اجتماعی

خبر خوش برای محیط زیست در روز طبیعت

مستند «ایران» نقطه عطفی در تاریخ محیط حساس کشور را توصیف می کند. داستانی که با خبر تولد سال 1401 می تواند پایان خوشی برای همه دوستداران طبیعت داشته باشد.

مهدی ایمانی شاهمیری، مستندساز که این روزها مشغول تولید مستندی با نام «ایران» درباره گروهی برای نجات یک ببر آسیایی از انقراض است، درباره مضمون این مستند: بازگشت؛ به سلام آنلاین گفت: «بازگشت». زمانی که تیتر یک خبر باعث علاقه عموم به این گربه پیچیده شد. خبر این است: یک کله پلنگ با سه توله سگ برای رفع تشنگی به روستایی در بافق یزد مراجعه کرد. مردم محلی فکر می کردند که در حال شکار هستند، بنابراین حیوانات را با چوب و سنگ کشتند. دو توله سگ او را کشتند و مادر مجروح به نام یوزپلنگ فرار کرد اما سرنوشت توله سوم متفاوت بود.نگهبانان از راه رسیدند و او را نجات دادند. توله ببر برای مداوا به مرکز تحقیقات پردیسان منتقل شد و این خبر آنقدر غم انگیز است که 18 شهریور مصادف با این مراسم است که روز ملی یوزپلنگ ایران نامیده می شود.

روز به روز اوضاع نگران کننده تر می شود

وی افزود: نظارت بر وضعیت ببر از همان سال آغاز شد. زیستگاه ها و جمعیت های تقریبی با دقت بیشتری تعیین می شوند، اما نتایج نگران کننده است. آنها حدود 100 نفر جمعیت دارند و آژانس محیط زیست در حال راه اندازی یک پروژه حفاظت از خرس با کمک صندوق حیات وحش سازمان ملل است. کار انجام شده است، اگرچه از شدت انقراض کاسته شده است، اما به صفر نرسیده و متاسفانه جمعیت به طور مداوم در حال کاهش است. مهمترین دلایل را می توان عوامل انسانی از جمله تصادفات رانندگی، از دست دادن سرپناه و کمبود خرس دانست. علاوه بر این، عامل اصلی از بین رفتن زیستگاه دام و فرزندان است. یوزپلنگ ها حیوانات پیچیده ای هستند. قدرت پلنگ را ندارد و شرایط زندگی اش در خطر است. یکی از مهم ترین تهدیدها برای زندگی این حیوان، تربیت سگ است.

اولین تلاش شکست خورد

ایمانی شاهمیری درباره اولین طرح پرورش برای صید ببر آسیایی شکست خورده و همچنین در مستند «ایران» توضیح می دهد: با کم شدن تعداد غازها در طبیعت، مسئولان پروژه تصمیم می گیرند وارد مرحله پرورش شوند و در صید وارد مرحله تکثیر شوند. تبدیل شدن بنابراین دو خرس نر مورد نیاز است. شاید جالب باشد که بدانید این دو جرثقیل چگونه طی 4 تا 5 سال به محیط زیست رسیده اند. اولین جرثقیل یک توله سگ چند ماهه بود که یک روز توسط یک دسته سگ محاصره شد و توسط یک چوپان دستگیر شد. آنها فکر کردند پوست آن ارزشمند است و تصمیم گرفتند آن را بکشند، اما شکارچی به نام کوشکی آن را از دست چوپان نجات داد و به محیط زیست اهدا کرد. این سازمان به افتخار امدادگران، توله‌های یوزپلنگ را نامگذاری کرد. سه تا چهار سال بعد ماجرای مشابهی درباره یک توله سگ یوزپلنگ ماده در منطقه توران سمنان نقل شد، اما این بار محیط بانان متوجه شدند که یک توله یوزپلنگ ماده توسط یک چوپان در یک عملیات حیوانی اسیر شده و خرس را با خود بردند. از او. و چوپان می گوید که این توله یوزپلنگ توسط یک سگ خانگی گرفتار شده است. از آنجایی که آن را در منطقه دلبر شهرستان توران یافتند، توله خرس را «دلبر» نامیدند. متاسفانه جفت گیری بین این دو اتفاق نمی افتد و چون تجربه کافی برای تولید مثل در اسارت نداریم وارد مرحله لقاح مصنوعی می شویم. اما متاسفانه علیرغم همه تلاش ها در این پروژه ناکام ماند.

امید به نام “ایران”

خبر خوب برای محیط زیست در روز طبیعت

وی با بیان اینکه این شکست همزمان با بازرسی های جدیدتر بوده و نتایج بازرسی ها “بسیار نگران کننده” است، اضافه کرد: جمعیت خرس ها کمتر از 30 قلاده برآورد شده است و متاسفانه از بین هفت استان خرس خرس تنها در منطقه توران استان سمنان زندگی می کنند. ، زن یوزپلنگ مشاهده شد. برای برخی از کارشناسان، این مساوی با انقراض است. یعنی تقریباً چند سالی است که مهمان این گربه زیبا هستیم و مثل این شیر زیبای ایرانی و ببر مازندران دیگر در دشت های پست ایران پرسه نمی زنند. در این فضای ناامیدی، یک پیام فوری امید را به شما بازمی گرداند. پلیس باند قاچاق یک زن را توقیف کرد. این توله یوزپلنگ به سرعت به پردیسان منتقل شد و به آخرین امید برای تکثیر یوز تبدیل شد. به همین دلیل به آن «ایران» می گویند. پس از مدتی، اداره منابع طبیعی و محیط زیست جایگزین شد و تصمیم بر این شد که جرثقیل به محلی نزدیکتر به زیستگاه طبیعی خود منتقل شود. از آنجایی که موقعیت منطقه توران مجهز به محیط زیست سمنان است، انتقال به سمنان با وجود حواشی فراوان کلید خورده است و تمامی یوزپلنگ های بزرگتر از «کوشکی» و «دلبر» تا «ایران» ماده هستند. با انتقال طبیعی به توران، یک گروه تولید مثلی جدید تشکیل می شود.

خبر خوب برای محیط زیست در روز طبیعت

وی افزود: تیم جدید دو سال در کار موفق بوده تا بتوانیم با هم کار کنیم طبیعت بعد از 20 سال. این دو سال پر از اتفاقات حساس و انتخاب های سرنوشت ساز است. او باید تلاش های این مردان را در طول دو سال در این زمینه دیده باشد. لحظه شگفت انگیزی بود. این نظر من است و شاید نظر خیلی ها مهم ترین تغییر در تاریخ حیات وحش ایران باشد. بیشتر توضیح نمی دهم چون هنوز پیچ ها را کاملا رد نکرده ایم. اما تا کنون آنها گل پرورش داده اند. از بهرنگ اکرامی دامپزشک طرح گرفته تا احمد رادمان رئیس منطقه حفاظت شده توران از تک تک کودکان دلبر گرفته تا بستگان قربانیان دیگر پاسداران منطقه از پویان بهنود سرباز عاشق کارش و در نهایت به دکتر عبدوس، رئیس اداره محیط زیست استان، با تمرکز بر این پروژه و تمام کسانی که کمک کردند.

ما در نقطه حساسی از تاریخ محیط زیست هستیم

ایمانی شاهمیری با بیان اینکه دنباله آن به طور کامل در مستندش حضور خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد بارداری «ایران» و تولد فرزندش پایان خوشی برای فیلم باشد. وی افزود: می‌خواهم بگویم این آدم‌ربایی تقریباً یک ماه و نیم پیش انجام شده است و اگرچه نمی‌توان به وضوح اظهارنظر کرد، اما احتمال باردار بودن «ایران» وجود دارد. به همین دلیل است که ما از 20 سال پیش تا امروز در خط مقدم پروژه های تولید مثل هستیم. امیدوارم به لطف خدا از این مرحله به سلامت عبور کنیم. ما در نقطه بسیار حساسی قرار داریم.

این مستندساز گفت: تمام سختی های پروژه توسط تیم پژوهشی سمنان ایجاد شد و مدتی پرتنش و عصبی بود. خبر تولد این توله سگ نه تنها برای ایران بلکه برای کل آسیا می تواند خبر خوبی باشد.

درباره مستند …

او درباره مستندی که برای رادیو و تلویزیون تهیه می کرد گفت: «از آنجایی که این رویداد روند تاریخی دارد، باید شروع کشف «ماریتا» را تا زمان تولد ایران توصیف کنم. باید به آرشیو برید بخش های مربوطه اکنون به صورت زنده فیلمبرداری می شود.ما حساس ترین و مطمئن ترین آنها را شناسایی کرده ایم که در این زمان حضور دارند.تا همه چیز را به تصویر بکشیم.

ایمانی شاهمیری در پاسخ به اینکه مستندهای ایرانی می توانند در صحنه بین المللی جایگاهی داشته باشند؟ وی گفت: محیط زیست یک موضوع جهانی و بین المللی است. اکنون وارد دوران بحران زیست محیطی شده ایم. قرن جدید را قرن محیط زیست می نامند. از سوی دیگر، مسئله ببر آسیایی برای خود آسیا مهم است زیرا گونه ای آسیایی است. همچنین برای تحقیق مهم است زیرا این اولین بار است که این بازرسی انجام می شود و یک عملیات آزمایش شده و آزمایش شده نیست.

خبر خوب برای محیط زیست در روز طبیعت

وی با بیان اینکه حدود یک سال است که این پروژه را شروع کرده ام اما تمرکز روی دو پروژه یا سه ماه بوده است، درباره مستند «ایران» افزود: سمنان. اما چون پروژه ملی است از همه شبکه ها پخش شده است. انشاالله در اردیبهشت ماه توله سگ داشته باشیم و بتوانیم با تولد آنها مدارک را تکمیل کنیم. من اولین نمایش او را در جشنواره حقیقت 1401 می خواهم. امیدوارم تا اون موقع آماده بشه

مستند در تلویزیون چطور؟

ایمانی شاهمیری در پایان درباره وضعیت تولید مستند تلویزیونی گفت: از زمانی که دکتر رحمتی مدیرکل امور استان های صداو سیما شد به گرمی با مستندسازان برخورد کردند و جلساتی برگزار کردند و همچنان مشکل داریم. با بودجه. وقتی تورم وارد می شود، همه چیز تحت تأثیر قرار می گیرد و تجهیزات و دستمزد آژانس بالا می رود، وضعیت این گونه است، اما تعداد قراردادها تغییر چندانی نمی کند. ما در شرایط تحریم هستیم و طبیعتا شرایط تولید سخت‌تر خواهد بود.

خبر خوب برای محیط زیست در روز طبیعت

مهدی ایمانی شاهمیری

مهدی ایمانی شاهمیری چند ماه پیش برای فیلم مستند «پریزاد» موفق به کسب مجسمه سازی و مدرک افتخاری در بخش مستند کوتاه جشنواره فیلم روسیه کازان شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا