خاورمیانه در تعلیق! – سلام آنلاین

خاورمیانه در تعلیق! - ایسنا

با ادامه درگیری ها در سرزمین های اشغالی هجوم گردشگران بین المللی به خاورمیانه با مشکلات جدی مواجه شده است.

به گزارش سلام آنلاین نزدیک به یک سال از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی با حماس می گذرد و جنگ در حال گسترش است. خاورمیانه که پس از شیوع کرونا جایگاه اول را در رشد گردشگری به خود اختصاص داده بود اکنون با وضعیتی مواجه است که می تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر صنعت گردشگری منطقه داشته باشد.

زمین اشغال شده

از دی تا خرداد امسال حدود 500 هزار گردشگر به سرزمین های اشغالی سفر کرده اند که در مقایسه با حدود 2 میلیون گردشگر در زمان مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. طبق گزارشی که توسط انجمن هتلداری منطقه ای (IHA) در ماه ژوئیه منتشر شد حدود 10 درصد از هتل ها در این مناطق به دلیل کاهش شدید نرخ اقامت در منطقه با خطر ورشکستگی مالی قریب الوقوع روبرو هستند.

تا سال 2022 منطقه اشغالی 2.7 میلیون گردشگر با هزینه 4 میلیارد دلار جذب خواهد کرد و این منطقه تا سال 2023 بر سر دوراهی قرار دارد.

مصر

وزارت امور خارجه ایالات متحده دستورالعمل های سفر خود را برای مصر به سطح 3 رسانده است به این معنی که مسافران باید در سفر به این کشور تجدید نظر کنند. بالاترین درجه چهار است که به معنای «سفر ممنوع» است.

با این حال معاون وزیر گردشگری مصر در نمایشگاه گردشگری دبی در ماه مه گفت مقامات گردشگری در مصر به ضرورت ادامه سفر به این کشور اشاره کرده اند هرچند که این امر نشان دهنده امنیت است مهم است اما همچنین آگاهی مسافران و گردشگران را نشان می دهد “کارشناسان گردشگری درباره نقش مصر در بحران.”

مصر در نیمه اول سال 2024 حدود 7.1 میلیون گردشگر را جذب کرد یعنی در مدت مشابه سال 2023.

احمد عیسی وزیر گردشگری مصر در ماه مه به اسکای نیوز عربی گفت که این وزارتخانه پیش بینی خود را اصلاح کرده است و اکنون انتظار دارد 15.5 تا 16.5 میلیون گردشگر داشته باشد که کمتر از هدف اولیه 18 میلیون نفر است. مصر اعلام کرده است که تا سال 2023 14.9 میلیون بازدید کننده خواهد داشت.

اردن

تعداد گردشگران وارد شده به اردن در هشت ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است. روزنامه تایمز اردن با استناد به آمار منتشر شده توسط وزارت گردشگری و آثار باستانی گزارش می دهد که نرخ اشغال هتل ها در برخی از مناطق این کشور در سال گذشته به 3 درصد رسیده است. به طور کلی برای اینکه یک هتل سودآور باشد نیاز به اشغال 50 درصدی دارد.

این وزارتخانه تخمین می زند که بین نوامبر 2023 تا مارس 2024 287 میلیون دلار در هزینه های گردشگری بالقوه نسبت به سال قبل از دست داده است. بخش بزرگی از این ضرر مربوط به عدم حضور خریداران بین المللی است.

لبنان

در لبنان داده های گردشگری کمیاب است. بر اساس گزارش وزارت گردشگری این کشور تعداد گردشگرانی که وارد لبنان شده اند در چهار ماهه اول سال 2024 به بیش از 340000 نفر کاهش یافته است که از 395000 نفر در مدت مشابه در سال 2023 کاهش یافته است.

دبی

تنش های سریع در منطقه یکی از بزرگترین کنفرانس های گردشگری دبی در این هفته اجلاس سران مهمان نوازی آینده را فراگرفته است. اما این بحران به ندرت در طول سه روز تصدی وی با حضور 200 سخنران مطرح شد. عبدالله بن توق آل ماری وزیر اقتصاد امارات متحده عربی گفته است که نگران جنگ نیست. وی گفت: ما همیشه با مشکلاتی روبرو هستیم. منطقه همیشه در تضاد است اما رهبری امارات شفاف است. ایمنی و امنیت یکی از بالاترین اولویت ها در امارات است. بالاترین پروتکل امنیتی امارات چیزی است که ما به آن افتخار می کنیم. همچنین شاهد هستیم که سال به سال بر تعداد گردشگران افزوده می شود.

امارات تمامی پروازهای خود به عراق (بصره و بغداد) ایران و اردن را در تاریخ 2 و 3 اکتبر لغو کرد. پروازها به بیروت تا 8 اکتبر متوقف شده است. تعلیق این پروازها به ایران همچنان ادامه دارد.

الفعربستان سعودی

در عربستان سعودی یکی از بزرگترین بازارهای توریستی منطقه با وجود جنگ یک ساله تعداد گردشگران همچنان قوی است. عربستان سعودی در شش ماهه نخست امسال پذیرای 60 میلیون گردشگر بین المللی و داخلی بوده و گردشگران در این مدت 38.1 میلیارد دلار هزینه کرده اند.

شخصیت های اصلی چه می گویند؟

سباستین بازن مدیر اجرایی گروه هتل فرانسوی آکور نیز در جریان اجلاس مهمان نوازی آتی اعلام کرد که این گروه مناطق آسیب دیده جنگ را ترک نخواهد کرد. او گفت: “ما 50 سال است که فعال بوده ایم و هر سال یک تراژدی داریم که آکور می کند. این می تواند آب و هوا جنگ یا چیزی باشد و کاری از دست ما بر نمی آید.” هر وقت فاجعه یا جنگی رخ داد کشور را ترک نکنید.

آکور دو هتل در لبنان و چهار هتل در سرزمین های اشغالی دارد.

به همین ترتیب رقیب Accor InterContinental Hotels Group (IHG) نیز هتل های خود را در سرزمین های اشغالی و لبنان باز نگه داشته است. هیثم ماتر مدیر کل منطقه ای هتل های اینترکانتیننتال نیز گفت: ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و امیدواریم خصومت ها پایان یابد. ایمنی و امنیت مهمانان و همکاران ما اولویت اصلی ما است و ما اقدامات امنیتی را در داخل و اطراف هتل های خود در اسرائیل و لبنان افزایش داده ایم. تمامی هتل ها همچنان باز و فعال هستند.

هیلتون و ماریوت در مورد شرایط فعلی خود اظهار نظری نکرده اند.

پاسخ خطوط هوایی

بریتیش ایرویز قبلاً پروازهای تل آویو و از تل آویو را تا 7 اکتبر لغو کرده است و می گوید کارشناسان ما به نظارت بر عملیات ما و حضور جهانی ما ادامه می دهند. همچنین بر اساس قوانین و مقررات دولتی اگر ایمن نباشد پرواز نخواهیم کرد.

هواپیمایی اتحاد که متعلق به امارات است تایید کرده است که پروازهای خود به تل آویو را لغو کرده و پروازها به بیروت را به حالت تعلیق درآورده است.

فلای دبی همچنین از از سرگیری پروازهای ایران عراق سرزمین های اشغالی و اردن از 13 مهرماه خبر داد و گفت: ما به دقت وضعیت را رصد می کنیم و در صورت لزوم برنامه پروازهای خود را تغییر خواهیم داد. فلای دبی در باندهای مورد تایید رگولاتورها کار می کند و ایمنی مسافران و خدمه ما اولویت اصلی ماست.

کویت ایرویز همچنین اعلام کرده است که مسیرهای برخی از خدمات خود را اصلاح کرده است که نتیجه آن تغییر در برنامه پرواز برخی مقاصد ناشی از اجرای تدابیر امنیتی لازم و تضمین ایمنی مسافران است.

خطوط هوایی عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که پروازهای خود به بیروت را متوقف کرده است.

امارات تمامی پروازهای خود به عراق (بصره و بغداد) ایران و اردن را در تاریخ 2 و 3 اکتبر لغو کرد. پروازها به بیروت تا 8 اکتبر متوقف شده است. این شرکت گفت: پس از بسته شدن حریم هوایی در اول اکتبر امارات برخی از پروازها را لغو و برخی دیگر را منحرف کرد. ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و تمام تلاش خود را برای کاهش مزاحمت مسافران و کمک به آسیب دیدگان انجام می دهیم. امارات مسافرانی را که از فرودگاه بین المللی دبی استفاده می کنند برای بررسی آخرین وضعیت پرواز در وب سایت این شرکت هواپیمایی معرفی کرده است.

خطوط هوایی گروه لوفت هانزا بار دیگر برنامه پروازهای خود را با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه تغییر داده و برنامه پروازهای زیر را برای این منطقه اعلام کرده است: پروازهای تل آویو تا 31 اکتبر 2024 متوقف می شود. پروازها به بیروت تا 30 نوامبر 2024 متوقف می شود. لغو پروازهای تهران تا 23 آنلاین 93 ادامه خواهد داشت.

لوفت هانزا تصمیم گرفته است به دلایل عملیاتی پروازهای خود به تهران را تا 26 اکتبر متوقف کند.

منبع: اسکی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا