مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث کشور ساخته شود

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور پیشنهاد کرده است که مرکز ملی مدیریت و رصد بلایای کشور در ساختمان شهر آفتاب احداث شود.

به گزارش سلام آنلاین، اواخر سال 1392 بود که اطلاعاتی مبنی بر اختصاص 20 هزار متر زمین در شهر آفتاب برای ساخت مرکز مدیریت بحران کشور منتشر شد. این مرکز به عنوان ستاد پایش و مدیریت بلایای طبیعی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و امکان رصد و پایش وضعیت بلایای طبیعی کشور به صورت لحظه ای فراهم می شود. مدتی بعد اطلاعاتی مبنی بر شروع ساخت و ساز مرکز منتشر شد اما پس از گذشت حدود یک دهه چنین مرکزی در کشور ایجاد نشد.

اسماعیل نجار، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در زمان ساخت این مرکز در زمان تصدی وی به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران انجام شده است، به تشریح عدم اجرای این طرح پرداخت و در عین حال از دولت خواست تا بر ساخت و ساز نظارت داشته باشد. . چنین مرکزی.

نجار در گفت وگو با سلام آنلاین، با بیان اینکه مرکز مدیریت بحران ساخته نشده است، گفت: واقعیت این است که ایجاد این مرکز برای پیچیدگی مدیریت بحران ضروری است.کشور و حتی پس از آن. می توانیم مصوبه شورای عالی مدیریت بحران و تایید وزرا را بگیریم و معاون اول رئیس جمهور وقت بود که این بلوک را ساخت. سپس زمین را آماده می کنیم و کار ساخت شروع می شود. این کار زمانی حدود هفت هشت درصد رشد کرد که متخصصان برنامه و سازمان های بودجه در این مسیر مشکلاتی ایجاد کردند و امکان تخصیص اعتبار از بین رفت و در نهایت مرکز ساخته نشد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز می تواند برای تهران و مدیریت بحران در سراسر کشور موثر باشد، گفت: مکان آن نیز در شهر آفتاب است که زیرساخت های بسیار خوبی دارد و در عین حال در خارج از شهر واقع شده است. این منطقه در نزدیکی فرودگاه، بزرگراه و مترو واقع شده است. همچنین حدود 5000 سرویس بهداشتی و پارکینگ در اطراف حرم امام خمینی (ره) می تواند آن را به یک مرکز مناسب برای تبدیل سریع به بیمارستان صحرایی و پناهگاه اورژانس تبدیل کند که این طرح در دولت قبل اجرا نشد.

نجار گفت: طبق آخرین اطلاعات من حدود 7 تا 8 درصد از پروژه های ذکر شده ساخته شده و سپس رها شده است. لذا از دولت محترم تقاضا دارم بر ساخت این مرکز نظارت داشته باشد. مراکز مشابهی در بسیاری از کشورها از جمله روسیه، آذربایجان و … وجود دارد.

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور درباره عملکرد مرکز در شرایط بحرانی و غیربحرانی بیان کرد: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، هر نهادی وظایفی را بر عهده دارد. همچنین نمایندگان این نهادها باید در سازمان مدیریت بحران حضور داشته باشند. این مرکز می تواند مکان هایی را برای نظارت و پایش بلایای طبیعی در کشور برای این نمایندگان فراهم کند. به عنوان مثال در صورت وقوع سیل در آن نقطه از کشور، سریعاً مشکل در این مکان بررسی و با حضور نمایندگان تمامی دستگاه های امدادی در مدت زمان کوتاهی تمامی تصمیمات اتخاذ و اجرا می شود.

وی گفت: حتی پیش بینی کرده ایم که منازل برخی سازمان ها برای نمایندگان مردم در این مرکز ساخته شود تا مشکل ترافیکی پیش نیاید. متأسفانه این پروژه در دولت قبل اعتباری نداشت اما امیدوارم در دولت فعلی این مرکز با نام مرکز ملی مدیریت و رصد بلایای طبیعی اجرا شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا