کلید مقابله موثر با گرد و غبار در کشور چیست؟

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان منابع طبیعی و منابع آب کشور با اشاره به پیامدهای ریزگردها در کشور گفت: در حوزه سیاست گذاری و هماهنگی متولیانی مانند وزارتخانه ها نیازمند چتر بزرگ تری هستیم. از انرژی، جهاد، کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بتوانیم در حوزه مدیریت گرد و غبار به طور موثرتری اعمال کنیم.

به گزارش سلام آنلاین ایران کشوری خشک است، بنابراین ۸۸ درصد آن در کمربند خشک جهان قرار دارد. تغییرات اقلیمی همچنین باعث افزایش حوادث جدی مانند خشکسالی های پی در پی می شود و به همین دلیل کشور ما وارد چهارمین سال خشکسالی خود می شود و همین امر باعث گسترش گرد و غبار شده و در فصول مختلف با این پدیده در سال های اخیر مواجه بوده ایم. سال ها.

تداوم خشکسالی باعث کم آبی یا بی آبی برخی تالاب ها و دریاچه ها مانند هامون و دریاچه ارومیه شده است. این آنها را به مرکز گرد و غبار تبدیل کرد. با توجه به تهدید ریزگردهای داخلی و خارجی کشور، نیاز به افزایش سازگاری دستگاه ها بیش از پیش احساس می شود.

بیشتر بخوانید:

اثرات خشکسالی بر تبدیل دریاچه ها به کانون های گرد و غبار

88 درصد از مساحت کشور در کمربند خشک جهانی قرار دارد

قدرت تغییرات آب و هوایی جهانی

اژدهای چند سر تغییر اقلیم / چه باید کرد؟

وحید جعفریان در گفت وگو با سلام آنلاین وی افزود: ما به طور مرتب مسائل مربوط به مناطق تحت تاثیر بادهای شدید و مراکز عمده ای را که به دلیل فرسایش خسارت وارد می کنند، رصد می کنیم. داده های این مطالعه هر چهار سال یکبار به روز می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس داده های مطالعاتی سال 1396، 30 میلیون هکتار از اراضی کشورمان تحت تاثیر طوفان قرار گرفت، افزود: 14 میلیون هکتار از این منطقه کانون خسارات وارده محسوب می شود که از وزش باد که خسارات زیادی به زیرساخت

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و منابع آب گفت: این خسارات حداقل 600 میلیون دلار در سال است که برای حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و منابع طبیعی به ارمغان می آورد که باید نسبت به آن اقدام کنیم. با این پدیده ها، ما باید این بخش را در سطح محلی جهش کنیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با کانون ریزگردها طرح جهادی 3 میلیون هکتاری را با وزارت کشور تنظیم کرده ایم، گفت: با شناسایی منابع اعتباری کافی می توانیم این طرح را که به صورت متوالی تدوین می شود، اجرایی کنیم. با در نظر گرفتن نقش مردم و جوامع محلی و جبران برخی تأخیرها. در این شرایط می توانیم خود را با شرایط خشکسالی وفق دهیم.

وی گفت: باید بپذیریم که در کشورهای خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم و از دیرباز خشکسالی در ایران رخ می دهد. دانش غنی بومی کشور در زمینه ارتباط با اقلیم خشک و زندگی در حاشیه کویر ادامه داشته و باید تقویت شود. فرهنگ مردم در مناطق بیابانی و خشک بخشی از ثروت ملی است و می تواند زندگی و تمدن آنها را برای مدت بسیار طولانی حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه دانش جدید تولید شده در زمینه مقابله با گرد و غبار حائز اهمیت است، گفت: با استفاده از توانمندی های شرکت بر اساس دانش و علم تخصصی ایده های مختلفی را ارائه کرده ایم. ما در حال حاضر تعدادی پروژه تحقیقاتی را با شرکت‌های مبتنی بر انبوه دانش و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دنبال می‌کنیم که شامل به‌روزرسانی کلیه دستورالعمل‌های عملیاتی کویر، دیجیتالی کردن کلیه فعالیت‌های کاربردی در زمینه گرد و غبار است. جابجایی از ابتدا تا کنون و اصلاح فرمول علف های هرز روغن و جایگزینی آن با روغن بیشتر در شرایط یکی از آنهاست.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و منابع آب اضافه کرد: استفاده از تجهیزات پایش هوا با همکاری دانشگاه تهران، شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه و موسسات تحقیقاتی چین، تجهیزات و امکانات جدید و استفاده از ظرفیت های اقتصادی کویر نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که تاکنون تحقیق نشده است.

وی گفت: مدل جدیدی را برای مدیریت گرد و غبار در سمنان اجرا کرده ایم. با استفاده از دیدگاه کم رنگ پروفسور کردوانی در مورد استفاده از شن، دستور دادیم که این کار نیز انجام شود. این اقدامات به منظور سازگاری با شرایط خشکسالی انجام می شود تا بتوانیم با ارائه رویکردی بدون آب، پایداری خاک را حفظ کنیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و منابع آب تاکید کرد: سیاست های کلان در حوزه آمایش سرزمین، تغییر کاربری و مدیریت آب در بخش های تولید و کاربری نیازمند کشاورزی، صنعت و وزارت نیرو است. نقش به این دلیل است که این نهادها زیرساخت ها را تبیین می کنند و اگر زیرساخت ها به درستی تعریف شود، ما در حوزه منابع طبیعی می توانیم آسیب ها را کاهش دهیم. ایجاد قانون مناسب نیز می تواند در جلب مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی در پروژه های ما موثر باشد.

جعفریان در پایان گفت: اینها مسائلی است که در حوزه های سیاست گرد و غبار بزرگ قابل چشم پوشی است، بنابراین باید عمیق تر و با یکپارچگی نهادی به این مسائل بپردازیم، اجرا کنید، می توانیم به خوبی از این بحران ها عبور کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا