دولت سیزدهم چه اینترنتی را تحویل دولت بعدی می‌دهد؟/ به دهه ۹۰ عقب‌گرد کرده‌ایم

دولت سیزدهم چه اینترنتی را تحویل دولت بعدی می‌دهد؟/ به دهه ۹۰ عقب‌گرد کرده‌ایم

به گزارش سلام آنلاین، کارشناسان همچنین از کارنامه غیرقابل قبول این دولت در حوزه فناوری اطلاعات می گویند و معتقدند با شرایط کنونی در توسعه و تسهیل دسترسی به فناوری ارتباطات، به دهه 90 بازگشته ایم .

روزنامه دنیای اختاز می نویسد: معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم نیز معتقد است که اگرچه دولت دوازدهم و سیزدهم انتظارات جامعه را برآورده نکردند، اما به دلیل شعارها، کمبود کارشناسان و عملیات حمایتی از سوی دولت سیزدهم، مردم راضی نبودند. با دولت این بالاتر است.

بازگشت اینترنت به دهه 90

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم با وعده پایان دادن به رسانه ملی، حمایت از حقوق کاربران اینترنت و توسعه صنعت فضایی، مسئولیت خود را در این وزارتخانه آغاز کرد. او اکنون پس از سه سال معتقد است که در این مدت تنها به دنبال توسعه، سرعت و کیفیت زیرساخت های ارتباطی از جمله اینترنت است و می تواند نواقص موجود را برطرف کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان با اجرای دولت سیزدهم در سرعت و کیفیت فناوری ارتباطات به ویژه اینترنت به دوران قبل از 90 برمی گردیم.

عیسی زارع پور در تابستان 1400 مدعی شد با پایان یافتن شبکه ملی اطلاعات، دسترسی کاربران به اینترنت جهانی قطع نمی شود، اما نه تنها این وعده محقق نمی شود، بلکه همزمان با اقدامات دولت سیزدهم. طرح دفاعی علی رغم انتقادات و مخالفت ها به آتش کشیده شد. از این نظر اینستاگرام، واتس اپ و گوگل پلی فیلتر هستند و این امر بیش از 80 درصد ایرانیان را مجبور به استفاده از فیلتر کرده است.

وزیر ارتباطات در بیانیه اخیر خود بر جدی بودن سرعت و کیفیت اینترنت تاکید کرد و تاکید کرد که تنها به دنبال توسعه است نه اختلال و حتی از پیشرفت 60 درصدی پروژه فیبر نوری خبر داده است یکی از پروژه های افتخارآمیز آن است. زارع پور یعنی توسعه زیرساخت های فیبر نوری، به گفته وی پوشش فیبر نوری برای 7.5 میلیون خانوار ایجاد شده است.

. در عین حال پروژه اصلی وزیر ارتباطات با انتقاداتی مبنی بر نرخ پایین اتصال، هزینه های بالا، مجوزهای انحصاری و غیرقابل دسترس بودن مردم مواجه است و پاسخ وی به این انتقادات این است که «سیاست ما در گام اول این است که اجازه دهید تا حد معینی به این طرح پوشش برسیم و سپس تقاضا را ترویج و هدایت کنیم. چون این سرویس وجود ندارد، تبلیغات آن نمی تواند مؤثر باشد».

این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که با وجود 7.5 میلیون خانوار متصل به شبکه فیبر نوری، تنها بیش از 500 هزار اداره، کسب و کار و خانه به روش های مختلف به این سرویس دسترسی دارند. تحقیقات مجلس نیز افزایش 300 درصدی نقاط اتصال فیبر نوری در سال جاری را واقع بینانه ندانست.

همچنین امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم نیز معتقد است که زیرساخت های توسعه یافته در دولت فعلی اجرا نمی شود و دلیل این امر ممکن است به دلیل کمبود مشتری یا عدم تکمیل آنها باشد.

وی پیشنهاد کرد: برای ارزیابی هر دولتی از جمله دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات، وضعیت شش زیربخش این بخش بررسی شود. ناظمی دسترسی رایگان به اینترنت را زیرمجموعه مهم حوزه فناوری اطلاعات می داند و تاریخچه آن را در دولت سیزدهم اینگونه بیان می کند: «فیلترسازی دو بعد داخلی و خارجی دارد. در حالی که دولت قبل در دولت سیزدهم هیچ موردی از شکایت از نهادهای دولتی نداشت، اما شاهد فیلترینگ ناشی از شکایات دولتی بودیم. در فیلترینگ خارجی دو شبکه اجتماعی بین المللی اینستاگرام و واتس اپ نیز فیلتر هستند.

این محقق در ادامه سخنان خود افزایش زیرساخت های ارتباطی از جمله پهنای باند در دولت سیزدهم را نامناسب ارزیابی کرد و به گفته وی در حوزه مراکز داده و تغییرات، تغییر و پیشرفتی وجود ندارد به قبل ناظمی همچنین درباره توسعه خدمات در بستر اینترنت به «دنیای اکونومیست» گفت: ایجاد و گسترش کسب‌وکار بخشی از این بخش است که در دولت سیزدهم شاهد ایجاد کسب‌وکارهای جدید نبوده‌ایم، راه‌اندازی یک کسب‌وکار فعال نیز با بسیاری از افراد مواجه است. چالش ها و سطوح در مسیر رشد.

