اجتماعی

توصیه‌های «روانشناختی» به داوطلبان کنکور ارشد

یک روانشناس که قصد دارد کنکور کارشناسی ارشد را از فردا تا جمعه هفته جاری برگزار کند و بر اهمیت آرامش داوطلبان در ایام امتحان تاکید دارد، خطاب به داوطلب گفت: با تکنیک هایی مانند بستن چشم ها و نفس های عمیق خود را آرام کنید.

شبنم طلوعی در گفت وگو با سلام آنلاین، توصیه های روانشناختی برای آماده سازی ذهن داوطلبان برای آزمون کارشناسی ارشد و صحبت در مورد مدیریت استرس در طول امتحان: استرس می تواند کم یا صفر، متوسط ​​یا بسیار زیاد یا 100٪ در تمام مراحل حساس یکسان باشد.از زندگی برای افراد آنجا. بله، البته وقتی نرخ صفر درصد باشد، انگیزه و انگیزه عمل در فرد خاموش می شود و اگر با صد در صد باشد، استرس بیش از حد باعث می شود که فرد به طور کامل فعالیت را متوقف کند.

این روانشناس با تاکید بر لزوم داشتن مقداری استرس در حین هر فعالیت و در هر مرحله اصلی از زندگی اعم از امتحانات و کنکور، افزود: بنابراین نباید به “استرس” نگاه بدبینانه داشت.

وی همچنین گفت: در بسیاری از موارد ترس و استرسی که فرد برای کنکور تجربه می کند به سبک زندگی خاص او و خانواده اش برمی گردد، یعنی گاهی اوقات فرد یا خانواده توقعاتی دارند، افراد فراتر از ظرفیت هستند. او بود و در نهایت استرس از حالت عادی به صفر یا صد در صد تغییر کرد.

طلوعی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم حفظ آرامش نسبی داوطلبان قبل از شروع آزمون، تکنیک هایی را در این خصوص ارائه کرد و خطاب به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد گفت: شدت بر عزت نفس شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، جملات منفی مانند “من هرگز هیچ چیز نخواهم شد” کلماتی هستند که خودخواهانه هستند و تمام عزت نفس را از بین می برند. به این معنا، باید به جای آن از عبارات مثبت استفاده کنید، مانند “من تمام تلاشم را کردم و امیدوارم نتایج خوبی بگیرم”.

روانشناسان همچنین به تأثیرات منفی خودپنداره «کاذب» اشاره می کنند: داشتن ذهن «کاذب» برای ذهن نیز سمی است. عموم مردم تصور می کنند که وقتی خودپنداره کاذب و بسیار بالا باشد، بر خلاف تصور عمومی از خودپنداره کاذب و این انتظار که افراد در همه زمینه ها سرآمد هستند و در نهایت باید به موفقیت 100 درصدی دست یابند، رشد مضاعف برای فرد ایجاد می شود. فرد استرس بیشتری دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تاثیرات منفی فشار خانواده بر افراد برای کسب نتیجه مثبت در کنکور توضیح داد: لازم است هم خود فرد و هم خانواده او بدانند که موفقیت انسان در زندگی فقط به کسب نتیجه محدود نمی شود. نتیجه مثبت در کنکور روح و خود واقعی این است که در نهایت راه خود را پیدا می کنند و موفق می شوند.

به گفته طلوعی، بهتر است داوطلبان در روز امتحان از لباس های راحت و تکنیک هایی مانند «آرامش» و تنفس عمیق استفاده کنند تا آرامش موقت خود را به دست آورند.

روانشناسان همچنین از داوطلبان می خواهند که برای استرس احتمالی در طول امتحان تدابیری در نظر بگیرند: اگر استرس جلسه امتحان بر شما غلبه کرده است، مداد را به مدت پنج دقیقه روی میز بگذارید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید تا بتوانید آرامش داشته باشید. بی سر و صدا تست را پیدا کنید و ادامه دهید.

وی همچنین با بیان نگرانی هایی مانند عدم قبولی در کنکور یا دانشگاه های برتر برای برخی از داوطلبان، خاطرنشان کرد: داوطلبان باید بدانند که نتایج واقعی مطالعات خود را تا ماه های متمادی مشاهده خواهند کرد، بنابراین در جلسه امتحان باید تلاش خود را برای حفظ تمرکز و ماندگاری خود انجام دهید. آرام، آنها درگیر نمی شوند. پس از اعلام نتایج، بدیهی است کسانی که قصد ادامه برنامه ریزی دارند، پذیرفته شدگان به ادامه تحصیل و ثبت نام خواهند پرداخت و کسانی که قبول نشدند برای ادامه تحصیل برنامه ریزی خواهند کرد. کمبود انرژی برای تست مجدد در سال آینده نشان دهنده بی هدفی داوطلبان است و این افراد باید روی اهداف خود کار کنند.

طلوعی در پایان سخنان خود افزود: هدف گذاری برای آزمون هایی مانند کنکور علاوه بر نیاز به انگیزه که موتور اصلی حرکت انسان است، نیاز به حمایت دارد تا افراد بتوانند دروس خود را بررسی و مرور کنند. و در صورت لزوم تغییر رشته دهند تا در کنکور سال آینده موفق شوند بنابراین حمایت خانواده از داوطلبان کنکور بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا