علمی و پزشکی

وضعیت صادرات داروهای ایرانی/مخالفت قانونی با توسعه داروخانه‌های دولتی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در عین حال برخی از پیشنهادات برای تاسیس داروخانه دولتی ما برخلاف سیاست توسعه دارویی دولت است. زیرا داروخانه های خصوصی نمی توانند با داروخانه های دولتی رقابت کنند.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص وضعیت صادرات دارویی ایران گفت: اگر شرکت های دارویی ما قوی باشند و بتوانند صادرات داشته باشند، نقدینگی خوبی خواهند داشت. چون پول صادرات نقد است. در حال حاضر داروهایی که سایر کشورها به کشور ما صادر می کنند به صورت نقدی پرداخت می شود. وقتی صادر می کنیم، می توانیم پول نقد دریافت کنیم.

چرا شرکت های ایرانی نمی توانند صادرات داشته باشند؟

وی با بیان اینکه تقویت صادرات دارویی ایران به نفع کشور است، گفت: شرکت های دارویی ما باید تلاش کنند و صادرات را تقویت کنند. البته مشکل شرکت‌ها این است که اعلام می‌کنند نقدینگی ما آنقدر کم است که نمی‌توانیم مواد اولیه را برای تامین بازار داخلی تامین کنیم، بنابراین نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه شرکت های دارویی که قبلا صادرکننده بوده اند نقدینگی خود را از طریق صادرات تامین می کنند، گفت: اکنون ابتدا باید رشد نقدینگی آنها تضمین شود و سپس به دنبال صادرات و دریافت هستند و از محل فروش خود جریان نقدی دریافت کنند. زیرا صادرات نرخ ثابتی ندارد و می توانند نقدینگی خود را از محل ارز و درآمد حاصل از صادرات خود تامین کنند.

ایرادات قانونی به توسعه داروخانه های دولتی

محمدی در خصوص راه اندازی داروخانه های دولتی و پیشنهادهایی در این زمینه گفت: در ماده 20 قانون داروسازی آمده است که تاسیس داروخانه دولتی فقط در مراکز درمانی یعنی بیمارستان ها مجاز است و به بیمارستان هم مجوز می دهیم. برای تاسیس داروخانه ما برای بخش خصوصی نیز داروخانه ارائه می کنیم، اما با شرایطی که موسسان به داروساز توصیه می کنند.

وی گفت: ما با سیاست دولت در توسعه داروخانه ها به طور کلی مخالفیم. هر داروخانه دولتی در تهران می تواند حداقل 50 تا 100 داروخانه خصوصی را برداشت کند و در هر شهر دولتی 20 تا 30 داروخانه خصوصی تحت تاثیر قرار می گیرند. چون داروخانه های دولتی قدرت مالی خوبی دارند اما داروخانه های خصوصی این قدرت را ندارند و مجبور به رقابت هستند اما نمی توانند با داروخانه های دولتی رقابت کنند و رقابت ناعادلانه است. بنابراین از دولت می خواهیم که درخواست داروخانه نکند. چون ما مخالفیم. مگر اینکه بخش دولتی بخواهد در یک منطقه دورافتاده داروخانه دولتی راه اندازی کند و بخش خصوصی در آنجا سرمایه گذاری نکند.

2000 داروخانه منتخب در کشور وجود دارد.

وی درباره وضعیت داروخانه های منتخب نیز بیان کرد: همه چیز باید سیستم تشویقی و جریمه ای داشته باشد. شما نباید با داروخانه ای که معیوب است، داروی مناسبی ندارد، تاریخ مصرف گذشته است، بدون نسخه می فروشد و نسخه ندارد، فرد مناسب آن را می فروشد و غیره برخورد کنید. داروخانه ای که تمیز باشد و حرمت مشتری را رعایت کند، دارو منظم و تجویزی باشد، طبق همان دستورالعمل پزشکی فرد را به عنوان بیمه گذار محاسبه می کند. داروخانه را ارزیابی کردیم اما ارزیابی به تنهایی جواب نداد و بی معنی و بی فایده خوانده شد. پس باید تشویق و تنبیه کنید. در نتیجه سهمیه داروخانه های کم امتیاز را کاهش می دهیم و سهمیه را به داروخانه با امتیاز بالا اضافه می کنیم. بر این اساس، داروخانه با امتیاز بالا، داروخانه منتخب با بالاترین امتیاز در رتبه بندی ما است.

محمدی تایید کرد که لیست داروخانه های منتخب بر اساس امتیاز داروخانه قابل تغییر و به روز رسانی است. در حال حاضر 15000 داروخانه داریم که نزدیک به 2000 داروخانه انتخاب شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا