تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

آیا ایمپلنت دندان خطرناک است؟

برخی از عوارض ایمپلنت دندان جدی است که منجر به شل شدن ایمپلنت و عفونت های جدی می شود. پری ایمپلنتیت و رد ایمپلنت از عوارض نادر درازمدت ایمپلنت های دندانی هستند. عفونت، تورم و درد از عوارض جانبی شایع هستند.

عوارض ایمپلنت دندان یکی از چالش های عمده ای است که افراد را در استفاده از این روش در دوراهی قرار می دهد. برخی از عوارض جانبی شایع هستند و پس از مدت کوتاهی از بین می روند. با این حال، برخی جدی تر هستند و می توانند برای مدت طولانی با کسی باشند. اگر قصد کاشت دندان را دارید در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به عوارض ایمپلنت دندان می پردازیم. چه عوارضی شایع است؟ چه عوارضی بعد از جراحی رخ می دهد؟ احتمال عفونت ایمپلنت چقدر است و علائم آن چیست؟ عوارض جدی و طولانی مدت چیست؟ آیا ایمپلنت بلافاصله باعث عوارض بیشتری می شود؟ چگونه می توان از این عوارض پیشگیری کرد و چه عواملی باعث بروز برخی از عوارض خطرناک می شود؟ چه زمانی باید برای عفونت ایمپلنت به پزشک ایمپلنت مراجعه کنم؟

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. به این ترتیب دندانپزشک با بی حسی موضعی لثه را بریده و فک را سوراخ می کند. فلز ایمپلنت در داخل استخوان قرار می گیرد و در عرض چند ماه استخوان اطراف رشد می کند و پایه قوی تر می شود. سپس روی آن ماسک می گذارند تا شبیه دندان های طبیعی شود. این دمنوش بسیار محکم و بادوام است و می توانید با آن غذا بجوید.

بسیاری از دندانپزشکان به دلیل دوام و کیفیت بالا، ایمپلنت دندان را به جای پروتز یا بریج دندان توصیه می کنند. اما قبل از نصب دندان مصنوعی، با عوارض و خطرات آن آشنا شوید. ایمپلنت مراحل مختلفی دارد و ممکن است به جراحی گردن نیز نیاز داشته باشید. خطر عوارض در تمام این مراحل وجود دارد. برخی از عوارض جانبی شایع هستند و پس از مدت کوتاهی ناپدید می شوند. اما برخی از آنها جدی هستند و در صورت مشاهده علائم آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوارض شایع ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم برخی از عوارض ایمپلنت دندان شایع بوده و در بسیاری از افراد دیده می شود. ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان مشکلات رایجی را تجربه کنید. اگر این عوارض بعد از چند روز از بین نرفت یا بدتر شد، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

1. عفونت

عفونت یکی از شایع ترین عوارض بعد از جراحی ایمپلنت است. شدت و محل عفونت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عفونت باکتریایی لثه را می توان با آنتی بیوتیک یا پیوند بافت نرم درمان کرد. اگر عفونت باکتریایی در استخوان ایجاد شده باشد، بافت استخوانی عفونی و احتمالاً ایمپلنت برداشته می‌شود. پس از برداشتن ایمپلنت، انجام پیوند استخوان ضروری است.

عفونت یکی از عوارض بسیار شایع ایمپلنت های دندانی است. معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شود.

آیا ایمپلنت دندان خطرناک است؟
آیا ایمپلنت دندان خطرناک است؟

گاهی اوقات عفونت ایمپلنت آنقدر شدید است که نیاز به برداشتن ایمپلنت دارد.

گاهی اوقات عفونت ایمپلنت آنقدر شدید است که باید ایمپلنت را برداشت.

2. کاهش حجم لثه

گاهی اوقات بافت لثه پس از کاشت ایمپلنت شروع به عقب نشینی می کند. در نتیجه این ناحیه ملتهب و دردناک می شود. در این صورت باید بلافاصله با دندانپزشک مشورت کنید. اگر این وضعیت شدید شود، ایمپلنت احتمالا برداشته خواهد شد.

3. شل شدن ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت، باید چند ماه صبر کنید تا عمل کاشت را ادامه دهید. در این مدت استخوان در اطراف ایمپلنت رشد می کند و جوش می خورد. با ترکیب استخوان فک و ایمپلنت، درمان در دراز مدت موفق خواهد بود. اما گاهی اوقات ایمپلنت به استخوان متصل نمی شود. در این صورت دندانپزشک باید ایمپلنت را خارج کند. پس از بهبودی کامل ناحیه ایمپلنت، می توان دندان را دوباره کاشت کرد.

4. آسیب عصبی یا بافتی

گاهی اوقات جراح ایمپلنت را در نزدیکی عصب قرار می دهد. در این حالت ممکن است درد، ناراحتی یا بی خوابی وجود داشته باشد. این عارضه علائم کوتاه مدت ایجاد می کند و پس از مدتی از بین می رود. اما گاهی اوقات عوارض جانبی طولانی مدت هستند.

اگر در سیستم عصبی یا بافت ها مشکل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین قرار دارد. آسیب به این عصب جدی است و باید برای رفع این مشکل اقدامات فوری انجام شود. در زیر علائم آسیب به این عصب آورده شده است.

بی حسی در اطراف ایمپلنت، به خصوص در نزدیکی چانه و لب پایین

درد یا ناراحتی مداوم.

سوزن سوزن شدن و سوزش در لثه

5. کاشت نامناسب ایمپلنت

قبل از گذاشتن ایمپلنت بهتر است با چند دندانپزشک مشورت کنید. گاهی اوقات دندانپزشک به دلیل عدم تجربه و دانش خود می تواند ایمپلنت را در محل نامناسبی قرار دهد. اگر محل یا زاویه ایمپلنت درست نباشد عوارضی را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر ایمپلنت نزدیک دندان های مجاور قرار گیرد، باعث ناراحتی می شود. گاهی اوقات زاویه نامناسب باعث شل شدن ایمپلنت یا ایجاد درد می شود.

اگر دندانپزشک ایمپلنت را در زاویه مناسب در فک قرار ندهد، بیشتر مستعد شل شدن یا عفونت است.

اگر دندانپزشک ایمپلنت را با زاویه مناسب در استخوان فک قرار ندهد، احتمال جدا شدن یا عفونی شدن آن وجود دارد.

عوارض کمتر رایج ایمپلنت دندان

برخی از مشکلات کمتر رایج است و در تعداد کمی از افراد رخ می دهد. در صورت داشتن هر یک از این عوارض، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

1. مشکلات سینوسی

گاهی اوقات، ایمپلنت در فک بالا ممکن است حفره سینوسی را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت سینوس ها ملتهب می شوند و به آن سینوزیت می گویند. علائم سینوزیت به شرح زیر است و در صورت وجود این علائم باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد، حساسیت و تورم در اطراف گونه ها، چشم ها یا صورت

مخاط بینی سبز یا زرد

نوک بینی

حس بویایی را کاهش می دهد

سردرد سینوسی

دندان درد

بوی بد دهان

افزایش دمای بدن

2. آسیب ناشی از نیروی بیش از حد

مانند دندان های طبیعی، فشار یا ضربه زیاد می تواند باعث ترک خوردن یا شل شدن ایمپلنت شود. گاهی اوقات ممکن است ناخواسته فشار زیادی به ایمپلنت وارد کنید. به عنوان مثال، برخی از افراد در خواب دندان قروچه می کنند و این می تواند به ایمپلنت ها یا دندان های طبیعی آسیب برساند. در چنین مواردی باید از محافظ دهان استفاده شود.

3. سوراخ شدن بافت اطراف

گاهی اوقات بافت های مجاور ممکن است در طی جراحی ایمپلنت دندان آسیب ببینند. این نوع آسیب ها می تواند شامل سوراخ شدن سینوس ها، زبان، لب، حفره یا لثه باشد. هر یک از این آسیب ها منجر به عوارض خاصی می شود و خطر عفونت را افزایش می دهد.

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان عوارض جانبی رایجی دارد که معمولا در عرض چند روز برطرف می شود. در زیر مهمترین عوارض جراحی ذکر شده است.

درد یا سوزن سوزن شدن

خون

نیرو

احتمال عفونت

خونریزی و تورم پس از جراحی کاشت شایع است. اما اگر بعد از چند روز از بین نرفت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

خونریزی و تورم بعد از جراحی ایمپلنت طبیعی است. اما اگر بعد از چند روز از بین نرفت، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان

برخی از عوارض ایمپلنت دندان طولانی مدت هستند و ممکن است سال ها ادامه داشته باشند. این عوارض طولانی مدت عبارتند از:

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است. پری ایمپلنتیت باعث از بین رفتن استخوانی می شود که از ایمپلنت حمایت می کند. این به دلیل التهاب مزمن در محل کاشت است. گاهی اوقات ممکن است تا 5 سال طول بکشد تا بیماری ایجاد شود و علائم آن ظاهر شود. علائم شامل خونریزی و تورم در نزدیکی ایمپلنت است.

رد ایمپلنت: این عارضه بسیار نادر است. طبق یک مطالعه در سال 2019، برخی از افراد به فلزات حساس هستند. این نوع حساسیت نادر است. ایمپلنت از تیتانیوم یا فلزات دیگر ساخته شده است. امکان انجام تست حساسیت فلزی قبل از قرار دادن ایمپلنت برای تایید عدم وجود این حساسیت وجود دارد.

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت می شود.

علائم عفونت دندان

عفونت یکی از علل شایع کاشت دندان است. گاهی اوقات عفونت ایمپلنت جزئی است و با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است. اما در صورت گسترش عفونت، ایمپلنت باید برداشته شود. از نشانه های مهم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

درد و مشکل در جویدن

اگر درد و قرمزی ظرف چند روز پس از جراحی از بین نرود یا بدتر شود، می تواند نشانه عفونت باشد. اگر این مشکل با تب همراه باشد قطعا ایمپلنت تحت تاثیر قرار می گیرد.

این عفونت در اثر تجمع باکتری ها ایجاد می شود و باعث ایجاد طعم بد در دهان می شود.

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران

دکمه بازگشت به بالا