اقتصادی

به تنظیمات کارخانه برمی‌گردیم/ پکیج‌های خانگی فاقد فیلتر هستند

مدیر بازرگانی فناوری نانو ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش نانوفیلترها در جذب 2.5 میکرون عامل اصلی آلودگی هوا، گفت: بخش زیادی از آلودگی هوا ناشی از استفاده از گاز و پکیج هایی است که در حال حاضر وجود دارد. در خانه اغلب بدون فیلتر استفاده می شود.

به گزارش سلام آنلاینآغاز فصل پاییز و زمستان به دلیل افزایش آلودگی در شهر، آغاز تعطیلات زمستانی کشور است. نوک پیکان متخلف آن نیز به سوخت اشاره دارد. سوخت در اکثر کشورهای توسعه یافته سوختی مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود.

برای کاهش آلاینده های نیروگاه دیزلی باید با سوخت مناسب یا با نصب فیلتر جایگزین شود تا از آلودگی های جدی تری جلوگیری شود. اما به گفته محققان، نمی توان به سادگی با تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر روغن و استفاده از نانوفیلتر در صنعت، شهرهای بدون بو را ایجاد کرد، بلکه باید فرآیندهای دیگری را اجرا کرد.

در شرایطی که آلودگی شهرهای بزرگ مشکلات زیادی را به وجود آورده است، نوآوری های محققان ایرانی به رهایی از هیدروکربن های محیط زیست کمک کرده است. فیلتر پیش ساخته گازوئیل قابل استفاده بر روی انواع خودروهای دیزلی بوده و همچنین بر پایه موتور یورو 2 بوده و دارای شرایط دیزل یورو 2 و گوگرد 700 PPm می باشد. همچنین تا 3 برابر طولانی تر و پایدارتر از مدل های فیلتر سرامیکی خارجی است.

این فیلتر هوا قابلیت جذب ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون را دارد. بنابراین می‌تواند گام مهمی در کنترل آلودگی باشد، زیرا با نصب کاتالیزورهای نانوکاتالیستی می‌توان از این فیلترها در خودروهای بنزینی نیز استفاده کرد.

نقش نانو فیلترها در کاهش آلودگی

سپهر آذرشب، مدیر بازرگانی نانوالیاف ستاد توسعه فناوری نانو در گفت وگو با سلام آنلاین. با توجه به ویژگی‌های نانوالیاف، فیلترهای کاغذی معمولاً در صنایعی مانند نیروگاه‌ها و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: با توجه به وضعیت شبکه ای نانوالیاف و ابعاد نانومتری نسبت حجم به سطح افزایش می یابد. بنابراین استفاده از آن در فیلترها این دستگاه ها را قادر می سازد تا ذرات و ترکیبات آلوده را به خوبی در مقیاس نانومتری بدون افت فشار جذب کنند.

آذرشب با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری نانو در فیلترها باعث افزایش 30 تا 40 درصدی فرآوری آنها می شود، خاطرنشان کرد: این امر برای بسیاری از صنایع حائز اهمیت است. نمونه آن در اتاق‌های تمیز صنعت داروسازی است که باید حرکت میکروارگانیسم‌های کوچک‌تر از میکروارگانیسم‌ها را کنترل کرد که با نانوالیاف قابل انجام است.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری نانو یکی از پرکاربردترین فیلترهای فناوری نانو در صنایع نیروگاهی و خودروسازی محسوب می شود، گفت: همه محصولات دارای برچسب نانو هستند و هر صنعتی که به آن مراجعه کنیم اعلام می کند که امکان وجود مدل های نانو وجود دارد. از محصولات با قیمت های مختلف

اختصاص اولین نشانگر استاندارد به یک فیلتر نانو

وی تشخیص استفاده از نانو در این محصول را دشوار دانست و افزود: نیاز به آن وجود دارد، بازار و ما سال هاست که از این نیاز آگاه بوده ایم و با چالش پیاده سازی آن مواجه بوده ایم. همکاری ارزیابان و تیم ها استانداردهای ستاد نانو مسیر جایزه نماد نانو هموار شد و اولین شرکت توانست به نماد نانو دست یابد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که مسیر هموارتر شود تا سایر محصولات مبتنی بر فناوری نانو بتوانند نماد نانو را در پیش بگیرند.

مدیر بازرگانی حوزه نانوالیاف توسعه فناوری نانو افزود: جایزه بگیرید.

آذرشب با توجه به تاثیر زیست محیطی فیلترهای نانوالیافی گفت: 10 درصد صنعت از نانو فیلترهای ساخت داخل بهره می برند.

وی با توجه به اهمیت استفاده از نانو در انواع ماسک ها توضیح داد: در دوره کرونا مشاهده کردیم که ماسک های صورت مبتنی بر الیاف نانو به نام های N97 و N99 حرکت میکروارگانیسم ها را کنترل می کنند و در زمینه نانو فیلتر فیبر، آنها نیز موثر هستند. چیزهای زیادی برای صنعت ایجاد می کند. نمونه آن فیلتر هپا است که فیلتر پیچیده تری است و برخی شرکت ها نیز روی این زمینه تمرکز کرده اند تا در آینده بتوانند این نوع فیلترها را به بازار معرفی کنند.

مصرف گاز یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای تهران است

آذرشب درباره پذیرش نانوالیاف توسط صنعت می گوید: وقتی صنایع می بینند که می توانند محصولات خود را با وضعیت فعلی به فروش برسانند و خریدار وجود دارد، دلیلی برای تغییر نمی بینند مگر اینکه فشاری از سوی بازار وارد شود یا فشار استانداردی برای آنها ایجاد شود. .

وی با توجه به تاثیر نانوفیلترها در کاهش آلودگی هوا به ویژه در فصل سرد سال گفت: قسمت عمده آلودگی هوا و قسمت زیادی مربوط به ذرات 2.5 میکرون و یک است که بخش زیادی از این مواد . ذراتی جذب این فیلترها می شوند که همگی مربوط به آلودگی تهران است.

مدیر بازرگانی حوزه نانوالیاف توسعه فناوری نانو، مصرف گاز خانگی را یکی از عوامل آلوده کننده هوای تهران عنوان کرد و یادآور شد: پکیج هایی که در حال حاضر در منازل استفاده می شود اغلب بدون فیلتر هستند و در حال حاضر بیشتر آلودگی هوا ناشی از مصرف گاز است.

آذرشب تاکید کرد: در حال حاضر با شرایط تغییر اقلیم مواجه نیستیم، زیرا دمای هوا کمتر از 7 تا 8 درجه سانتی گراد نیست، اما اکثر پکیج های ساختمان های مسکونی روشن هستند و سوخت دارند.

وی با اشاره به آلودگی در بخش خودرو، آلودگی این منطقه را دو مشکل دانست و اظهار داشت: مشکل اول مشکل لوله اگزوز است، این نانوفیلترها در لوله اگزوز استفاده نمی شوند زیرا مشکل کاتالیست مهم است. و نانوالیاف در فیلترهای کابین خودرو تولید می شوند. استفاده از آن از ورود هوای کثیف به داخل کابین خودرو جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا