اجتماعی

افزایش بروز “حصبه” در شش ماه نخست امسال / علائم بیماری چیست؟

شیوع موارد مشکوک و تایید شده حصبه طی شش ماهه اول سال جاری نسبت به میانگین موارد گزارش شده در مدت مشابه در هفت سال گذشته (6 ماه از اوایل 2014 تا 2014) 37 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلام آنلاین. تب حصبه یا تب حصبه یک تب حاد و تهدید کننده زندگی است. بدون درمان، میزان مرگ و میر بیماری حدود 30-10 درصد است که با درمان مناسب به 4-1 درصد کاهش می یابد.

در این بیماری تب به آرامی بالا می رود و ثابت می ماند و با علائمی مانند سردرد، ضعف، بی اشتهایی، بزرگ شدن و سرفه خشک در مراحل اولیه بیماری همراه است. البته در بیماران بالغ، یبوست بیشتر از اسهال است.

طیف بیماری می تواند از تب خفیف تا تصویر بالینی شدید با تب بالا و درد شدید و ناراحت کننده شکم و سایر عوارض متفاوت باشد. در مناطقی که تب تیفوئید یک بیماری مزمن است، برخی از بیماران ممکن است علائم بیماری را داشته باشند یا فقط علائم خفیف بیماری را نشان دهند. در موارد بالینی شدید که با کاهش هوشیاری همراه است، میزان مرگ و میر افزایش می یابد.

این بیماری با خوردن و آشامیدن غذا یا آب آلوده در مدفوع افراد مبتلا یا آلوده به انسان منتقل می شود. خوردن سبزیجات خام و شسته نشده، میوه های شسته نشده، شیر و لبنیات غیربهداشتی و غیربهداشتی (معمولاً عفونت های جزئی ناشی از لبنیات) از دیگر راه های انتقال حصبه است.

اساس پیشگیری از بیماری دسترسی به آب سالم، بهداشت مناسب، بهداشت محیطی و تهیه و توزیع مواد غذایی بهداشتی است.

در سیستم مراقبت از بیماری های عفونی، “تب حصبه” در گروه بیماری های قابل گزارش قرار می گیرد و بر این اساس اطلاعات کلیه بیماران دارای علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی با تعریف موارد مشکوک مطابقت دارد. باید به تیم کنترل بیماری های عفونی ارجاع داده شود تا به وزارت بهداشت گزارش دهد.

بر اساس گزارش سازمان ثبت ملی بیماری‌های واگیر، طی شش ماهه اول سال 1401، در مجموع 336 بیمار مشکوک یا تایید شده به بیماری حصبه در کشور شناسایی و گزارش شدند. این آمار نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال جاری، تعداد موارد گزارش شده نسبت به میانگین موارد گزارش شده در مدت مشابه در 7 سال گذشته (6 ماه قبل از سال 1393 تا 1400) 37 درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده ها، حدود 54 درصد موارد در مناطق شهری و 46 درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند. 44 درصد موارد مرد و بقیه موارد زن هستند و اکثر موارد گزارش شده (یعنی 81 درصد) در گروه سنی زیر 50 سال قرار دارند.

بر اساس اعلام اداره مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت، تمامی موارد ابتلا به حصبه باید دوره درمان آنتی بیوتیکی را دقیقاً طبق نظر پزشک انجام دهند. بهداشت صحیح دست ها و شستن دست ها به ویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و غذا خوردن، استفاده از توالت و آب شستشو، استفاده از آب تمیز و بهداشتی، شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها از اقدامات اصلی پیشگیری از تب حصبه است.

افزایش بروز "تب حصبه" علائم این بیماری در 6 ماهه اول امسال چیست؟

مقایسه تعداد موارد مشکوک و تایید بیماری حصبه در 6 ماهه اول سال 1393 تا 1393

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا