گفتگوی شفاف با محمدجواد طاهری;
محمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: اگر نگران آینده تئاتر هستیم باید جایی را فراهم کنیم که جوانان با استعداد بتوانند تجربیات خود را به صورت حرفه ای روی صحنه ببرند.
در اول خرداد 1401 با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی محمدجواد طاهری به سمت مدیریت تئاتر شهر منصوب شد. از آن زمان تاکنون، انتقادات زیادی به بازی طاهری در تئاتر شهر از سوی رسانه ها مطرح شده است که اتفاقات مثبتی در دوره حاکمیت طاهری رخ داده است که از آن جمله می توان به نقض حریم خصوصی تئاتر شهر اشاره کرد. در خصوص فعالیت های مدیریتی این سریال گفتگویی با محمدجواد طهاری مدرس، کارگردان، کارگردان سینما و تلویزیون انجام داده ایم که مشروح آن را می خوانید:
آنا: سوال اول در مورد عملیات ساخت مجموعه تئاتر شهر است، کار به پایان رسیده و قسمت هایی مانند راهروی زیرزمینی تکمیل شده و بوی نامتعارف سایه در پشت صحنه باقی مانده است. باقی می ماند.
طاهری: وضعیت نامناسب راهرو زیر اولین چیزی بود که توجه من را به خود جلب کرد و برای این کار نظارت بر اداره ساخت و ساز وزارت کشور را آغاز کردیم و توانستیم بودجه محدودی را برای جایی که صندلی توالت در آن قرار داشت اختصاص دهیم. سالنهای بزرگ متاسفانه با توجه به بودجه محدودی که هر ساله وزارتخانه برای سالنهای تئاتر شهرمان به صورت مرحلهای تعیین میکند، هر دوی این دستهها در اولویت قرار میگیرند. .
به هر حال پنجاه و یک سال از عمر ساختمان می گذرد و استهلاک زیادی دارد و مسئولان وزارت برنامه و بودجه باید توجه بیشتری داشته باشند تا ساختمان سریعتر به روز شود.قبل از این. به غیر از دولت، سیستم کاری که اداره در آن کار می کند مبتنی بر نظارت است، مدیران باید دغدغه مند باشند و بتوانند با افرادی که در تخصیص اعتبارات تاثیرگذار هستند ارتباط برقرار کنند. نظارت بر مدیران در هر بخش برای تسریع در انجام کار ضروری است. مطمئنم اگر این پیگیری برای سینمای کشور انجام می شد با بودجه محدود و ناچیز تئاتر مواجه نمی شدیم.
آنا: ما در مورد برنامه هایی که در سطح مخاطب آموزش داده نمی شوند، می دانیم چرا این برنامه ها اجرا می شود؟ آیا از طرف سازمان یا مرکز خاص فشاری وجود دارد یا انتخاب شماست؟
طاهری: از خرداد 1401 بیش از 110 اجرا در تئاترشهر داشته ایم، البته برخی از آنها نامناسب است، تشخیص آنها بر عهده من نیست، اما مخاطب به درجه خاصی رسیده است، می خواهید نمایش را روی صحنه ببینید ببینید. که خرافات جامعه را حل می کند، نمی خواهد فکر کند این آسیب به هنرمندان جوان هم سرایت کرده است این صحنه مبهم در سینما هم ایجاد شد.
آنا: گفتی پارسال سفارشی در سینمای شهر نداشتی؟
طاهری: لطفاً انصافاً ملاحظه بفرمایید، دستور داده شد، اما اصراری نشد، مخالفت کردم و همکاری صورت گرفت، مخصوصاً این همکاری توسط دستیار هنری جناب آقای دکتر سالاری انجام شد، زیرا من به عروسکسازی به عنوان مکانی که علم در آن است، اعتقاد دارم. کشور عمل می شود و حرفه مردمی است که باید به آن بیایند. اما امروز شاهد وقفه ای هستیم که برای افرادی که در مرحله متخصص شدن نیستند مکانی ایجاد می کند.
آنا: اما شما در این محیط غیرحرفه ای مراسم رونمایی برگزار کرده اید.
طاهری: اگر نگران آینده تئاتر هستیم باید جایی ایجاد کنیم که جوانان مستعد تجربه حرفه ای روی صحنه ببرند اما این دغدغه به این دلیل است که همه از کارگردان راضی هستند 180 طرح. پیشنهاد 55 برنامه به مرحله اکران می رسد، 20 اثر به صحنه می رسد و 14 برنامه در نیمه اول امسال در تئاترشهر اجرا می شود، شاید دو سه نفر از این گروه سرگروه پیدا شوند. برای تئاتر آینده کشور.. این فرصت باید داده شود و جشنواره نیز آغاز چنین فرصتی است.
آنا: اگر جشنواره دانشگاهی مانند گذشته عمل کرد، آیا نیازی به شروع جشنواره وجود دارد؟
طاهری: به نظر من لزومی ندارد، متأسفانه جشنواره دانشجویی لغو شده و باید برای آن تأسف خورد و این بار شاید نباید به سراغ ما بیاید، اما احساس پوچی که احساس می کنیم باید توسط هرکسی کامل شود. به معنای. و امیدوارم به این جوانان فرصت داده شود تا این خلاء را پر کنند.
آنا: موضوع مهم دیگر، حریم خصوصی تئاتر شهر است که بسیاری دیگر از منتقدان آن را سیاست می دانند، اکنون با وجود ساختار سخت کارگاه، یک ورودی واحد برای تئاتر شهر تعبیه شد و از سوی دیگر بخشی از ساختمان را در پشت آن پنهان کرد که نیاز به شفافیت داشت.
طاهری: هیچ محدودیتی برای حضور هنرمندان در تئاترشهر وجود ندارد، در طراحی نهایی پنج ورودی طراحی شد که محدودیتی برای ورود و خروج انسان نداشت. ما و افراد می توانیم با عضویت در تئاترشهر از این فضا استفاده کنیم، کاربران باشگاه، هم دارندگان بلیط و هم هنرمندان می توانند مانند قبل به ساختمان دسترسی داشته باشند.
اولین دستاورد حریم بحث مالکیت تئاترشهر بود، در حالی که بعد از حذف حفاظ تئاترشهر اولین چیزی که دیدیم ساخت مترو در حریم بود و ظاهر بصری تئاترشهر را تحت تاثیر قرار داد. . مستثنی نیست، آنها باید مجاز باشند و طبیعت مجاز نیست. هزینه حمایت از هنرمندان برای جلوگیری از ساخت مترو و کم و کاستی های آنها را ببینید در حالی که این قدرت را دارند اما در این بین آن را رها کردند، می بینیم که هر ارگانی بدون مصالحه به خود اجازه می دهد در کنار تئاتر شهر در نزدیکترین دروازه تئاترشهر روی صحنه می رود و نمایشی را اجرا می کند، برای ما مهم نیست که محتوای آن نمایش چیست. مهم این است که در مجاورت تئاترشهر انجام می شود.
این بحث حفظ مالکیت تئاترشهر است که مخالفان باید به آن توجه کنند.مسئله دوم فساد است.تئاتارشهر به محل تجمع بدبختان جامعه تبدیل شده است و این باعث امنیت بیشتر شده است.این مکان. اخلالگر و نمی توان انتظار داشت مخاطب از حضور افرادی که درگیری ایجاد می کنند و از مواد مخدر و مواد دیگر به سالن استفاده می کنند بی خیال باشد، از زمان آتش سوزی تا سرقت شاهد حضور عروسک ها و آسیب دیدن تئاتر بوده ایم. کاشی کاری و دستگیری دستفروشانی که در حال دویدن هستند و حتی داخل حیاط تاتارشهر را گسترش می دهند، آیا ما الان نمی بینیم که اعتراض می کنیم؟ این طرح نیز برگرفته از معماری خودساخته و معماری ایرانی است و من فکر میکنم ما میتوانیم در آینده از این طرح دفاع کنیم زیرا میتوانیم مکانی برای تبدیل شدن به یک فرهنگ در یکی از پرترددترین چهارراههای کشور ایجاد کنیم.
آنا: سال گذشته اجراهای موفقی در تئاترهای دیگر برای اجرای مجدد به تئاتر شهر آمدند و این زمانی است که تئاتر شهر همیشه پربار است و اگر تئاتر در اینجا موفق شود، می رود. اجرا در تئاترهای دیگر، این درسته؟نه سال دیگه هم همینطوره یا نه؟
آنا: امیدوارم خوب شود، سال گذشته رویکرد ما این بود که بین تماشاگران و گروه تئاتر شهر آشتی کنیم تا اتفاقات اواسط سال گذشته و دور شدن تماشاگران از سینما را ببینند. به همین دلیل اصل من این است که از کارهای موفقی که مورد قبول مخاطبان برای اجرا در تئاتر شهر باشد دعوت کنم و این اتفاق می افتد و چرخ های تئاتر بارها و بارها می چرخد و شاهد درخواست هنرمندان برای اجرا هستیم. این است که تئاتر بدون تماشاگر در سال جدید فرقی نمی کند، کار پذیرفته می شود، اگر بتوانند مخاطب خود را به سالن بیاورند می توانند ادامه دهند.اجرا در قرارداد جدید تئاترشهر و دوازدهم انتخاب اجراها را به تیم می دهیم و اگر این 12 اجرا کمتر از 60 درصد ظرفیت سالن باشد، بنر را به گروه دیگری منتقل می کنیم و در این صورت احتمالا اجراهای موفق در سالن دیگری جایگزین خواهند شد. باز هم می گویم شاید این روزها که بیشتر درآمد گروه تئاتر از گیشه است، نباید اجرایی شود. لطفا این لینک را بشکنید
آنا: ممنون از وقتی که برای این توضیح در اختیار من گذاشتید، اگر حرفی برای گفتن باقی مانده است.
طاهری: امروز دوباره به تماشاگر نیاز داریم، حتی سینما به جای سینما، باید دور هم جمع شویم و از این فرصت برای نزدیک شدن به هدف توسعه تئاتر استفاده کنیم.