اجتماعی

حفاظت از جان محیط بان و محیط زیست در گرو اصلاح قانون حمل سلاح

بین سالهای 1400 و 1401، در حالی که قانون دفاع عادلانه تکاوران در سال 99 تصویب شد، پنج تکاور تیراندازی شدند، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اصلاحات قانون اسلحه وجود نداشت.

به گزارش سلام آنلاین. قانون حفاظت از محیط زیست در بهار 1398 در کنگره تصویب و به تصویب شورای نگهبان رسید تا فصل جدیدی در حمایت از حافظان طبیعت آغاز شود و مرهمی بر زخم های محیط بانان کشور باشد. از معلولیت و شهادت تا حمله مسلحانه و تیراندازی امنیتی با کلاشینکف توسط پدر مقتول!

طبق قانون حفاظت از محیط زیست، این افراد در صورت مشاهده جرم واقعی در جنگل ها و منابع طبیعی می توانند در مواقع حساس از سلاح خود استفاده کنند و اخطارها و هشدارها بی اثر باشد. در خانه و خیابان و یا می توانند در این مکان ها مسلح شوند، اما می توانند در مکان های مربوط به وظایف خود از سلاح استفاده کنند. این قانون شامل 4 ماده و 3 تبصره در جلسه علنی مورخ 23/5/1398 شورای اسلامی شهر تصویب و در تاریخ 16 خرداد 1398 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

مطابق با سامیه رفیعی – رئیس محیط زیست شورای اسلامی اولین مصوبه کنگره یازدهم قانون حمایت قانونی و بیمه افسران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلداری بود. این موضوع سال هاست که در کنگره بحث می شود و بسیاری از نمایندگان ادوار با نوع کار «محیط زیست گرا» آشنا نیستند، اما در کنگره یازدهم به تصویب رسید. بررسی اصلاحات قانون استفاده از سلاح گرم در دستور کار مجلس شورای ملی قرار دارد و با تصویب، موضوع استفاده دوستداران محیط زیست از سلاح برای همیشه حل می شود.

بر اساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۸ در حالی که در سال های اخیر ۱۴۲ نفر از محیط بانان سازمان های حفاظت محیط زیست شهید شده اند، این تعداد معادل ۵ درصد محیط بانان کشور و ۷ درصد محیط بانان کشور است که تاکنون بازنشسته شده اند. عیسی کلانتری – رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست – زمانی گفته بود که این ارقام با احتساب نسبت جمعیت سازمان حفاظت محیط زیست، چه در زمان جنگ و چه بعد از آن، از نیروهای مسلح بیشتر است.

شهادت پاسدار امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است به طوری که پارسال دو پاسدار شهید شدند اما امسال سه پاسدار فقط پنج ماه فقط اول سال شهید شدند.

25 فروردین 1400، «میکائیل هاشمی» و «مهدی مجلل» در عملیات تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز و مسلح در منطقه حفاظت شده فیله خاصه بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند.

امسال نیز به گفته عطا پورشیرزاد – بخشدار بوانات – حوالی ساعت 17 روز جمعه 15 خردادماه، محمد فرهمند دوستدار محیط زیست با مرکز شهرستان تماس گرفت و از اقدام دو شکارچی برای شکار گوسفند وحشی خبر داد. در منطقه حفاظت شده دره باغ و پناهگاه حیات وحش حضور دارند و درخواست کمک های بیشتری کرده اند. شهردار بوانات به همراه سه همیار محیط زیست رضا بهرام پور، علی اسدی و جواد برزگر به منطقه اعزام شدند و وقتی به دره شهید فرهمند رسیدند به گروه خود پیوستند و محل شکارچیان را در دره گفتند. نمایش دهید. محمد فرهمند، علی اسدی و رضا بهرام پور به سمت دره حرکت کردند و حدود ساعت 18:40 به محل شکار رسیدند. فرهمند با رعایت تمامی قوانین و مقررات، با شلیک دو تیر هوایی از شکارچیان خواست که تسلیم شوند، اما متأسفانه شکارچیان به طور وحشیانه ای از ناحیه سینه محمد فرهمند شلیک کردند و بلافاصله رضا بهرام پور را در مسیر خود هدف قرار دادند تا او را دستگیر کنند. در نتیجه این حمله محیط بانان فرهمند و محیط بانان بهرامپور کشته شدند. آخرین مامور امنیتی که جان خود را از دست داد «برومند نجفی» بود که در مقابل دادگستری کرمانشاه مورد اصابت گلوله پدر مقتول قرار گرفت.

به گزارش سلام آنلاین، این اتفاقات نشان می‌دهد که حوزه حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت کشور همچنان نیازمند توجه ویژه مسئولان و اجرای طرح‌های مختلف است و صرف افتتاح کلاس‌های آموزشی یا تصویب قوانینی برای حفاظت از محیط‌زیست نمی‌تواند تضمین شود. . محیط بانان مأمور دادگاه هستند و در شرایط خاص حق استفاده از سلاح گرم را دارند، اما اغلب با مشکلاتی مواجه می شوند. به گفته علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست – از اوایل دی ماه 1400 اصلاح قانون تسلیحات در دستور کار کمیته تخصصی در دولت قرار دارد که پس از آن در کمیته تخصصی و سپس در دولت قرار می گیرد. این کار به شدت اجرا می شود و باید دید همه نیروهای مسلح در این زمینه مسلح هستند و به ویژه محیط بانان در این امر دخیل هستند.

اگرچه طرح اصلاح قانون تسلیحات اقدامی و زنگ خطری برای محیط بانان است، اما تأخیر در تصویب این مهم عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد که منجر به تلفات جانی محیط بانان می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا