عمومی

اختلال اضطراب و راه های رفع آن

اطلاعات بهداشتی؛

اختلالات اضطرابی با ترس ها و اضطراب های فرد مرتبط است و علائم مختلفی مانند سردرد، افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب و تمرکز وجود دارد.

اختلالات اضطرابی و راه های رفع آن / کنترل نشدهبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان، تجربه اضطراب و استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی هر فرد است. با این حال، اکثر افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیش از حد نگران این موقعیت هستند. اضطراب اغلب برای این افراد عود می کند و در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد.
این افراد معمولاً در انجام فعالیت های عادی روزانه با اضطراب مواجه می شوند و همیشه آماده خطر هستند. علائم اضطراب از کودکی تا نوجوانی در این افراد بروز می کند.
از نمونه هایی از اختلالات اضطرابی می توان به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب خاص و اختلال اضطراب منزوی اشاره کرد و شاید فردی به بیش از یک نوع اختلال اضطرابی مبتلا باشد که در این صورت باید دارو مصرف کند.

علائم و نشانه های اضطراب

احساس اضطراب و سردرگمی
احساس خطر، وحشت
افزایش ضربان قلب
سریع نفس بکش
عرق
احساس ضعف و خستگی
مشکل در تمرکز
مشکل در خوابیدن
تجربه مشکلات گوارشی
مشکل در مدیریت ترس و اضطراب
اضطراب و ترس

انواع اختلالات اضطرابی

آگورافوبیا: این نوع فوبیا باعث می شود فرد از موقعیت هایی که باعث ترس و اضطراب می شود دوری کند. در این شرایط احساس شرم، یأس، یأس و تنهایی همیشه با فرد همراه است و چنین سردرگمی او را به فضاهای باز و مکان های جدید می ترساند.

اضطراب در شرایط سلامتی: این نوع بیماری شامل علائم شدید اضطراب و وحشت است که مستقیماً در بدن و سلامت انسان ظاهر می شود.

اختلالات رایج اضطرابی:این نوع اختلال شامل اضطراب و ترس شدید و مداوم در مورد فعالیت ها و رویدادهایی است که ممکن است عادی و معمولی باشند. این ترس ها می توانند بر خلق و خوی جسمانی فرد تأثیر بگذارند و اغلب منجر به افسردگی شوند.

اختلال هراس:این نوع بیماری همان اضطراب شدید و فوبیا است که معمولا در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد و بیمار دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تنگی نفس، ضربان قلب بالا و تشنج می شود و باعث عقب نشینی بیمار می شود. خودش را از بسیاری موقعیت ها برای اینکه دوباره در آن نیفتد.

اختلال گفتاری اختیاری:این نوع بیماری در کودکان تحت شرایط خاصی بیشتر دیده می شود. مثلاً در مدرسه یا خانه، این کودکان ناگهان تصمیم می گیرند که کاملاً سکوت کنند و با کسی صحبت نکنند.

اختلالات اضطرابی:این نوع بیماری مربوط به دوران کودکی است، زمانی که فرد به شدت از جدا شدن از والدین یا سایر اعضای خانواده خود می ترسد.

ترس های خاص: این نوع بیماری زمانی رخ می دهد که فرد در معرض یک شی یا موقعیت خاص قرار می گیرد و تمایل شدیدی به اجتناب دارد.

اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال هراس اجتماعی:این نوع بیماری به دلیل خجالتی بودن، اضطراب و قضاوت منفی دیگران باعث ترس، اضطراب و دوری از موقعیت های اجتماعی می شود.

اختلالات اضطرابی:این نوع بیماری در اثر مصرف مواد مضر مانند داروهای روانگردان، داروهای بیماری های خاص، قرار گرفتن در معرض سموم یا اجتناب از مصرف داروهای ضروری ایجاد می شود.

اختلالات اضطرابی خاص و غیر اختصاصی: این نوع بیماری ها خاص نیستند، اما عموماً باعث سردرگمی و ترس در فرد می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

وقتی به دلیل ترس نمی توانید سر کار بروید، روابط خود را ایجاد کنید و اجازه دهید دیگران وارد زندگی شما شوند.
زمانی که ترس و اضطراب باعث می شود کنترل رفتار خود را از دست بدهید.
زمانی که ترس باعث افسردگی یا سایر وضعیت های روانی ویرانگر می شود.
وقتی اضطراب شما به جایی می رسد که به داروهای روانگردان یا الکل روی می آورید.
زمانی که احساس می کنید ترس ها و اضطراب های شما بر بدن شما تاثیر منفی می گذارد.
وقتی افکار خودکشی دارید.

