چرا علم‌کوه مهم است؟ – سلام آنلاین

چرا علم‌کوه مهم است؟ - خبرآنلاین

نامگذاری، مانند هر فرصت دیگری، بهانه ای برای صحبت در مورد اهمیت موضوع و همچنین اندیشیدن به چالش های مرتبط با موضوع است. رودخانه‌های زیادی از کوه‌های وسیع علمکوه سرازیر می‌شوند که از آن جمله می‌توان به سه هزار و دو هزار و سردابرود اشاره کرد و چشمه‌های بسیاری برای کشوری مانند ایران ارزشمند است. این کوه که بلندترین کوه رشته کوه البرز و در فاصله کمی از دریای خزر است، رطوبت زیادی را از دریا جذب می کند و در نتیجه بارندگی خوبی تولید می کند که نقش عمده ای در پیدایش جنگل های انبوه هیرکانی ایفا می کند. شمال منطقه.

معروف ترین نقطه شروع برای ورود به رشته کوه های علمکوه کلاردشت است. علاوه بر ارزش‌ها و تاریخ طبیعی و گردشگری منطقه که در جای دیگر (اینجا) به آن اشاره کردم، کلاردشت و علمکوه از جهات دیگری نیز حائز اهمیت هستند. به عنوان مثال می توانم به این نکته اشاره کنم که کوهنوردان از سراسر ایران و بسیاری از کشورهای خارجی از حدود 80 سال پیش در این منطقه رفت و آمد داشته اند و تعامل آنها با جوامع محلی منجر به ایجاد فرهنگ تعامل مثبت شده است . . در این زمینه می توان در مورد آگاهی و فعالیت های زیست محیطی که در منطقه رواج دارد و بیشتر از تبادل دانش و تجربه بین کوهنوردان و مردم محلی صحبت کرد. یکی از اولین برخوردها با معادن مخرب در کوهستان های کشور مربوط به مقابله ساکنان محلی با فعالیت های معدن دیوچال بود که از دهه 1960 باعث تخریب یکی از زیبا و شیب دارها شد. دره مشرف به رودخانه سردآبرود خسارات زیادی به مراتع و بام ها وارد کرده و خطر سیلاب، آلودگی نفتی و زباله و خطر را برای مردم به دلیل تردد مداوم خودروهای سنگین ایجاد کرده است. اعتراضات و نظارت عمومی منجر به بسته شدن «فروش زمین» در سال 2004 شد.

در زمینه محیط های کوهستانی نیز می توان به فعالیت های پاکسازی گسترده و مستمری اشاره کرد که در سال 67 از مکان هایی مانند علم چال و سرچال و محل اسکان کوهنوردان آغاز شد. یا می توان به موضوع مدیریت پسماندهای انسانی در چادرهای کوهنوردی و کوهنوردی اشاره کرد که در اواسط دهه 90 به صورت محلی به دقت مطرح شد و رویکردهای مناسبی پیشنهاد و اجرا شد. و دوباره، این به این معنی است که شما باید برای این فرآیندها هزینه کنید.

اجرای شعار روز ملی بر روی کوه و برگزاری همایش ها و همایش های کوهنوردی و فعالیت رسانه ای به این مناسبت از جمله فعالیت هایی است که کلاردشتی ها و کوهنوردان در میان پیشکسوتان به آنجا می روند.

علیرغم حکمرانی ضعیف و ترویج بی‌قانونی، جنگل‌زدایی از کوه‌ها و جنگل‌ها و بهره‌برداری وحشیانه از منابع طبیعی در منطقه علمکوه و کلاردشت (مانند سایر نقاط کشور) خسارات شدید و بعضاً غیرقابل پیش‌بینی به طبیعت علمکوه وارد کرده است و میراث فرهنگی کلاردشت اما این افزایش حساسیت محیطی این امید را ایجاد می کند که شیب تخریب و آلودگی عملا کاهش یابد!

* مدیر انجمن دیده بان کوهستان و فعالان محیط زیست

47232

دکمه بازگشت به بالا