علمی و پزشکی

اگر بی خوابید منتظر این بیماری مرگ آور باشید

اطلاعات تکمیلی:

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یک یا چند علامت بی‌خوابی دارند، 16 درصد بیشتر از افرادی که فاقد آن هستند، در معرض سکته مغزی هستند. از سوی دیگر، در مقایسه با افرادی که بی خوابی ندارند، افرادی که دارای 5 تا 8 علامت بی خوابی هستند، 51 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی هستند و افرادی که 1 تا 4 علامت دارند، 16 درصد بیشتر در معرض خطر سکته هستند .

علائم بی خوابی شامل مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در شب، بیدار شدن در صبح، احساس خواب آلودگی در طول روز، اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری، مشکلات حافظه و تمرکز است.

خواب ناکافی و کیفیت پایین می تواند با فشار خون طبیعی در طول شب تداخل داشته باشد و منجر به افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی است. بی خوابی و سایر مشکلات خواب نیز بر سیستم گردش خون تاثیر منفی می گذارد. مطالعات دیگر همچنین ارتباط بین کم خوابی و بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و زوال عقل را گزارش کرده اند.

تحقیقات کلی نشان می دهد که بهبود کیفیت خواب از طریق درمان می تواند این خطر را کاهش دهد. مدیریت و درمان بی خوابی در سنین پایین یک راه موثر برای پیشگیری از سکته مغزی در زندگی بعدی است. به گفته متخصصان، رعایت بهداشت خواب، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم راه های مهمی برای کاهش اثرات منفی بی خوابی، کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی است.

منبع: تهران بهشت

دکمه بازگشت به بالا