علل پزشکی آسیب های اجتماعی

بیماری قلبی
دیابت
مشکلات تیروئید
بیماری های تنفسی مانند آسم
مصرف نادرست دارو یا عدم استفاده از آن.
مصرف الکل
علائم روده یا درد مزمن
تومورهای نادری که باعث ایجاد جنگ بین برخی هورمون ها در فرد می شود.

گاهی اوقات اضطراب ناشی از عوارض جانبی است. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، به احتمال زیاد اضطراب شما ناشی از داروهایی است که مصرف می کنید:

هیچ یک از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک از اضطراب رنج نمی بردند.
شما هرگز در کودکی هیچ نوع اضطرابی نداشتید.
آیا تا به حال به دلیل اضطراب از چیزی یا موقعیتی دست کشیده اید؟
این اضطراب را بلافاصله در خود می بینید.
بیماری قلبی

عوامل خطر اضطراب

موارد زیر ممکن است احتمال اضطراب را در فرد افزایش دهد:

صدمات: افراد مبتلا به ترومای دوران کودکی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

استرس ناشی از بیماری: وضعیت جسمانی و ترس از مشکلات خاص درمان می تواند باعث اضطراب شود.

رویدادهای ویژه: اتفاقات خاص و ناگهانی در زندگی یک فرد می تواند عاملی برای استرس او باشد. مثلاً مرگ ناگهانی یکی از اعضای خانواده، استرس در محل کار یا ترس از مشکلات اقتصادی.

شخصیت ها: افرادی که ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند بیشتر از دیگران در معرض اضطراب هستند.

بیماری روانی: افرادی که از افسردگی رنج می برند.

سابقه خانوادگی

داروهای روانگردان یا الکل مصرف کنید

مشکلات و مشکلات اضطراب

ابتلا به اضطراب چیزی فراتر از یک ترس رایج و رایج در بین افراد است و همچنین می تواند تحت شرایط خاصی مشکلات و بیماری های دیگری را برای فرد ایجاد کند:
افسردگی یا سایر بیماری های روانی.
معتاد به مواد مخدر
بیخوابی
مشکلات معده و روده
سردرد یا درد مزمن
انزوا
مشکلات کار یا مدرسه
کیفیت پایین زندگی
خودکشی کردن
استرس و سردرد

پیشگیری و سبک زندگی مناسب برای اضطراب

اکنون می توان با استفاده از راه حل های زیر تا حدودی از اضطراب پیشگیری کرد:

در اسرع وقت به کمک آن شخص بروید: اگر کسی زخمی شده است، قبل از اینکه برای درمان دیر شود، او را پیدا کنید.

فعال: شرکت در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید و احساس خوبی در شما ایجاد می کند می تواند به جلوگیری از اضطراب کمک کند.

از مصرف الکل و داروهای روانگردان پرهیز کنید: مصرف این داروها و الکل می تواند باعث تشدید اضطراب در فرد یا ایجاد بیماری شود.

از سیگار کشیدن و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید: هر دوی این مواد حاوی نیکوتین و کافئین هستند که باعث تشدید اضطراب می شوند.

از تکنیک های کنترل استرس و آرامش استفاده کنید: تکنیک های بصری، مدیتیشن و یوگا نمونه هایی از تکنیک های آرام سازی در فرد هستند که می توانند اضطراب را بهبود بخشند.

خواب را در اولویت قرار دهید: کارهایی که باید در روز انجام دهید و باعث می شوند که شب ها بخوابید. شب، هر بار که احساس خواب آلودگی کردید، فوراً به رختخواب بروید.

غذای سالم Nha: غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و ماهی از جمله مواردی هستند که باعث کاهش اضطراب می شوند.

ارتباط با دیگران: تنها ماندن اضطراب را افزایش می دهد و هر چه دوستان بیشتری را ملاقات کنید، راحت تر می توانید از آنها حمایت کنید و اضطراب خود را رها کنید.

ورزش: ورزش یک راه طبیعی برای از بین بردن استرس و اضطراب است. یک ورزش 30 دقیقه ای و ورزش هوازی به شما کمک می کند استرس خود را راحت تر مدیریت کنید.

دکمه بازگشت به بالا