اجتماعی

بی‌آبی در گرگان بحرانی‌تر شد/ آب گرگان از سرچشمه اعتبارات گل‌آلود است

سلام آنلاین/ گلستان در حالی که طی پنج سال گذشته مردم گلستان بویژه مردم گرگان از درد بی آبی تشنه بوده اند، به گفته مسئولان آب منطقه گلستان، کمبود اعتبار برای برخی پروژه های آبرسانی آنها را ناامید کرده است.

ترازو زدن و مواجهه با خشکسالی دیگر برای مردم برخی از مناطق گرگان امری غیرعادی نیست و برای آنها عادی شده است، شاید برای بسیاری از مردم استان سرسبز گلستان مردم گرگان حتی در فصل زمستان، در روز و در طول روز غیر قابل باور باشد. شب ها با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند.

متأسفانه باید گفت مردم گلستان به ویژه گرگانی ها همچنان گرفتار رفتارهای نادرست دولتمردان قبلی هستند و از بی آبی رنج می برند. مانند تبدیل آب دریا به ساخت سد داماد که ردیف بودجه حتی کفاف خرید زمین برای ساخت این سد را نمی دهد حکایت از داستان طولانی کم آبی مردم گلستان دارد.

در حالی که کسری آب در گرگان در سال گذشته 470 لیتر در ثانیه بود، اما امسال با رشد جمعیت این حجم به 520 لیتر در ثانیه رسیده است و با این شرایط به نظر می رسد وضعیت کم آبی در گرگان بدتر می شود. هر روز بدتر

لوله‌کشی رو به زوال است، نبود منطقه‌بندی لازم و افزایش مسکن که از یک سو تقاضای گرگان را برای منابع آبی افزایش می‌دهد و راه حل مردمی واحدها و آپارتمان‌ها برای خرید مخازن بزرگ‌تر آب را افزایش می‌دهد و گرگان با کمبود آب مواجه است. که بیشتر از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود، عمیق تر و پیچیده تر شده است.

مهمتر بی آبی در آب گرگان / گرگان منبع اعتبار گل است

اینجا اقشار ضعیف در تامین مخازن و پمپ های آب متحمل خسارات هنگفتی می شوند و مسئولان خواب آلود پیشنهاد می کنند آب گرگان به مدت 5 سال قطع شود که اگر با اعتبار فعلی ادامه پیدا کند می توان مانند هر دولت دیگری این کاهش را کاهش داد. این پروژه تا الان باید دو برابر شود و سوال اصلی این است که آیا گرگان با وجود 100 کیلومتر شبکه آب، سرپناه خوبی برای نیم میلیون نفر در شهر خواهد بود؟

آب و فاضلاب گلستان چگونه برای رفع مشکلات خاص آب اقدام می کند؟

معاون بهره برداری و توسعه آب و فاضلاب استان گلستان در گفتگو با خبرنگار سلام آنلاین، گفت: وظیفه شرکت آب توزیع آب سالم در شهرها و روستاها بر اساس قانون است و از تابستان گذشته که کمبود آب و فشار کم آب در نقاط مختلف استان وجود داشت به خوبی عمل کردیم. جلساتی با شرکت های آب محلی منطقه گلستان و آب و فاضلاب برای تامین آب و احداث مخازن انجام شد.

داوود احمدی نصرآبادی گفت: سال گذشته حدود 25 حلقه چاه در شهرها و روستاهای مختلف استان گلستان حفر و به بهره برداری رسید و توسعه شبکه 150 کیلومتری برای جلوگیری از هدررفت آب در شهرها و روستاها انجام شد. دستور جلسه. .

وی یادآور شد: اواخر بهار و قبل از شروع تابستان چاه های زیادی برای شهرها و روستاهای مختلف وارد مدار می شود. بر اساس پیش بینی هواشناسی میزان بارندگی در 6 ماهه نخست امسال 14.5 درصد کمتر از شاخص بلندمدت بوده است.

حفر چاه فقط برای رفع کم آبی / 2500 کیلومتر شبکه آب گلستان

قائم مقام شرکت آب و لوستون که متولی مصرف و توسعه آب است، گفت: به این اقدامات به طور کامل رسیدگی نمی شود. مشکلی وجود نخواهد داشت، متأسفانه بیش از 94 درصد آب شرب گلستان از آب های زیرزمینی و چاه تأمین می شود، طبق دستورالعمل اگر میزان جذب آب زیرزمینی از 40 تا 60 بیشتر شود، جامعه در وضعیت وخیمی قرار دارد. در شرایط فعلی چاه سازی تنها پناهگاه برای جبران کم آبی در گرگان است تا بتوانیم از منابع آب های سطحی استفاده کنیم.

احمدی نصرآبادی معتقد بود؛ در حال حاضر به دلیل مشکلات تامین آب، سریع ترین راه حفر چاه به سمت استفاده بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از آب های سطحی است که از طریق سدسازی حاصل می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد شبکه ما قطع شده و به دلیل فرسودگی شبکه، حوادث و هدررفت آب دور از انتظار نبوده است، گفت: در شهرها و روستاهای گلستان شکسته شده است. این استان حدود 2500 کیلومتر مسافت دارد که معادل 30 درصد شبکه موجود است و متأسفانه در سال های اخیر اعتباری به این بخش تزریق نشده است و اصلاح شبکه به ویژه در مناطق شهری با تاخیر همراه است.

معاون عمرانی و عمرانی استانداری گلستان افزود: سال گذشته بیش از 30 هزار خطر را در شهرها و روستاهای استان گلستان برطرف کردیم و تمام تلاش ما بر این است که هر چه سریعتر خطرات را برطرف کنیم.

مهمتر بی آبی در آب گرگان / گرگان منبع اعتبار گل است

صفحه اعتبار فراموش شده آبفای گرگان/ نیاز گلستان به 185 میلیون مترمکعب آب در افق 1425

اما مدیرعامل شرکت آب محلی گلستان معتقد است؛ حفاظت بهتر از حل بحران است. متأسفانه برخی از چاه هایی که امروز تعبیه شده اند، قبل از سال 1395 نصب شده اند، اما به دلیل کمبود بودجه، هنوز نتوانسته اند تا پنج سال تصمیم بگیرند.

سید محسن حسینی ادامه داد؛ از 140 میلیون مترمکعب آب شرب استان گلستان که در حال حاضر مصرف می‌شود، تقریباً 95 درصد آن را آب‌های زیرزمینی و مابقی ناپایدار است.

او اضافه کرد؛ در افق 1425 پیش بینی شده بود که گلستان به دلیل افزایش جمعیت به جای 140 میلیون مترمکعب به 180 میلیون متر مکعب آب سالم نیاز داشته باشد. از طرفی دیگر آب های زیرزمینی ما از نظر کمی و کیفی و در نتیجه در طرح جامع آب قابل اعتماد نیستند. قرار است 180 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی که تنها 70 میلیون مترمکعب از آن است، از نوشیدنی های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب گلستان با بیان اینکه تامین آب همه چیز نیست، اما تامین مخازن آب، شبکه های توزیع و نهادهای فرهنگ آب از دیگر موارد قابل تامل است، بیان می کند: حدود 60 میلیون متر مکعب آب در افق 1425 آن است. از طریق سدهای در حال ساخت شامل نرماب میرداماد بهارستان در قره چای رامیان و چایلی در مراوه تپه تامین خواهد شد.

بر اساس برنامه، ساخت سد نرماب باید تا سال 1397 به اتمام برسد اما مشکلات اعتباری اجرای پروژه را با مشکل مواجه کرده و 10 سال از اتمام سد نرماب می گذرد و این پروژه هنوز کامل نشده است.

حسینی معتقد است: تاکنون هزار میلیارد تومان برای سد نرماب پرداخت شده است و تکمیل آن نیازمند دو هزار میلیارد دیگر وام در صورت پرداخت به موقع وام باقی مانده است.

به گفته وی؛ برنامه زمانبندی تکمیل سد نرماب با رعایت اعتبارات به موقع چهار سال تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه حدود 50 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز از طریق نمک زدایی آب است، گفت: دومی در حال انجام است و در سال جاری درصدد اصلاح آن هستیم.

اما تصمیم رئیس جمهور برای سفر به گلستان در وزارت نیرو به گفته حسینی دو میلیارد تومان است. تا امروز 500 میلیارد تومان برای اجرای چندین طرح آبرسانی در نظر گرفته شده است.

حسینی گفت: «از آنجایی که پس از سفر مصوبه رسمی از هیئت دولت دریافت نکردیم، نمی‌توانیم در این مورد به وضوح اظهار نظر کنیم، اما تصور نمی‌شود همه وام‌های سفر پرداخت شود.» تقسیم‌بندی شده در سال 1400، اما بخشی از اعتبار در 1401 “و تعداد کمی از آن در 1402 تقسیم شد.

مهمتر بی آبی در آب گرگان / گرگان منبع اعتبار گل است

وزیر نیرو باید به وعده خود در حوزه آب عمل کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران سلام آنلاین از اختصاص منابع کافی برای تکمیل پروژه آبرسانی خبر دادند. برای رفع کمبود آب شرب از سوی دولت قبل از اتخاذ تصمیمات خوبی در آن زمان اقداماتی انجام دادیم، اما در دولت سیزدهم جلسات متعددی با وزیر نیرو داشتیم و در سفر هیات دولت به گلستان تصمیم خوبی گرفته شد. حل مشکلات این حوزه..

رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد؛ در سال 1401 برای مردم گرگان قابل قبول نبود که با کمبود آب آشامیدنی مواجه شوند.

وی گفت: متأسفانه مردم گرگان حتی در فصل زمستان نیز از کم آبی رنج می برند.

به نظر می رسد گذر از ماجرای بی آبی مردم گلستان به ویژه گرگان، همت جهادگران مسئولان را می طلبد. و تامین منابع آبی مورد نیاز مردم نیاز به ترسیم مناسب دارد و البته این مهم بدون برنامه ریزی محقق نمی شود. تنظیم صرفه جویی و تغییر رفتار مصرف آب، توزیع مناسب، عیب یابی شبکه توزیع و رفع اشکالات گذشته.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا