مشکلات زیادی مواجه هستیم. اما مشکلات و مسائل مربوط به بحرین بیشتر است و مردم آنجا با مشکلات بیشتری روبرو هستند. وی همچنین درباره فلسطین، بحرین و حمله به یمن صحبت کرد. مشکل محوری حاج قاسم و دغدغه هایش در مورد عراق، سوریه، لبنان، یمن و همه کشورهای اسلامی است.

شيخ الصالح: شهيد ابومهدي المهندس نيز كوشش كرد تا آنچه را كه بر آنان واجب بود انجام دهد. وی همیشه از بحرین به ویژه حد یاد می کرد و تاکید می کرد که اگر فرصتی برای بحرین فراهم شود باید برای بحرین کاری کرد. نکته سوم در مورد مهارت این سه دانشمند است. هر سه در کار خود بسیار حرفه ای هستند. شیخ نمر وقتی به عوامیه بازگشت، اقداماتی از جمله راه اندازی کارگاه خواهران و برادران در قطیف راه اندازی کرد. راه اندازی کارگاه سیستران در شرق عربستان فعالیت موثری است. آیت الله النمر نماز جمعه عوامیه را قیام کرد. مدتها نماز جمعه در آنجا توسط شیعیان برگزار نمی شد. جد آیت الله النمر نیز از علمای برجسته منطقه بود.

وی با اشاره به مهارت های شهید سلیمانی گفت: توانمندی های او محدود به نظامی نیست. سردار سلیمانی سبک جدید و منحصر به فردی در خدمت سربازی دارد که در دانشگاه های مختلف تدریس می شود. درباره شهید ابومهدی المهندس در تشکیل سپاه بدر نقش موثری داشتند. ابومهدی المهندس بنیانگذار الحشد الشعبی برای مبارزه با داعش بود. این نشان می دهد که آنها تجربه خود را از ایران به عراق برده اند. ابومهدی المهندس جنبه های نظامی و مذهبی را در هم می آمیزد. این سه بزرگوار در جنایتی فجیع به قتل رسیدند.

شیخ عبدالله الدقاق: آیت الله النمر شهید راه وفا است.

در ادامه جلسه شیخ عبدالله الدق با تلاوت آیه ای از کلام الله مجید در مورد مرد خدا گفت: در آغاز سال جدید برای بزرگداشت شهید بزرگوار محور مبارزه گرد هم آمدیم. شهید النمر، شهید سلیمانی و شهید ابوالمهندس نمونه بارز استقامت، وفاداری و عظمت زیر بار ظلم و ستم هستند. شیخ باقر النمر در واقع ابوذر حجاز بود. شهید النمر به وفاداری به خدا و انسان و خود مشهور است. او شهید راه حق است. زیر بار ظلم نرفت و در راه عزت و عظمت امت اسلام شهید شد.

وی افزود: شهید النمر یک شهید بحرینی است. در بحرین بسیار غیرت داشت. زمانی که نیروهای سعودی بحرین را اشغال کردند، وی خواستار اعلام موضع خود در مسجد خود شد. او رهبری تظاهرات بدون خشونت را در اعتراض به اشغالگری می داند. آثار خون آیت الله النمر مؤثر است و هست. رژیم سعودی فکر می کند که کار شهید النمر را کامل کرده است. اما ما می گوییم اینطور نیست.

وی با اشاره به مبارزات مجاهدان ایرانی در زمان شاهشاهی گفت: شاه وقتی نواب صفوی و مسلمانان را اعدام کرد، فکر می کرد کارش تمام شده است. اما نفوذ خون آنها دائمی است و باعث گسترش شورش ها و انقلاب ها می شود. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: «من روحیه انقلاب را از شهید نواز صفوی آموختم. الان هم فرزندان نوج صفوی دارند و راه او را ادامه می دهند. از آیت الله النمر نیز باید گفت که فرزندان ایشان هستند و راه ایشان را ادامه می دهند.

شیخ الدقاق افزود: محور مبارزه در دستان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به مسیر خود ادامه داد. محور مقاومت به صورت طولی و عرضی گسترش می یابد. محور مقاومت از فلسطین تا سوریه، عراق، لبنان و یمن امتداد داشت و خداوند اراده کرد که به بحرین هم برسد. محور مقاومت علاوه بر پیشرفت‌های جغرافیایی که در کشورهای مختلف داشته، موشک‌های بالستیک دریافت کرده است. محور تاب آوری موجب رشد چشمگیر در حوزه اینترنت و ماهواره شده است.

وی افزود: شهید سلیمانی شهید راه مقدس و راه اسلام است. مدرسه شدند. او و شهید المهندس به عنوان دو فرمانده نظامی شناخته می شوند. گمان می رود که اگر این دو فرمانده نظامی ترور می شدند راهشان به پایان می رسید. اما این دو شهید با شهادت خود شهادت دادند که مدرسه بزرگی ساخته اند. شهید سلیمانی در ایران و جهان و ابومهدی المهندس در عراق و سراسر جهان مریدان محبوب شده اند.

این فعال بحرینی گفت: این دو شهید از مقدسات اسلام دفاع کردند. خداوند آنها را در این دنیا بزرگ کرد. بیش از 27 میلیون نفر در مراسم تشییع جنازه این دو بزرگوار شرکت کردند. چرا که این دو شهید بزرگوار از حرم ائمه اطهار(ع) در سامرا، کربلا و جاهای دیگر حمایت کردند.

انتهای پیام/




این مقاله را به صفحه اول معرفی کنید

دکمه بازگشت به بالا