مرضیه ادهم، فعال اینترنتی نیز معتقد است اگر دولت سیزدهم مدعی است سرعت و کیفیت اینترنت بهبود یافته است، باید امکان تجربه و تایید آن برای مردم فراهم شود. وی با اشاره به رتبه پایین ایران از نظر سرعت و کیفیت اینترنت در دو گزارش انجمن تجارت الکترونیک، به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: در طول فعالیت دولت سیزدهم شاهد افزایش سطح On the نبودیم. از سوی دیگر با فیلترینگ گسترده اینترنت در این دولت، استفاده از فیلترشکن نیز افزایش چشمگیری داشته است و طبق آمار حدود 60 میلیون ایرانی از فیلتر جداکننده استفاده می کنند.

به گفته این کارشناس، با شرایط نامناسب سرعت و کیفیت اینترنت در دولت سیزدهم، به اوایل دهه 90 برمی گردیم. ادهم نقطه قوت منحصر به فرد دولت سیزدهم را توسعه کابل های فیبر نوری عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: «اگرچه توسعه کابل های فیبر نوری طبق آمار، گامی مثبت در افزایش سرعت و کیفیت اینترنت است. 4G و اینترنت موبایل هنوز رتبه اول دسترسی به اینترنت را دارد و کابل فیبر نوری به دلیل هزینه بالا، حقوق انحصاری و نرخ اتصال پایین هنوز برای عموم رایج نیست.

پسرفت در دولت الکترونیک؟

از سوی دیگر، دستیابی به دولت الکترونیک وعده جدی وزیر ارتباطات در دولت سیزدهم است و وی از این حیث اعلام کرد که 99 درصد دستگاه ها به پنجره هوشمند خدمات دولت متصل هستند و اکنون سرویس 500 به صورت هوشمندانه در اختیار مردم قرار می گیرد. این در حالی است که به گفته امیر ناظمی تعداد خدمات الکترونیک دولتی نه تنها افزایش یافته بلکه کاهش نیز داشته است. همچنین اتاق بازرگانی تهران در گزارش جدید خود اعلام کرده است که تفسیرهای نادرست از دولت الکترونیک در ایران به چند بعدی گرایی منجر شده است. چرا که در مسیر تحول دیجیتال، فرآیند دستی و بدون اصلاح باقی می ماند و تنها در قالب یک بستر الکترونیکی ارائه می شود.

حمایت از حقوق کاربران در اینترنت یکی دیگر از وعده‌های زارع‌پور است، اما با وجود این، در سال‌های اخیر هیچ اطلاعات انسانی در فضای مجازی منتشر نشده و به حریم خصوصی آنها خدشه وارد نشده است. در این راستا، دولت سیزدهم دستورالعملی برای حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان تدوین و ابلاغ کرده است و تاکنون با وجود اتمام مهلت مقرر، گزارشی از اجرای این دستورالعمل منتشر نشده است. معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم گفت: دولت سیزدهم در تامین امنیت اطلاعات و داده های کاربران ایرانی موفق نبوده و مقررات مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

با بیان اینکه دولت سیزدهم در حالی که روزهای پایانی خود را می گذراند، کارنامه مثبتی از عملکرد خود به جای نگذاشته است و از این حیث کارشناسان توصیه هایی برای دولت بعدی دارند. امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم معتقد است بزرگترین درس دولت جدید از دولت سیزدهم باید این باشد که قوه مجریه به ویژه وزارت ارتباطات باید استراتژیک و کارشناسانه عمل کند و با بخش خصوصی تعامل داشته باشد. از تصمیم آنها وی با اشاره به اینکه اکوسیستم تازه ایجاد شده کشور، وزارت ارتباطات را در دولت سیزدهم مجموعه ای نمی داند که «به طور کلی قابل قبول نیست» را منتشر کند. به عملکرد این دولت در حوزه فناوری اطلاعات امتیاز دهید. البته اگرچه دولت دوازدهم و سیزدهم انتظارات جامعه را برآورده نکردند، اما به دلیل شعارهای بدون تئوری دولت سیزدهم، میزان نارضایتی عمومی از این دولت بالا بود.

از سوی دیگر، این روزها با داغ شدن بازار وعده ها و وعده های رنگارنگ، کاندیداهای ریاست جمهوری وعده هایی در حوزه های مختلف می دهند، اما کاندیداها در مورد اینکه آیا دولت می تواند جلوی محدودیت ها و فیلترینگ ها را بگیرد یا خیر، صحبتی نکرده است به آن سطح رسید. . حتی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات فعلی نیز به نامزدها گفته است که قول رفع فیلتر را ندهند زیرا در اختیار دولت نیست. مرضیه ادهم فعال اینترنتی نیز به همین نکته اشاره می کند و به نظر او دسترسی رایگان به اینترنت در ایران مستلزم تغییر در سیاست های کلان و جاری است.

21302

دکمه بازگشت به بالا