اجتماعی

افزایش ۴ برابری بروز مالاریا در کشور طی ۸ ماه گذشته/ عدم گزارش مرگ و انتقال محلی بیماری

کارشناس اداره مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت در تشریح وضعیت مالاریا در کشور گفت: در هشت ماه گذشته با افزایش چهار برابری موارد مالاریا مواجه بوده ایم. این کشور، اما خوشبختانه هیچ مورد مرگ یا عفونت محلی در کشور وجود ندارد.»

دکتر عبدالرضا میرولیایی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اینکه موارد مالاریا از نیمه دوم سال گذشته در کشور رو به افزایش بوده است، گفت: مناطقی که مالاریا در ایران بومی است شامل سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب کشور، استان های هرمزگان و جنوب کرمان است. . البته گاهی می توانند این بیماری را به استان های همجوار نیز منتقل کنند، اما بیشتر موارد در استان های آلوده رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه مالاریا در ایران تحت تاثیر پاکستان قرار گرفته است، از دلایل افزایش آمار ابتلا در استان سیستان و بلوچستان گفت: و بلوچستان هم مرز با پاکستان است. یکی از عوامل موثر در افزایش روند بیماری ممکن است افزایش ترافیک از گذرگاه های غیررسمی مرزی باشد. علت دیگر وقوع سیل در برخی از ایالت های پاکستان پس از وقوع این حادثه در مناطق آسیب پذیر است که رشد مالاریا دور از انتظار نیست و با افزایش موارد ابتلا به مالاریا در پاکستان و سایر مناطق همجوار نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در واقع آب و هوای محلی، ترافیک، بلایایی مانند سیل، گرما و غیره از عوامل خطر برای افزایش بار بیماری در سال های اخیر هستند.

میرولیایی گفت: اخیراً با افزایش چهار برابری حوادث مالاریا در کشور مواجه بوده ایم.

وی افزود: با توجه به شیوع مالاریا و کرونا در سال‌های اخیر و به دلیل اینکه مالاریا در مراحل اولیه علائمی مشابه کرونا دارد، ممکن است در برخی موارد تشخیص اشتباه باشد. البته با تلاش‌ها و هماهنگی‌های بین‌وزارتی سعی کرده‌ایم با کمک سازمان‌ها و نهادهای مختلف ترددهای برون مرزی را کنترل کنیم و در آموزش قوی باشیم تا روند بیماری را کاهش دهیم.

وی افزود: آموزش سیستماتیک و مستمر پزشکان در مناطق مبتلا به مالاریا، تخریب زیستگاه کرم ها، سم پاشی در مناطق مورد نیاز و غیره. اقدام دیگری است که باید انجام شود. با این حال، ما هنوز با افزایش بار بیماری روبرو هستیم. با توجه به واقعیت مالاریا، زمانی که حوادثی مانند سیل و زلزله رخ می دهد، تعداد قابل توجهی از ویروس ها را تجربه می کنیم و به دنبال آن تعداد بیماران افزایش یافته و روند رو به رشدی طی می شود.ماه ها و سپس کاهش می یابد.

وی افزود: البته با وجود اینکه در هشت ماه گذشته تعداد موارد ابتلا به این بیماری افزایش یافته است، اما خوشبختانه انتقال محلی (انتقال فرد به فرد در کشور) مالاریا گزارش نشده است. دستاورد همچنین با وجود افزایش موارد بیماری، خوشبختانه طی مدت مذکور هیچ مورد مرگ و میر ناشی از مالاریا در کشور رخ نداده است و این دستاورد بزرگی است که باید به آن توجه داشت حفظ و در عین حال ترویج راهکارهای جدید مانند تشخیص به موقع و آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی.

وی گفت: «اجرای راهبردهای جدید و اقدامات نوآورانه برای ریشه‌کنی مالاریا، به‌ویژه در مناطق مرزی آسیب‌دیده در جنوب و جنوب شرق»، شعار امسال روز جهانی مالاریا، شعار کشوری است که برای امسال انتخاب کرده‌ایم.

میراوالیایی ادامه می دهد: راهبرد ریشه کنی مالاریا بر اصول بسیاری استوار است که یکی از مهمترین آنها ریشه کنی مرگ و میر ناشی از مالاریا است که خوشبختانه این شاخص مهم را در کشور حفظ کرده ایم. دومین راهبرد مهم این است که انتقال داخلی مالاریا در کشور اتفاق نیفتد. یعنی باید چرخه بیماری در نسل دوم عفونت هایی که تاکنون در کشور نداریم متوقف شود.

وی به چالشی در حوزه مالاریا اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش موارد مالاریا در مناطق آسیب دیده، آمار مبتلایان در مناطق غیرواگیر افزایش یافته است، اقدامات ما در حال بدتر شدن است. زیرا در مناطق تمیز (غیر عفونی) ایمنی انسان در برابر مالاریا پایین است. چون در طول عمرشان با این انگل سروکار ندارند احتمال شناسایی بعداً این بیماران وجود دارد و باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی بیمار اقدام کنیم بله.

وی به ساکنان توصیه کرد: مردم و مسافران در مناطق آلوده استراحت کنند و شب ها در فضای باز و بدون پشه بند، سموم و حشره کش ها استراحت کنند و نخوابند. همچنین در صورت گزش باید به مرکز بهداشت مراجعه کنند.

وی درباره آخرین اطلاعات دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا از کشور توضیح داد: با توجه به دو شاخص مرگ و میر مالاریا و عدم شیوع محلی، تا سال 2025 مستحق دریافت این گواهینامه هستیم.

کارشناسان اداره مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت اعلام کردند: علائم مالاریا بسیار خاص مانند تب، لرز و تعریق مداوم است. اما این بیماری می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا