اجتماعی

طلب ۸ ماهه داروخانه‌ها از بیمه‌ها / ضرورت تسویه بموقع مطالبات در «دارویاری»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، طرح دارویی را برای جمعیت و نظام سلامت کشور مفید دانست و به برخی از چالش‌های این طرح برای داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که زمان‌بندی مشخصی برای رفع مشکل اعلام شود. . حساب با داروخانه در طرح دارویی. و به آن بچسبید.

دکتر علی فاطمی در گفت وگو با سلام آنلاینوی با اشاره به طرح دروری و تاثیر آن بر نحوه ارائه خدمات داروخانه ها گفت: در مجموع فلسفه این طرح بسیار خوب است. البته طرح های دیگری نیز در حوزه سلامت اجرا شده اما هنوز نهایی نشده است، طرح های تحول سلامت، طرح پزشک خانواده و… همگی خوب و موثر هستند. بدون شک این طرح به نفع مردم و نظام سلامت است، اما در عمل با توجه به اینکه این طرح ها گاهی در اجرا ضعیف هستند، امیدواریم به موارد ضعیف رسیدگی و تداوم یابد.

انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره تامین

وی افزود: طرح دروری همانطور که از نامش مشخص است قرار است یارانه دارو را تغییر دهد. پیش از این یارانه دارویی به حلقه اول زنجیره تامین دارو یعنی شرکت های دارویی برای واردات مواد اولیه و … تعلق می گرفت. اما اکنون یارانه به آخرین حلقه زنجیره تامین دارو یعنی داروخانه تعلق می گیرد.

با اجرای «درویاری»، شرکت های دارویی دیگر منتظر عرضه ارز دارویی نخواهند بود.

فاطمی گفت در عین حال در سیستمی که یارانه دارویی به شرکت ها داده می شود، شرکت ها ابتدا پول را می گیرند، سپس مواد اولیه را وارد می کنند و دارو را تولید می کنند. با اجرای این طرح، شرکت های دارویی دیگر منتظر 4200 ارز رومانی نیستند و همیشه نیمی از ارز موجود را در اختیار دارند و واردات و تولید خود را انجام می دهند.

برنامه داروسازی در پروژه درویاری

وی با بیان اینکه یکی از چالش های طرح دارویی برای داروخانه ها این است که داروخانه ها نمی توانند قبل از فروش دارو پول دریافت کنند، گفت: همانطور که اعلام شد داروخانه باید اول ضامن را پرداخت کند و بعد به داروخانه پرداخت می کنیم. اما زمان پرداخت هزینه داروخانه متاسفانه در طرح دارویی مشخص نشده و در حال حاضر مستندات طرح را دریافت نمی کنیم.

8 ماه شرط داروخانه از شرکت بیمه

فاطمی با اشاره به سابقه بیمه و پرداخت های دولت گفت: متاسفانه پرداخت ها به داروخانه ها اغلب با تاخیر انجام می شود. طی هفت تا هشت ماه گذشته، بیمه‌گران دولتی پول داروخانه را نگه داشته و مطالبات خود را پرداخت نکرده‌اند که برای داروخانه‌ها مشکل ایجاد کرده است.

وی افزود: در این طرح در صورت مشارکت همه ذینفعان و مهمتر از آن در صورت در نظر گرفتن مکانیزم جریمه در صورت تأخیر در پرداخت، پروژه به خوبی عمل خواهد کرد.

وی گفت: طرح دروری طرح خوبی است. برای جلوگیری از قاچاق طولانی مدت مواد مخدر می تواند منجر به کاهش کمبود دارو شود و همچنین از هدر رفتن منابع و سایر منافع جلوگیری می کند اما باید مسائل اجرایی آن را نیز پیش بینی و نظاره کرد. این روزها داروخانه ها می گویند وقتی 70 درصد پول خود را به بیمه بدهکاریم، بیمه 7 تا 8 ماه تاخیر پرداخت می کند که باید تحمل کنیم. الان با افزایش بیمه ها ممکن است سهم بیمه ای که در اختیار دولت است بیشتر شود و بیشتر به ما بدهکار باشند. پس اگر پول را به موقع پرداخت نکنند، داروخانه از بین می رود.

الزامات پرداخت به موقع به داروخانه در طرح دارویی

فاطمی گفت: با اجرای طرح دارویی بار مالی داروخانه ها افزایش یافته و نیاز به سرمایه در گردش بیشتری برای خرید دارو دارند. درخواست ما این است که زمان مشخصی را برای تسویه حساب با داروخانه اعلام کنند و به آن پایبند باشند. اگر به هر دلیلی دستگاه های دولتی قادر به پرداخت به موقع برای پرداخت خسارت تاخیر نیستند، داروخانه ها را تشویق به اجرای این طرح کرد تا زمانی که حجم مطالبات داروخانه ها افزایش یافت، داروخانه ها برای تحویل مشکلی نداشته باشند.داروهای بیمه. لذا حمایت از داروخانه در این طرح و تامین اعتبار و پرداخت به موقع ضروری است.

پیش پرداخت برای بیمه طرح های دارویی

فاطمی با بیان اینکه در عین حال بیمه ها باید نسبت به پرداخت اعتبار داروهای منطقه اقدام کنند، گفت: از زمان اجرای طرح گذشته و هنوز یک ریال به داروخانه پرداخت نشده است. همچنین برای تشویق داروخانه ها به داروخانه ها بدهی نمی پردازند. البته بیمه سلامت در حال رشد است اما تاخیر در تامین اجتماعی طولانی است. آن هم در نسخه کاغذی. خودشان اعلام کردند که داروخانه نسخه کاغذی دریافت می کند و خودشان این کار را به صورت الکترونیکی انجام می دهند و اعلام شد برای این کار 4000 تومان به داروخانه می پردازند. این بود که تمام عهد خود را زیر پا گذاشتند، 4000 تومان حساب کردند و پرداخت کردند و نسخه ای را که داروخانه تبدیل به الکترونیکی کرده بود، پرداخت نکردند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا