فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

اکنون کمتر از دو هفته تا آغاز جام جهانی باقی مانده است، اما به نظر می رسد حواشی تیم ملی ایران مثل همیشه پایانی ندارد. پیراهنی که سایت فدراسیون فوتبال در روز قبل از عرضه آن منتشر کرد اشتباه بود که کاملاً غیر قابل اعتماد بود. چون همیشه در این زمینه حرف جدی زده نمی شود.

به گزارش سلام آنلاین، سال هاست که مسئولان نهادها و سازمان های مختلف در جریان رویدادهای مختلف جهانی به دلیل جثه کوچک خود دست به ریسک زده اند.

در واقع هر زمان که ایران قصد شرکت در یک رویداد جهانی را داشته باشد، دیگر دیر شده است تا آنچه در نهایت فاش می شود با موجی از انتقادات همراه شود و کنار گذاشته شود.

قرار است ایران نیز آهنگ ها یا قطعات موسیقی خاصی را برای این مراسم آماده کند، اما پس از معرفی محمد معتمدی به عنوان مکان منتخب این رویداد، موضوعات دیگری را در فضای مجازی خود اعلام کرد. ماجرایی که شاید مسئولان مربوطه کمی زودتر از آن کوچ کردند هنوز به پایان نرسیده است و حتی انتخاب خواننده مناسب می تواند آهنگی ماندگارتر از قبل تولید کند.

اما طراحی لباس مراسم موضوع دیگری است که در دوره های مختلف به دلیل نوع برنامه ریزی با حواشی همراه است. این در حالی است که لباس تیم ملی هر کشور در جام جهانی نمایشی عالی برای صحنه است.هنر هر کشور. در واقع هنرهای نمایشی هر کشوری در عرصه بین المللی طراحی لباس تیم ملی فوتبال آن کشور است.

بحث بر سر لباس به حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی برمی گردد، هرچند طراحان این کانسپت معتقدند ورود یوزپلنگ های آسیایی به لباس تیم ملی در سال های اخیر می تواند بسیار جذاب باشد. مراقبت از این گونه و اهمیت حفاظت از آن ..

تصویر ببرهای آسیا برای اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی این گونه گرانبها و بیان خطرات رویارویی با خرس استفاده شد. جنبش زیست محیطی آنقدر توجه مردم را به خود جلب کرد که در سال 2017 زمانی که گزارش شد بازیکنان تیم ملی بدون گونه وارد زمین سبز جام جهانی روسیه می شوند، طراحی لباس تیم ملت بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفت. در پاسخ به این واکنش، آنها استدلال کرده اند که اینطور نیست، این یک تصمیم فدرال نیست.

حالا پس از چهار سال، ساعدی فر، مالک برند ملی پوشاک پیش از این گفته بود که طبق توافق این وزارتخانه، فدراسیون فوتبال و طراح سیاه گوش از پیراهن تیم ملی برای حضور در جام جهانی حذف شدند. اما نماد پوست سیاه گوش روی لباس طراحی شده است.

اما استفاده از پوست گونه روی لباس انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را به همراه داشته است. بر این اساس که می گویند: «طراحی پوست یادآور شکار و تاکسی است، نه حیات و حفاظت از گونه های در حال انقراض».

علاوه بر این، فیفا برای جام جهانی 2022 تاکید زیادی بر حفظ محیط زیست داشته است و برنامه پایداری فیفا برای قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک ارزش معرفی کرده است.

با حذف بیرونی تصویر یوزپلنگ ایرانی، به توضیحات زیادی در مورد نمایش پیراهن تیم ملی می رسیم که به دلیل ناهماهنگی هر بار قسمت جدیدی ایجاد می شود.

نمایش پیراهن تیم ملی ابتدا قرار بود یکشنبه 24 آبان برگزار شود اما به 26 آبان ماه موکول شد.

با این حال روز قبل از این برنامه تصویری در اینترنت منتشر شد که گفته می شد پیراهن یکی از هواداران تیم ملی است اما فدراسیون فوتبال با انتشار تصویری از پیراهن تیم ملی در جام جهانی واکنش نشان داد. .

در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: در پی انتشار تصویر پیراهن هواداران طراحی شده توسط تیم پیروز، فدراسیون فوتبال اعلام می کند که این پیراهن وابسته به فدراسیون فوتبال و این تیم نیست. همانطور که قبلاً اعلام شده بود، “رونمایی از پیراهن رسمی تیم های جام جهانی فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) با حضور مسئولان و مسئولان ورزشی کشور انجام می شود.

البته دقایقی بعد عکسی از پیراهن تیم ملی از متن اطلاعیه فدرال حذف شد.

گفته می شود انتشار تصاویری از پیراهن تیم ملی قبل از رونمایی از سوی فدراسیون فوتبال در شرایطی است که چند هفته پیش یکی از سایت های معروف خارجی تصاویری از پیراهن تیم ملی در جام جهانی قطر و پیش از این در مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال جام جهانی 2022 قطر با نام «پیروز» در دبیرخانه شورای فرهنگی کل کشور برگزار شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات در حالی رخ داد که در خارج از ایران، دو یا سه سال قبل از برگزاری، در دوره برنامه ریزی، طراحی پیراهن چنین رویدادهایی را به برندهای بزرگ ورزشی واگذار کردند. همچنین طراحان این گونه محصولات در زمینه طراحی لباس ورزشی نیز مطالعه کرده اند تا بتوانند محصولی مناسب برای این منظور تهیه کنند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان مطرح و جذاب برای هواداران باشد. در نهایت جنبه تجاری لباس های فوتبال وجود دارد که البته به دلیل نداشتن کپی رایت در بین عرب های کشورمان چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

در هر صورت به نظر می رسد همه این تصورات غلط در مورد لباس تیم ملی ایران در مراحل مختلف جام جهانی همیشه به دو دلیل بی برنامه بودن یا تضاد منافع شخصی است.پروژه های با توان مالی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا