اجتماعی

تخریب یک‌سوم خاک‌های جهان – سلام آنلاین

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با توجه به اهمیت زمین در امنیت غذایی و تاثیر آلودگی خاک بر محیط زیست گفت: زمین و آب اساس تولید غذا و خدمات اکوسیستمی است و رفاه انسان و دوره شناخت آنها را تامین می کند. نقش ارزشمند ما می توانیم اقدامات پیشگیرانه ای برای حفاظت از این منابع برای نسل های آینده انجام دهیم.

به گزارش سلام آنلاین. روز جهانی خاک هر ساله در 5 دسامبر در سراسر جهان جشن گرفته می شود تا به اهمیت زمین و جلوگیری از تخریب آن اهمیت داده شود. کشور ما نیز اقداماتی را برای حفاظت از سرزمین خود انجام داده است.

ایرج حشمتی در گفت وگو با سلام آنلاینوی به مناسبت روز جهانی زمین یکی از اقدامات سختگیرانه برای حفاظت از محیط زیست را حفاظت از دو سرمایه و ذخایر اصلی کشور یعنی «آب» و «زمین» و پرهیز از اسراف دانست. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هر ساله روز جهانی خاک را در 5 دسامبر جشن می گیرد و شعار سال 2023 “زمین و آب: منبع حیات” است. در این راستا پیام های کلیدی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای تبیین اهمیت حفاظت و مدیریت یکپارچه منابع آب و زمین در رابطه با تغییرات اقلیمی، اهمیت حفاظت از تنوع زیستی ارائه می شود.خاک و از فرسایش و آلودگی آن جلوگیری کند.

وی گفت: از جمله پیام های کلیدی روز جهانی زمین می توان به زمین و آب اشاره کرد که منابع مهم حیات بر روی زمین و منابع مرتبط با آن نیازمند مدیریت یکپارچه هستند. شیوه های نامناسب مدیریت خاک و آب بر رواناب خاک، تنوع زیستی، حاصلخیزی خاک و کیفیت و کمیت آب تأثیر می گذارد و حفاظت از خاک و آب باعث کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی می شود.

حشمتی افزود: به همین منظور مقرر شده است که در کشورمان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های حفاظت محیط زیست با همکاری همه نهادهای ذیربط، روز جهانی خاک را در 23 آذرماه سال جاری در وزارت جهاد کشاورزی جشن بگیرند. جهاد و با کمک اندیشه های زیست محیطی مسئولان، مقام معظم رهبری هفته زمین را برای فرهنگ سازی حفظ منابع آب و اراضی کشور گرامی داشتند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف این رویداد فرهنگ سازی و مشارکت مردمی برای حفاظت از آب و خاک به عنوان منبع امنیت غذایی و سلامت جامعه است. در نتیجه مسابقات هنری شامل عکاسی فیلم کوتاه 100 ثانیه ای، طراحی و نقاشی، انشای ویژه برای نوجوانان 13 تا 17 سال و کاردستی نیز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه زمین و آب اساس تولید و خدمات غذایی، اکوسیستم ها و رفاه انسان ها هستند و با شناخت نقش ارزشمند آنها می توان اقدامات پیشگیرانه ای را برای حفاظت از منابع انجام داد، گفت: اینها برای نسل آینده است. . سیستم‌های کشاورزی دیم 70 درصد از آب شیرین جهان را برداشت می‌کنند، 80 درصد از زمین‌های قابل کشت را پوشش می‌دهند و 60 درصد از تولید غذای جهان را تامین می‌کنند. این سیستم ها به شدت بر اجرای مدیریت موثر رطوبت خاک متکی هستند.

وی در خصوص اهمیت خاک گفت: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوعی از جمله تغذیه، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، منابع دارویی و ژن، زیستگاه موجودات زنده، مکان های مدیریت چرخه مواد مغذی است. سیلاب مدیریت آب و هوا انباشت کربن، تصفیه آب و کاهش آلودگی خاک است. خاک ها بیش از 25 درصد از کل تنوع زیستی زمین را تشکیل می دهند و حیات را در خشکی و زمین به طور کلی حفظ می کنند. بیش از 90 درصد موجودات زنده در خاک زندگی می کنند یا بخشی از زندگی خود را در خاک می گذرانند.

حشمتی افزود: حفاظت از خاک با افزایش ذخایر کربن در خاک و مبارزه با تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا می کند. علاوه بر برگ‌ها و ساقه‌ها، ریشه‌های زیرزمینی کربن نیز ذخیره می‌کنند که در طی فتوسنتز توسط گیاهان ترمیم می‌شود. هنگامی که گیاه می میرد، کربن موجود در ریشه به خاک اضافه می شود و می تواند برای قرن ها در آنجا باقی بماند. مقدار کربن هر سال افزایش می یابد، اما بدون سبزیجات، ذخایر کربن خاک کاهش می یابد زیرا مقداری از آن به تدریج حل می شود و دی اکسید کربن را در اتمسفر آزاد می کند.

وی افزود: طبق یک مطالعه، لایه خاک و سطح برگ ها و شاخه های مرده نیز می تواند بیش از دو تا سه برابر کربن داشته باشد. علاوه بر نقش و خدمات اکوسیستم های خاک، با در نظر گرفتن آمارهای جهانی، اهمیت حفاظت از خاک دو چندان می شود. تاکنون یک سوم مساحت جهان از بین رفته است و اگر این روند تا سال 2050 ادامه یابد، سرانه زمین های قابل کشت جهان به یک چهارم حجم خود کاهش می یابد.در سال 1960م.

تا سال 2050، جمعیت جهان به بیش از 9 میلیارد نفر خواهد رسید که به معنای 2 میلیارد بیشتر از جمعیت فعلی جهان در حال حاضر است. در این حالت، تولید مواد غذایی باید 60 درصد افزایش یابد تا نیاز روزافزون برای تغذیه تامین شود.

حشمتی افزود: حفاظت و مدیریت یکپارچه خاک و آب، توانایی زمین را در مقاومت در برابر حوادث شدید جوی مانند خشکسالی، سیل و طوفان های شن و گرد و غبار بهبود می بخشد. رویکردهای مدیریت یکپارچه زمین و آب، خدمات حیاتی اکوسیستم، حفظ حیات بر روی زمین و افزایش انعطاف پذیری اکوسیستم را فراهم می کند.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات این سازمان حفاظت و مدیریت یکپارچه آب و خاک با رویکرد هوشمندانه و استفاده از فناوری های نوین برای حفظ منابع آب و زمین و تسریع در دستیابی به پیشرفت پایدار است. می توان «اجرای نظام جامع حفاظت از محیط زیست و کنترل و کنترل آلودگی منابع آب و زمین» برای اجرای قوانین و مقررات حفاظت از اراضی در زمینه پیشگیری از آلودگی آب (ماده 46 قانون توزیع نمایشگاه آب) اشاره کرد که خود -نظارت و خوداظهاری کلیه صنایع در این سامانه ثبت می شود و به محض اخذ رصد و ارزیابی می شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول در مجموع 23 هزار و 493 واحد تولیدی، صنعتی، خدماتی و درمانی توسط خودشان به طور مستمر مورد بازرسی و گزارش قرار گرفتند. در شش ماهه اول سال 1402، 3630 مورد بازرسی خوداظهاری (اداره شیمی آب و فاضلاب) و 697 مورد بازرسی خاک توسط آزمایشگاه ها و ادارات کل انجام شده است.

حشمتی گفت: از جمله شش اقدام اجرایی برای مقابله با گرد و غبار در قالب مدیر عامل سازمان های حفاظت محیط زیست حفاظت، احیاء و احیای حقوق عرفی در مناطق گرد و غباری است.کاشت محصولات با استفاده از مواد پلیمری دوستدار محیط زیست لایروبی. طراحی و بهبود آبراه های منتهی به کانون های گرد و غبار، نگهداری و آبیاری و مدیریت سیل، و همچنین کاشت بذر در مناطق احتمالی گرد و غبار، تعمیر و تامین تجهیزات برای 135606 ایستگاه گرد و غبار موجود در مساحت کل زمین، هکتار. ، 13 هزار و 700 مترمکعب و 32 ایستگاه کنترل در 28 استان کشور را با وام 205 میلیون و 370 هزار ریال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از جمله سیاست‌های کلیدی پیشگیری و کنترل آلودگی خاک، دسترسی و استفاده از حدود مجاز آلودگی خاک و ورود آلاینده‌ها به آن برای کاربری‌های مختلف در ضوابط تعیین سطح است، تصریح کرد: واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی مطابق با آن هستند. با ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده (مالیات سبز مصوب 1400).

معاون محیط زیست انسانی رئیس جمهور افزود: صندوق ملی محیط زیست علاوه بر این برنامه ها، به منظور دستیابی به پیشرفت های دانش بنیان پایدار و کمک به فعالان اقتصادی و بنگاه های اقتصادی، طرح های دانشی مختلفی را در زمینه فناوری های نوین بازیافت آب اجرا می کند. مدیریت پسماندهای انرژی های نو و … در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بررسی و حمایت های مالی صورت گرفته و با نظارت بر اجرای آنها، به اهداف کلان زیست محیطی کشور ادامه می دهد.

وی گفت: دولت سیزدهم با پیروی از دستورات سران و روسای جمهور، مسائل زیست محیطی را همواره سرلوحه برنامه توسعه کشور قرار داده است و اقدام مهم در این زمینه، برگزاری همایش بین المللی گرد و غبار در تهران است. انشاءالله نتایج خوبی برای ملت رقم بخورد.

حشمتی در پایان گفت: با درک عمیق از ارزش و منزلت منابع آبی و خاکی کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی برای بهره برداری پایدار و اعتماد برای انسان ها، نسل آینده راسخ بر این باوریم که 50 اصل قانون اساسی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا