عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه از گردشگران خارجی انتظار داریم پروازی را انتخاب کنند که یک ماه قبل از رویداد هنوز مشخص نیست یا یک تورگردان بر اساس تخمین پرواز، برنامه سفر را تعیین کنند؟

به گزارش سلام آنلاین “پیام ما” وی در خصوص دلایل عدم جذب گردشگران جام جهانی توسط وزارت میراث، فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری نوشت: درباره اینکه فرصت های طلایی برای گردشگری ورودی ایران ارائه می شود. انواع جلسات دولت در حال برگزاری است و در حالی که فعالان گردشگری از بی نتیجه ماندن و بی برنامگی صحبت می کنند، عزت الله زرخمی وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده همه چیز طبق برنامه پیش می رود. .

او در اسفند 1400 به سلام آنلاین گفت: «به غیر از کیش و قشم، برنامه هایی برای بازدید گردشگران از شهرهای بزرگ ایران وجود دارد. او یک ماه بعد در فروردین 1401 گفت: سازمان مدیریت منطقه آزاد با همکاری وزارت میراث، فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری تمهیدات مناسبی را برای پذیرایی، اسکان و گردشگری هواداران جام جهانی قطر انجام می دهد. این برنامه ها وابسته به جزایر کیش و قشم نیست، اما برای کشورهای دیگر نیز برنامه ریزی هایی در نظر گرفته می شود.

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی دو روز بعد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را استان های دیگر عنوان کرد. انتظار می رود در کنار هرمزگان پذیرای گردشگران خارجی باشد. زرخمی در حاشیه جلسه ۲۷ خرداد هیات دولت گفت: به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر هستیم.

دو ماه بعد در 29 اوت تاکید کرد: «در جام جهانی قطر به کشتیرانی از طریق دریا متکی خواهیم بود».

یک هفته بعد در ششمین روز از شهریور ماه، ضرغامی دوباره به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی برنامه وزارت میراث، فرهنگ و گردشگری برای جام جهانی قطر است.

وزیر میراث، فرهنگ و گردشگری هفتم مهرماه با بیان اینکه تلاش می کنیم از این قابلیت در جام جهانی قطر استفاده کنیم، گفت: این مدل در بقیه سواحل اجرا می شود. حوزه گردشگری دریایی».

این اظهارات و امیدواری ها در حالی بیان می شود که جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتل های ایران در مصاحبه ای در تاریخ 30 مهرماه اعلام کرد: «ما حتی یک بار رزرو نداریم. میزبانی کیش در جام جهانی قطر».

جام جهانی از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. کشوری که به دلیل وسعت و در نتیجه تجهیزات محدود، فرصتی را برای کشورهای همسایه فراهم کرده است تا از بین بیش از دو میلیون گردشگر که برای تماشای این بازی ها به قطر سفر می کنند، هزاران گردشگر را جذب کند. این کشورها می توانند ضمن معرفی جاذبه های خود، صنعت گردشگری خود را نیز ارتقا دهند. چرا ایران نمی تواند حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند با وجود اینکه کارشناسان بارها از برتری آن از نظر جاذبه فرهنگی، تنوع و … خبر داده اند.

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

منابع آگاه در وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی در این باره به «پیاما» می گویند: برای جذب گردشگر خارجی به ایران باید روندی را طی کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان بسته های مشترکی برای جام جهانی با قطر تعیین کردند. وی گفت: متأسفانه چشم انداز ما برای جذب گردشگر خارجی برای این رویداد مانند تعطیلات آخر هفته است. این بدان معناست که خانواده بلافاصله تصمیم می گیرند چیزی برای خوردن ببرند و به مقصدی نزدیک محل اقامت سفر کنند. گردشگران خارجی سفرهای خود را از چند ماه قبل برنامه ریزی می کنند و از آنجایی که ما هماهنگی و برنامه ریزی لازم را برای این امر نداریم، پیش می آید که نتوانیم در کشور خود میزبانی کنیم.

این منبع که از نیاز به رایزنی و توافق در این زمینه آگاه است، افزود: کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و عمان در ماه های اخیر رایزنی های خود را تسهیل کرده اند و ما فقط در مورد این موضوع صحبت می کنیم که ما میزبان جام جهانی خواهیم بود و حتی با این ظرفیت هم بحث کرده ایم که تمرینات تیمی در کشورمان برگزار شود. در نتیجه نه تنها میزبان تیم های شرکت کننده نیستیم، بلکه در جذب بازدیدکننده نیز ناکام هستیم.

ما نمی توانیم تور را با حدس زدن تعیین کنیم.

سهند عقدایی فعال در صنعت گردشگری نیز به «پیام ما» گفت: از یک سال پیش برنامه های خود را در این زمینه آغاز کردیم و تا اوایل اردیبهشت ماه به عنوان جامعه فعالان گردشگری طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. مسئولین در جلسات مختلف از جمله جلسات مجلس، کار یا جلساتی را با معاون گردشگری وزارت میراث، فرهنگ و گردشگری ارائه می کنیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که از این پس و شش ماه قبل از بازی پروازهای روزانه اعلام شود. این پروازها باید بین قطر و مقاصد بعدی انجام شود و شامل شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، کیش، قشم باشد.

به گفته اقدامی، در دور اول بین هر مسابقه چهار روز فاصله وجود دارد و در دورهای هشتم و چهارم این فاصله ها بیشتر می شود. او می گوید: «ما حتی یک برنامه سه روزه را در پیشنهاد خود قرار دادیم، بنابراین یک سفر دو شب و سه روزه را برنامه ریزی می کنیم تا هر گردشگری که این بسته را انتخاب می کند، بتواند از جاذبه های متعدد بازدید کند.

وی گفت: ما در برنامه خود اعلام کرده ایم که پرواز چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و ممکن است برخی از مسافران این پرواز مستقیم ایرانیانی باشند که برای تماشای بازی به قطر سفر می کنند. در آن زمان تاکید ما این بود که این تکالیف پروازی باید شش ماه قبل از شروع جام جهانی مشخص می‌شد و یک ماه قبل از بازی نمی‌توان آن را نهایی کرد، زیرا آژانس نیز باید فرصت‌هایی وجود دارد. تور آنها را ببندید.

وی با اشاره به اینکه پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، گفت: گردشگرانی که ظرف یک ماه به قطر سفر می کنند، ماه گذشته بلیط هواپیمای وی را خریداری کرده اند. آیا انتظار داریم که گردشگران پروازی را انتخاب کنند که یک ماه قبل از رویداد هنوز مشخص نیست یا مجری تور بر اساس پرواز تخمین زده شده، برنامه سفر را تعیین کند.

اقدامی معتقد است زمانی که ظرفیت برنامه ریزی نداشته باشیم در شرایطی قرار می گیریم که امروز شاهد آن هستیم، افزود: مهلتی را برای کار خود در خرداد ماه تعیین کرده ایم و از آنجایی که تاکنون با وجود حضور در جلسات متعدد راه حل خود را ارائه کرده ایم. ، پاسخ خاصی دریافت نکردیم: «از بحث جذب گردشگر خارجی برای جام جهانی کوتاه نیامده ایم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا