اجتماعی

خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی وزش باد گرم

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر وزش وزش باد و افزایش 7 درجه ای دمای هوا در برخی استان ها، رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت مخاطرات اقلیمی کشور با اشاره به منشاء و نحوه وزش بادهای گرم گفت: این وزش بادها باعث وزش باد شدید می شود. افزایش دما در شمال کشور.» او گفت که منجر به آتش سوزی در جنگل می شود.

صادق ضیائیان در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص منشأ باد گرم و منشأ آن گفت: باد جنوبی، بادی است که در استان ساحلی دریای خزر واقع در شمال رشته کوه البرز می وزد و از نظر علمی «باد فون» شناخته می شود.

وی گفت: فون با ایجاد جریان در قسمت جنوبی رشته کوه البرز و حرکت به سمت رشته کوه البرز ایجاد می شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیشگیری و مدیریت خطرات اقلیمی، زمانی که هوای گرم در هوای گرم می وزد و به سمت پایین یا پایین حرکت می کند (دما بدون افزودن یا حذف گرما افزایش می یابد)، هوای گرم را با خود حمل می کند. به سمت پایین کوه ها، بنابراین از کوه های البرز به پایین دشت ها می روند و در قسمت شمالی رشته کوه البرز گرما ایجاد می کنند که به آن «هوای گرم» نیز می گویند.

وی گفت: باد در مناطق مختلف می وزد. مثلا در جنوب کشور باد شدید داریم. اصطلاحات محلی متفاوتی در مناطق مختلف برای این نوع بادها وجود دارد.

ضیائیان افزود: وزش باد گرم شمال کشور به ویژه گیلان، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان اردبیل را تحت تأثیر قرار داد و دمای هوا در این مناطق روزانه 8 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر افزایش یافت. این باد خطری مثل آتش می آورد…

هادی کیادلیری، دبیر سابق کنوانسیون ملی تنوع زیستی نیز درباره تاثیرات هوای گرم بر آتش سوزی به سلام آنلاین گفت: با وزش هوای گرم، رطوبت هوا به شدت کاهش می یابد و حتی برگ های زنگ زدگی نیز باعث آتش سوزی می شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا