تازه های کسب و کارعمومی

علائم خرابی جلوبندی خودرو

نشانه های که خبر از خرابی جلوبندی ماشین می‌دهند.در یک تعریف کلی به قسمت جلو و زیرین هر خودرویی، جلوبندی گفته می‌شود. مراقبت و نگه‌داری از قطعات این قسمت، به‌قدری اهمیت دارد که یکی از زیر شاخه‌های تعمیر انواع خودرو، به‌طور تخصصی توسط تعمیرکار جلوبندی انجام می‌گیرد.

همچنین در بازار خرید و فروش خودرو، سالم بودن جلوبندی در قیمت ماشین دست دوم بسیار تأثیرگذار است. به‌همین خاطر جدی گرفتن نشانه‌های خرابی جلوبندی ماشین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  اما علائم خرابی جلوبندی چیست؟ و چه عواملی باعث ایجاد مشکل در این زمینه می‌شود؟ برای این‌که بتوانید به‌خوبی از قطعات جلوبندی خودروی‌تان مراقبت کنید و از سلامت آن باخبر شوید، با ما تا آخر این مطلب همراه باشید. همچنین اگر در هر جایی خودروتان دچار مشکل شد با یک تماس ساده از امداد خودرو کرج کمک بگیرید.

قطعات جلوبندی ماشین

به‌طورکلی به قطعاتی که در جلو خودرو قرار گرفته و وظیفه هندلینگ و تعلیق خودرو در شرایط خاص مانند پیچ جاده‌ها، دست‌اندازه‌ها و.. را برعهده دارند، جلوبندی ماشین گفته می‌شود. در واقع این قطعات باعث کاهش سطح اصطلاک بین لاستیک‌ها و سطح جاده می‌شوند و همچنین با ایجاد ثبات و چرخش مناسب بین فرمان و پیچ‌ها یک هندلینگ کارآمد ایجاد می‌کنند.

جلوبندی ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها به تنهایی نقش خاصی را برعهده دارند و از مجموعه‌ی این اجزا یک سیستم جلوبندی کارآمد و سالم ایجاد می‌شود. اجزای اصلی و تشکیل‌دهنده جلوبندی خودرو عبارتند از:

  1. سیستم تعلیق: سیستم تعلیق به قطعه‌ای که در بین چرخ و شاسی خودرو قرار می‌گیرند و کنترل نوسانات حرکتی و ضربات ناگهانی و همچنین مسیردهی فرمان را برعهده دارند.
  2. رام: وظیفه اتصال قطعات جلوبندی و هماهنگی بین آن‌ها را برعهده دارد.
  3. سیستم فرمان: سیستم فرمان از اجزای مختلفی مانند بازوی پیتمن، شغال یا سگ دست، میل فرمان، جمع فرمان و غربیلک فرمان تشکیل می‌شود. هر کدام از این اجزا وظایف خاصی را برعهده دارند که در کل باعث هدایت فرمان و مسیردهی خودرو می‌شوند.
  4. سیبک فرمان: مهم‌ترین وظیفه این قطعه چرخش چرخ‌ها و هدایت فرمان است. علاوه بر این سیبک وظیفه اتصال چرخ‌ها به سیستم تعلیق را نیز برعهده دارد.
  5. سیستم چرخ: چرخ خودرو و اجزای کامل کننده آن را سیستم چرخ خودرو را شامل می‌شود. این بخش از جلوبندی شامل چرخ، رینگ، تایر،دیسک، بلبرینگ، اکسل، کاسه چرخ، توپی و… است. وظیفه‌ی اصلی این اجزا حرکت خودرو است.
  6. فنر: وظیفه کنترل ضربات در دست‌اندازه‌ها و موانع را برعهده دارد.
  7. کمک فنر: دستیار فنر است و وظیفه کنترل حرکت و نوسانات فنر را برعهده دارد. کمک فنر براساس نوع خودرو، کارآیی و سلیقه صاحب خودرو متفاوت است و شامل کمک فنر روغنی، هیدورلیکی، گازی، بادی، هیدرواستاتیکی، تلسکوپی، اهرمی می‌شود.
  8. طَبَق: این قطعه باعث اتصال سیستم تعلیق به شاسی و چرخ خودرو می‌شود.
  9. میل تعادل: این قطعه که در بین تعمیرکاران خودرو به عنوان میله موج گیر نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در تعادل خودرو دارد. در واقع این همان قطعه‌ی است که در میان اجزای جلوبندی ماشین باعث می‌شود تا سر پیچ‌ها خودرو بیش از حد به راست یا چپ نچرخد و اصطلاحاً چپ نشود.

با توجه به اجزای تشکیل‌دهنده جلوبندی خودرو، آسیب و اختلال به هر کدام از آن‌ها می‌تواند در تعادل و حرکت خودرو و دیگر اجزا تأثیرگذار باشد. بنابراین با آشنایی با علائم اجزای جلوبندی ماشین می‌توانید از بروز مشکلات جدی و بزرگ جلوگیری کنید.

علائم خرابی جلوبندی ماشین

مشکلات جلوبندی خودرو می‌تواند به‌ مرور زمان ظاهر و بدتر شود یا این‌که به‌طور ناگهانی و بدون هیچ‌گونه اخطاری رخ دهد. با این‌حال از آن‎‌جایی‌که جلوبندی اتومبیل از اجزای مختلفی تشکیل شده، خرابی هر کدام از قطعات آن علائم خاص خود را دارد. اگرچه این علائم با توجه به نوع خودرو و کاربری آن کمی تفاوت دارد اما به‌طورکلی علائم خرابی اجزای جلوبندی ماشین با نشانه‌های زیر همراه است:

– بالا و پایین شدن چرخ‌ها

– شنیدن انواع صداها مانند تق تق، جیر جیر و… به‌ویژه در هنگام عبور از دست‌اندازها

– لاستیک سایی خودرو

– عدم بالانس شدن لاستیک‌ها

– لرزش فرمان

– خلاصی فرمان

– عدم بازگشت فرمان بعد از پیچیدن به حالت اولیه

– شنیدن صدا از سمت چرخ‌های جلو خودرو

– روغنی بودن اجزای جلوبندی

– پاره شدن گردگیرها

تشخیص سلامتی جلوبندی ماشین

چکاب و بررسی روتین توسط تعمیرکار جلوبندی و انجام معاینه فنی یکی از ساده‌ترین و درست‌ترین روش‌ها برای تشخیص سلامتی جلوبندی ماشین است. به‌دلیل این‌که سیستم جلوبندی از اجزای مختلفی تشکیل شده، برای بررسی سلامت آن‌ها نیاز است که توسط مکانیک باز شود.

با این‌حال یک روش تست رایج برای سلامت فنر و کمک‌ فنرها وجود دارد که بدین صورت است:

کافی است که خودرو را در یک مکان هموار پارک کنید. سپس به قسمت جلو و اطراف کاپوت (جایی‌که کمک فنرها قرار دارند) چندین بار به سمت پایین فشار بیارید و سپس آن را رها کنید. اگر خودرو بیش از دو الی سه بار بالا پایین شد، به احتمال زیاد مشکلی در جلوبندی وجود دارد.

از کجا بفهمیم جلوبندی خودرو خراب است؟

اگرچه نشانه‌ها و علائم مختلفی وجود دارند که خبر از خراب شدن جلوبندی می‌دهند اما زمانی‌که یک رانندگی ناخوشایند را تجربه می‌کنید، باید به سلامت این قسمت از ماشین شک کنید!

با توجه به تجربه‌ی کارشناسان حوزه مکانیک عمدتاً خرابی جلوبندی با 5 نشانه رایج همراه است:

  1. در هنگام پیچیدن احساس می‌کنید که ماشین به یک سمت دیگر کشیده می‌شود. کشیده شدن خودرو به‌ویژه در پیچ‌ها می‌تواند ناشی از مشکل در جلوبندی باشد.
  2. مشکل در فرمان دادن به چرخ‌ها و عدم کنترل صحیح آن‌ها ناشی از ایراد در سیستم جلوبندی است به‌ویژه هنگامی که در سرعت‌های آهسته نیز این مشکل وجود داشته باشد.
  3. یک رانندگی نرم و هموار نشانه‌ی سلامت جلوبندی ماشین است. اگر احساس می‌کنید که خودرو نرم نیست و در هنگام عبور از یک دست‌انداز به پرش ادامه می‌دهد، حتماً یک مشکل مهم در جلوبندی وجود دارد.
  4. زمانی‌که خودرو بی‌حرکت و در یک زمین هموار قرار دارد اما یک طرف ماشین پایین‌تر از طرف دیگر است، احتمال زیاد فنر جلوبندی دچار آسیب شده است.
  5. آیا خودروی‌تان به جهت‌های مختلف متمایل می‌شود؟ هنگام ترمز به جلو می‌پرد؟ هنگام رانندگی سر پیچ به طرفین متمایل می‌شود؟ در هنگام شتاب به عقب کشیده می‌شود؟ اگر هر کدام از این موارد را تجربه کرده‌اید، به احتمال زیاد مشکل در جلوبندی دارید.

عوامل خرابی جلوبندی خودرو

تعمیر جلوبندی خودرو، به‌دلیل این‌که از اجزای مختلفی تشکیل شده است می‌تواند زمان‌بر و با هزینه زیادی همراه باشد. بنابراین بسیار مهم است که عوامل خرابی جلوبندی را بشناسید.

برخی اوقات عامل خرابی جلوبندی وسلیه نقلیه استفاده از قطعات غیراصلی و بی‌کیفیت است که شامل عدم جوشکاری درست در قطعات پایه، ماده‌ اولیه ارزان، فنرها و دمپرهای بی‌کیفیت و غیراصلی، بوش‌های معیوب، نشت نگه‌دارنده مایعات و روغن و غیره می‌شود. عامل بعدی در ایجاد خرابی سیستم جلوبندی مشکلات ناگهانی مانند پاره یا شکسته شدن یک قطعه است. عدم رانندگی صحیح به‌ویژه در دست‌اندازه‌ها و همچنین خرابی جاده‌ها به ویژه در فصل‌های بارندگی، عامل دیگری است که به سیستم جلوبندی فشار و آسیب وارد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا