اقتصادی

ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت در خردادماه صحت دارد؟

لیست باقیمانده سهام منصفانه هر از چند گاهی توسط یکی از مسئولان مطرح می شد و مدتی به فراموشی سپرده می شد. در حال حاضر نیز در حالی که زمان ثبت نام در خرداد ماه اعلام شده است، تاریخ آن تایید نشده و منابع مورد نیاز همچنان در بلاتکلیفی است.

از این رو حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با سلام آنلاین، با تاکید بر اینکه هنوز تصمیمی در مورد عرضه باقیمانده سهام عادلانه گرفته نشده است، آن را موضوعی دانست. اما از این لحاظ تعاملی بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه وجود دارد و جلسه برگزار می شود تا به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما من شخصا از ثبت نام بازماندگان در خرداد اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابعی برای توزیع عدالت بین آسیب دیدگان وجود دارد، گفت: تخصیص منابع باید مورد توجه قرار گیرد زیرا موارد دیگری در قانون بودجه وجود دارد. به طور کلی 200 هزار میلیارد دلار تعهد در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید دید اولویت ها چیست.

رئیس گروه خصوصی سازی درباره تعداد بازماندگان گفت: هنوز تعداد بازماندگان مشخص نیست.

داستان بازماندگان چیست؟

بر اساس این گزارش، با انتشار سهام عدالت در اردیبهشت 1399 و ارزش قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن زمان، بحث بر سر گنجاندن سهام منصفانه مطرح شد. در حالی که طبق آمار حدود 49 میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض برخی از مردم به گوش می رسد که چرا آنها مشمول سهام عدالت نمی شوند، هرچند از جمله افرادی هستند که با وجود درآمد پایین جامعه .

در هر صورت دولت دوازدهم با اعلام تعطیلی ثبت سهام عادلانه و غیرقابل قبول بودن آن برای موضوع جدید به کار خود پایان داد. با این حال، هر از گاهی، قانونگذاران بارها وعده داده اند که عدالت را با بازماندگان تقسیم کنند. با این حال، اگرچه فروپاشی بازار آزاد سرمایه ارزش واقعی سهام منصفانه را ارزیابی کرده است و اکنون نمی توان این سهام را آنطور که باید و نباید فروخت، باز هم ارزش سهام عدالت ارزشی ندارد و بسیاری از مردم آن را می خواهند.

شاید به همین دلیل است که هر از چند گاهی یکی از مسئولان به ویژه یک نماینده مجلس وعده های جدیدی در خصوص ثبت باقی مانده دارایی های دادگستری می دهد و به تازگی تاریخ ثبت نام این افراد را اعلام می کند. همچنین داستان های زیادی در مورد تعداد بازماندگان از سهام عدالت وجود دارد. برخی تخمین می زنند که 4 میلیون نفر وجود دارد، از جمله کسانی که سال ها سهام عدالت را در اختیار دارند، اما به دلیل تکمیل نکردن ثبت نام شامل نمی شوند. عده ای دیگر معتقدند دسته دوم افرادی از شش کشور کم درآمد جامعه هستند که به هر دلیلی در مرحله شناسایی و تسویه سهام عادلانه نیستند و در صورت تمایل دولت به تخصیص سهام جدید باید توجه شود. حدود 4 میلیون نفر با عدالت منصفانه وجود دارد. بنابراین حداقل 16 میلیون نفر واجد شرایط سهام هستند اما هنوز سهام خود را دریافت نکرده اند. برخی دیگر تعداد بازماندگان را 20 میلیون نفر تخمین می زنند.

قانون بودجه چه می گوید؟

اما مهمترین چیز در مورد ثبت نام بازمانده منابع مورد نیاز است. زیرا این سهام باید بین ذینفعان سهم دولت تقسیم شود. لازم به ذکر است که در بودجه امسال دولت افزایش قابل توجهی در هزینه ها نداشته و از عرضه اوراق بهادار به سمت مالیات و البته نفت رفته است. زیرا طبق آمار منتشر شده در لایحه بودجه، انتقال دارایی های مالی سال 1401 299 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال 1400 بیش از 427 هزار میلیارد تومان کاهش 30 درصدی داشته است. البته جدول نهایی هنوز منتشر نشده است.

تنها نکته ای که در مورد سهام عادلانه در قانون بودجه ذکر شده است در دو تبصره این قانون آمده است: دولت موظف است از باقی مانده سهام دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری استفاده کند.در هر بازاری. به عنوان یک گروه. (1) و (2) ماده (2) قانون عملكرد عمومي اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در خصوص واگذاري سهام عادلانه به مشمولان كميته نجات امام خميني (ره)، مددجويان سازمان هاي بهزيستي و. همه افراد حق دارند طبق قانون در مورد نحوه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اقدام کنند.

لازم به ذکر است، نظارت سلام آنلاین از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و همچنین بورس و سازمان اوراق بهادار حاکی از عدم اطلاع آنها از موضوع جدیدی در این زمینه بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا